Gjest Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Og hvordan foregår det hele? Her har det vært null problem med kveldslegging hele veien (bortsett fra en liten periode ved tannfrembrudd). Hun har blitt lagt i sengen, skravlet litt med seg selv og sovnet. Men nå etter ferie (av praktiske grunner lå vi sammen med henne i dobbeltseng til hun sov, og der sov hun hele natten), og sykdom (hyling uansett) så er det helt texas. Hun er trøtt, gnir seg i øynene og gjesper. Samme kveldsrutinene som alltid. Grøt, kveldsstell også amming på senga. Dette går fint, og hun er veldig trøtt når hun blir lagt i senga si. Nesten så hun sovner, men... Så begynner turningen. Hun kaster seg rundt, klatrer med beina i sprinklene, ruller over på magen og bare ligger og vrir seg og smeller beina i madrassen. Sånn holder hun på i kanskje 15 minutter. Og virker lys våken, smiler og ler og prøver å få oss til å le. Har prøvd å legge henne på plass igjen med engang, og la henne holde på - ingen av delene funket egentlig. Har prøvd å sitte sammen med henne, og gå ut av rommet... At pappan tar leggingen, at jeg tar leggingen og at vi bytter på. Etter en stund starter skrikingen. Har prøvd å ta henne opp for å trøste, og trøste henne i sengen. Har funnet ut at det funker fint å trøste i sengen, så da er vel det det beste? Etterhvert klarer hun å roe seg - og sovner brått. Hun kan ligge og kaste seg rundt, og sovne i neste sekund. Dette har tatt opp til 1,5 time. Hun skriker ikke hele tiden altså, men i perioder. Og vi er alltid med henne når hun skriker og prøver å trøste... Men når hun først sovner, så sover hun. Heldigvis. Har ikke prøvd noe spesielt konsekvent - kanskje det hjelper? Og en annen ting; når dere legger. Tar en av dere all leggingen, helt til babyen sover eller bytter dere på underveis? Vi er litt uenige der, jeg mener at det må være best at den som starter fullfører - mannen mener at det beste er å bytte på så vi ikke blir slitne og sure;)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Hei! Helt til han va 8 mnd har d vært null problem :-)) Kvells, lesing av bok, nattasang og ei flaska varm mme og guttungen sov omtrent mens han drakk melka ;-) Men da han blei 8 mnd fant han ut nåt arti, man kan stå i senga å rope "mamma" å da kommer ho :-P Så nu tar d ca et kvarter fra han legges til han sover ;-) Men har ingenting å klage på da :-P Vi bruke dele på d, f.eks at æ gir kvells og mann min lese bok og gir mme ;-) Når han står og rope på åss, så går vi inn annahver gang om begge e hjemme :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Her går leggingen ganske greit, men merker jo at det tar lengre tid nå enn tidligere...Først smiler, tuller og ler hun, deretter gråter hun en skvett eller to eller tre i sinne/ protest (vil ikke sove, vil ikke sove)- før hun til slutt joiker seg i søvne (brummesynger som jeg også kaller det). Tar vel ca 15 - 30 min, alt ettersom. Problemet oppstår hvis hun våkner opp igjen etter en time eller to; da tar det nemlig laaaang tid å få henne tilbake i drømmeland igjen (oppimot 2 timer...zzzzz...)
sykkelpumpe Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Tror det viktigste er og være konsekvent. Samme rutine hver kveld, da skjønner hun at dette betyr at jeg skal legge meg. Hun er i en alder da verden skal utforskes på nytt, fordi hun når ting kan snu seg rundt, bevege seg, i det hele tatt og alt er spennende. Det er nok det som får henne til og turne sånn i senga også. Vi hadde samme problemet her, inntil vi innså at han er overtrøtt! Nå legger vi han en halv time tidligere og det er stille med en gang. Vi varierer hvem som legger og hvem som går inn og trøster om det skal være noe, men vi har nøyaktig samme stelle og leggerutine:) (i hvertfall nesten) Og den som starter må ikke nødvendigvis fullføre.
Gjest Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Tusen takk for svar. Jeg også har fullstendig tro på å være konsekvent, og det er det som har skjært seg i ferie og sykdomsperiode... Og nå vet jeg ikke riktig hvordan vi best skal komme på rett kjøl igjen. Vi får diskutere og bli enige før legging i dag... og håpe det blir bedre igjen snart:)
blomsterjenta Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 Samme problem her.... 8mnd. Alltid vært kjempelett å legge. Nå - helt umulig. Fra å sovne på max 5min, bruker vi nå 30 min - 1t. Reiser seg opp i senga - vi har senka den helt ned i frykt for at hun skal komme seg ut av senga. Står og skirker høyt. Vi har samme rutine som alltid - grøt, stell&pysj, pupp eller flaske og så senga og bli sunget for. Legger henne konsekvent ned, sier at hun skal ligge og sove nå. etter to sek turner hun seg rundt på magen og reiser seg etter sprinklene. Vi bytter på å gå inn. nå er mannen min der inne. Vi vet ikke helt hva vi skal gjøre, men har skjønt at vi må prøve oss fram ved at vi må sitte inne på rommet og prøve å holde henne nede - ikke med tyngde og makt - men stadig legge henne ned når hun reiser seg. Hun klarer ikke å finne roen alene nå, så vi må vise henne... Tror nok også som andre sier at det handler mye om utforskertrangen. Har lært seg mye nytt siste tida, og krabber og reiser seg. Dessuten har vi jo reist endel rundt i sommer, kanskje det har åvirket henne? Men da vi har sovet borte i sommer, har det stort sett vært null problem . Hun sover nå heldigvis hele natten. Når hun først har sovnet så er det som regel stille til neste morgen;) og så begynner problemene igjen hvis hun skal sove daglurene sine i senga.... samme greia da, men tar litt kortere tid å roe. Sover best i vogna på dagtid.
oktoberjenta08 Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Vi hadde akkurat det samme problemet. Før så kunne jeg bare legge henne i senga og så va det stille. Når hun ble 8-9 mnd så begynte hun å sette seg opp og kaste på bamsene sine.. brukte plutselig 1-2 timer på å legge jenta. Jeg løste det med sånne gåseler (ekstraseler til vogn) som jeg festet i sprinkelsenga.. nå sovner hun som en prinsesse!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå