Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Om å heve vektgrensen fra når en har lov til å snu et barn framovervendt i bilen fra 9 kg (som gjelder nå) til 12 kg, ville du stemt for eller mot? Og hva om det var 15 kg? Eller 18 kg?
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Mot. Er for dagens ordning hvor en er forpliktet til å sikre barna forsvarlig, og at hver enkelt familie finner løsninger for seg, sine barn og sin bil.
Gjest Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 For opp til og med 15 kg. Jeg synes ikke dagens bilsikring er forsvarlig når det er helt 40% forskjell på liv og død på hvilken vei man snur barnet, og når så mange osm ca 80-90% velger den dårligste løsningen fordi det er lov, så burde staten gripe inn og tvinge folk til å sikre barna bedre. Slik det er blitt gjort mange ganger før og som har ført til stor nedgang i alvorlige skader og dødsulykker blandt barn.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 jeg syns det er rart at man fortsatt har lov til å legge barnet i bag med nett i bilen jeg :/ Ser man virkelig ikke at ungen blir kastet rundt i bagen hvis man kræsjer? Å sette barnet "feil vei" før de er 3-4 år må nesten være opptil hver ankelt. Jeg sliter VELDIG med reisesyke, og blir skikkelig dårlig hvis jeg sitter feil vei. Får vondt i hodet, blir ekstremt kvalm og får magemserter som er helt grusomme. Jeg hadde heller satt barnet mitt "feil vei" enn at h*n skulle hatt samme problemene som meg:/ Det er helt grusomt:'( Det er trist å ha den tanken, men jeg ønsker virkelig ikke at at mitt barn skal ha de samme plagene som meg når h*n er i bil....
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 her må faktisk foreldre få velge selv hva di synes er ansvarlig.... dattra mi er snart 3 år og veier knappt 12 kilo...så om di skulle heve opp til 15kg for å sitte forovervend...ja da ville hun aldeles ikke få plass til foter eller noe!!! ikke før hun er da 4-5 år skulle hun da få lov å sitte forovervent,,....skjerp dere da
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 Ingen ville nok bedt meg stemme :-( Slikt avgjøres i Stortinget. Riktignok er det parti-valg til høsten, men jeg ville ikke latt partienes holdning til vektgrense for forovervendt bilstol være avgjørende. Hadde jeg selv sittet på Stortinget, ville jeg antakelig "måttet" følge partiet og stemme uten hensyn til egen overbevisning. Men la oss tenke oss en avstemning internt i et parti om hvordan alle representatner fra dette partiet skal stemme i Stortinget. I denne interne avstemningen vil bare en liten gruppe få stemme. La oss si at jeg tilhørte en slik "priviligert" gruppe. Da ville jeg støttet for eller mot ut fra HVEM (i mitt parti) som frontet hvert av disse synene. For å opprettholde et personlig nettverk innen min gruppe av priviligerte partimedlemmer. Selve saken ville kommet fullstendig i bakgrunnen!
Gjest Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Jeg har tenkt å ha de minste bakover til 4-5 år, er ikke noe problem det om man bare vil at det skal gå. er nettopp her jeg mener det trenger en endring, man må tvinge igjennom noe slik at holdningene også må snu. er ikke så veldig lenge siden folk mente det var hysterisk å bruke bistol i det hele tatt til barn, nå anser alle det som en selvfølge. Om det kom en lov som tilsa bakovervendt til 15 kg og denne hadde fått virke i en 5-10 år, så ville alle også ansett dette som en selvfølge og ristet på hode over slik det er nå i dag...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå