SPI Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Jeg har temin 1 sept og skal prøve å bestemme meg for vanlig fødsel eller keisersnitt.Jeg begynte å venne meg til tanken med KS,men så etter mye info så tenkte jeg at vanlig fødsel vil kanskje gå greit.Nå etter en del hendelser må jeg innrømme at jeg ikke ser noen annen utvei enn KS.Jeg er veldig redd for reaksjonen etterpå og hvordan jeg kommer til å takle det. Grunnen til at jeg skal velge er at jeg har tidligere vært utsatt for overgrep og må prøve å finne den beste løsningen for meg. Noen som har vært borti det samme?
*1+1=2 små* Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 har desverre ingen gode råd, men hvis du setter deg ned og "kjenner" på det...hva er det første du tenker ang. vanlig fødsel? Jeg tror at du kan få en fin KS opplevelse, men kanskje du bør snakke med JM og høre hva hun sier? Lykke til med valget:)
VinterSol+2 Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 hei. jeg har ikke direkte erfaring selv, men venninden min har. Hun har født flere ganger, og forteller at det var svært forskjellig i forhold til hvordan hun tenkte i forhold til overgrepet. Ene fødselen måtte hun ligge med bena i sånne bøyler, og det ble for mye flashbacks for henne. Andre fødsel var personalet godt informert, kun kvinner kom inn til henne, og hun slapp bena i bøyler, og kunne velge fødestilling selv. Det fortalte hun var en god opplevelse,- hun fikk beholde kontrollen selv, og dermed forbandt hun det ikke med overgrepet. Dessuten prøvde sykehuset til enhver tid å respektere at det skulle være så få mennesker som overhodet med, og mannen hennes var der hele tiden. hvordan dette vil fungere for deg, er det jo bare du som kan avgjøre. Men min venninne mente det var bedre å ha kontrollen selv, heller enn å bli bedøvet og ikke ha noen kontroll fra brystet og ned, selvom hun ikke eskponerte underlivet. så får du finne ut hva som er riktigst for deg!
25 år gammel mamma Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Hei Dette hørtes vansklig ut,men du får jo KS hvis du vil... Ihvertfall på mitt bosted gjør man det uten noe mer spørsmål ang dette, når situasjonen er slik.. Ønsker deg masse lykke til med avgjørelsen,kan være like fint med KS, der kjenner jeg mange som har vært igjennom. På klikk.no står det om fordeler ved KS bl.a. står masse på de sidene.
LilleTrille med en tulle Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Har ingen erfaringer med overgrep, men med nesten en hel fødsel som endte i KS. Jeg var veldig positivt innstilt på en vanlig fødsel uten minst mulig bedøvelse. Gruet meg overhodet ikke! Ville helst prøve uten epidural osv. Men fødslen tok lang tid og ble veldig vond, med lite fremgang, så endte i KS. Det var veldig deilig når vi fikk beskjed om KS. Jeg var våken, sambo var med, og alt gikk veldig fint. Jeg anbefaler vanlig fødsel til alle som har psyken og positiv innstilling til det. Jeg kommer også til å prøve det igjen hvis vi skal ha nr 2 en gang. Sitter ikke igjen med noen skrekkfølelse selvom det var tøft. MEN jeg har jo heller ikke den bagasjen du har iforhold til overgrep, så hvis du vet at du sannsynligvis takler usikre situasjoner dårlig, ville jeg nok valgt KS. Blir du stresset er det lett for at babyen blir stresset og hele opplevelsen kan bli vond, is tedet for GOD, som den burde være. Og en vanlig fødsel kan jo også ende med KS, uten at man er forbredet på det..... Så hvis du vet at du har lett for å reagere på sykehus, vaginale undersøkelser( som det jo er mange av under en vanlig fødsel) så ville jeg kanskje gått for KS....
SPI Skrevet 13. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 13. august 2009 Tusen takk for gode svar.Skal på sykehuset neste uke for en time hos jordmor,men jeg tror jeg velger å gå for vanlig fødsel.Har skrevet ett brev som jeg har lagt ved journalen min som forklarer litt om situasjonen og følelsene mine
Kongeørna Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 Så tøff du er som går for vanlig fødsel! Det går helt sikkert kjempefint, og veldig lurt å skrive ned et brev med ønsker og tanker på forhånd. Vil bare ønske deg lykke til!
Thale'min_Og_Meg Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Ja utrolig tøff!! Ønsker deg masse lykke til, dette går nok bra Smart med det brevet.
SPI Skrevet 13. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 13. august 2009 Takk. Det trenger jo ikke nødvendigvis bety at man blir helt vrak etter en vanlig fødsel.Jeg tror det er viktig å gå inn med det med positive tanker,men det som skremmer meg er det å være uten kontroll.Jeg har også kjøpt min egen nattkjole som jeg skal ha på meg og som dekker veldig til.Har også fått lov å ha med min mor ved deler av fødselen noe som hjelper veldig da hun kjenner til psyken min og reaksjonene mine. Det har hjulpet veldig å gå til jordmor og prate om dette og de har jo flere enn meg i samme situasjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå