Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Jeg er førstegangsfødende og vet liksom ikke hva jeg skal kjenne etter... Kan det sammenlignes med luftsmerter eller menssmerter?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 Veldig sterke menssmerter. Ihvertfall var mine sånn. Tro meg, det er så innihelvetesjævlig vondt, at du kan ikke ta feil
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 Ja en slags mensensmerte eller luftsmerte som bygger seg opp og blir værre og værre og så gradvis bedre igjen for så å forsvinne helt....helt til neste rie.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Kjennes akkurat ut som mens-kramper hvis du har hatt det. Jeg har født to barn, og jo du kan helt fint ta feil. (Ikke lett å vite hva som er rier.)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Ja, man kan vel kanskje ta feil, men jeg var så "heldig" at jeg hadde masse kynnere, og da jeg fikk rier slapp jeg å forveksle kynnere med rier.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 Det er så forskjellig fra person til person. Men jeg kan jo fortelle hvordan jeg opplevde det da. Det begynte med at kynnerene ble kraftigere, og kunne minne om menssmerter. Smertene satt seg kun i magen hos meg, hos noen setter det seg i ryggen. Når jeg var kommet til ca 3 cm begynte riene å bli vonde. Da kjentes det ikke ut som menssmerter lenger, men som om noen holdt på å slite magen min i stykker. Har du noen gang tatt situps og presset deg til det aller ytterste og litt til? Det var på en måte slik det var bare MYE vondere. Det kan være du er usikker i begynnelsen om det er rier du kjenner eller ikke. Men når takene blir mer regelmessige og vondere, da vet du at det er rier. Lykke til med fødsel da:)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #7 Skrevet 26. juli 2009 Til å begynne med så tenkte jeg "jo,dette klarer jeg,var jo ikke sååå ille" Tok tiden mellom vær rie,og så ann ting. Så etter noen timer ble de sterkere og myyye vondere,og til slutt tenkte jeg "GI MEG EPIDURAL OG LYSTGASS FØR JEG DØØØØØØR" Så når babyen var ute,var alt glemt. Vondt i underlivet,lårene,ryggen. Kramper som varer i ca ti sekunder,og ti sekunder kjennes til slutt ut som en time.
Figa Skrevet 26. juli 2009 #8 Skrevet 26. juli 2009 Jeg synes det var vanskelig å vite om det virkelig var rier jeg hadde. Men hos meg kjentes det nesten ut som om det sved i magen. Det var kynnere som gikk over i en annen type smerte. Og jeg fikk vondt i ryggen rett over rumpen, nedover hoftene og magen. Jeg tror rier er veldig forskjellig fra person til person. Jeg for eksempel, synes ikke det kunne sammenlignes med mensensmerter. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #9 Skrevet 26. juli 2009 Jeg også hadde masse masse vonde kynnere( maserier (meg som ikke kjente forskjell) Og det var det som var grunnen til at jeg ikke skjønte forskjell på kynner og rie, for riene kjentes eksakt ut som kynnere
Gjest Skrevet 26. juli 2009 #10 Skrevet 26. juli 2009 Jeg har ikke vært et øyeblikk i tvil om når det kom rier. Det er beskrevet som veldig sterke menssmerter og det er i og for seg ikke så gal beskrivelse det, bare at riene er "større" og vondere. Det dekker et større område på en måte, og magen blir hard som ei bowlingkule.
Sabina og gjengen Skrevet 26. juli 2009 #11 Skrevet 26. juli 2009 Magen din blir stenhard utenpå, kjennes som et dekk som blir presset til det ytterste med luft. Smerten er så forskjellig fra menneske til menneske, men for meg så var det som om jeg ble stressa i musklene med en gang så ble det sterkere og du kjenner det "river litt" i magen (noen får dette også i ryggen). Så går det sakte ned igjen samtidig som magen blir "myk" igjen. Slik er det med mellomrom, i starten som oftest 15-20 min mellom før det begynner å ta seg opp. Hos meg var det nesten 5 min mellom i 22 timer. Men det var ikke så ille før de siste 2 timene, da hadde jeg siste innspurt på cm og pressrier. Jeg har født to barn uten kunstig smertestillende. Hadde oksygen pga jeg fikk for lite luft med nr 1 og med nr 2 hadde jeg akupunktur. Ta det som det kommer og slapp godt av mellom riene, sov hvis du klarer, man vet aldri hvor lang tid en fødsel tar og det kan være godt for kroppen og hvile. Drikk MYE og tenk at snart får du måte den lille. Smertene er over i det sekundet barnet er ute. Tro du meg! helt fantastisk, den beste følelsen i hele verden. Jobb med kroppen, ikke bli redd, kroppen din kan dette selv om den aldri har gjort det før Masse lykke til med fødsel og baby!!
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 26. juli 2009 #12 Skrevet 26. juli 2009 Jeg var ihvertfall ikke i tvil om at det var rier når det først var igang :-) Det kjentes på en måte ut som om noen tok tak i livmora og reiv og slet i den. En slags brennende/sviende smerte som flyttet seg gjennom livmoren. Men den var konstant helt nede i magen i tillegg... Og så hadde jeg veeeeldig sterke mensmurringer i ryggen i tillegg, og en melkesyreaktig følelse i baksiden av lårene. De begynte svakt, bygget seg opp og var på topp etter ca 30 sekunder, før de avtok igjen. Merket forresten på lungene når en rie var på vei, var akkurat som om jeg måtte puste annerledes et par sekunder før jeg begynte å få vondt. Magen strammet seg også før jeg fikk vondt. Dette var når riene var kommet skikkelig igang da, i begynnelsen var det mer mensaktige smerter som bygget seg opp og dabbet av samtidig som magen strammet seg. Opplevde riene ganske likt begge ganger (men syns de var vondere med nr 2), og var ikke i tvil når det startet andre gang. Etter 2-3 rier, som var ganske svake, visste jeg at det var fødsel på gang. Men husk at rier oppleves forskjellig fra kvinne til kvinne da=)
Sabina og gjengen Skrevet 26. juli 2009 #13 Skrevet 26. juli 2009 Magen din blir stenhard utenpå, kjennes som et dekk som blir presset til det ytterste med luft. Smerten er så forskjellig fra menneske til menneske, men for meg så var det som om jeg ble stressa i musklene med en gang så ble det sterkere og du kjenner det "river litt" i magen (noen får dette også i ryggen). Så går det sakte ned igjen samtidig som magen blir "myk" igjen. Slik er det med mellomrom, i starten som oftest 15-20 min mellom før det begynner å ta seg opp. Hos meg var det nesten 5 min mellom i 22 timer. Men det var ikke så ille før de siste 2 timene, da hadde jeg siste innspurt på cm og pressrier. Jeg har født to barn uten kunstig smertestillende. Hadde oksygen pga jeg fikk for lite luft med nr 1 og med nr 2 hadde jeg akupunktur. Ta det som det kommer og slapp godt av mellom riene, sov hvis du klarer, man vet aldri hvor lang tid en fødsel tar og det kan være godt for kroppen og hvile. Drikk MYE og tenk at snart får du måte den lille. Smertene er over i det sekundet barnet er ute. Tro du meg! helt fantastisk, den beste følelsen i hele verden. Jobb med kroppen, ikke bli redd, kroppen din kan dette selv om den aldri har gjort det før Masse lykke til med fødsel og baby!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå