Gå til innhold

har jeg virkelig dårlig morsinnstinkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min svigerinne og jeg fikk vårt første barn omtrent samtidig. hun er 34, jeg er 24, barna er nå rundt 3 mn gamle. hun mener jeg har dårlig morsinnstinkt, jeg mener hun er hysterisk. her er saken;

hun lar aldri sitt barn skrike litt eller ligge i vogna/på gulvet å lage lyder. med en gang ungen klynker eller plundrer med seg selv og lager lyder er hun der og løfter ungen opp. jeg lar min unge klynke, og dersom h*n ligger i vogna og plundrer og lager lyder lar jeg ungen ligge og kose seg for seg selv (selvsagt kan jeg gå å gi ungen oppmerksomhet, men jeg tar ikke ungen opp bare fordi h*n er våken. jeg lar også andre holde og kose med barnet mitt, forrige helg var vi på familiestevne og der var det flere som ikke hadde sett noen av barna, jeg hadde ingen problemer med noen av disse holde mitt barn selvom barnet aldri hadde sett dem før, mens min svigerinne sitter og tviholder på sin unge og kommer med alle mulige unnskyldninger for å ikke la andre holde/kose med ungen. min svigerinne klarer heller ikke gå fem meter fra sitt barn, hun tar ungen med seg dersom hun skal hente noe i naborommet selvom vi er andre voksne som sitter i stua.

flere har kommentert hennes hysteriske oppførsel, også til henne, og sammenligner henne med meg som klarer å gi litt mer "slipp på" ungen min. hun mener at mitt morsinnstinkt er dårlig fordi jeg bare er 24 år gammel og fordi jeg gikk på toalettet mens mitt barns grandtante holdt barnet mitt selvom bf var i samme rom.

er mitt morsinnstinkt virkelig så dårlig pga det og fordi jeg ikke styrter til vogna med en gang ungen klynker, eller er min svigerinne hysterisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes ikke du skal la den sjalue svigerinnen din ødelegge noe for deg her,gjør det du føler er forsvarlig så får hun bare sitte der som ei gammal kjerring å knuge på ungen sin...det er bare derfor hun sier slike ting til deg,nettopp fordi du er yngre,noe må hun nok heve seg for;)

Lykke til og kos deg med den lille!

Skrevet

etter min mening gjør du det som du skal gjøre og din svigerinne er litt vel hysterisk ja:-)

kos deg med den lille og gjør det som du synes er det beste:-)

Skrevet

Tja, dette har vel ikke så mye med alder å gjøre, men mer med personlighet å gjøre. Hun sliter nok med å slippe barnet, men samtidig mener hun nok at hun gjør rett. Og da gjør jo du feil i hennes øyne.

Men dere begge har rett på hver deres måte. Det kjennes nemlig rett for dere, hver for seg:)

Skrevet

Jeg tror kanskje folk blander angst og engstelighet med morsinstinkt. Din svigerinne høres overengstelig ut (hvis din fremstilling er korrekt), og hun velger å tolke dette som morsinstinkt.

Jeg har i perioder vært veldig engstelig og hatt såkalte "katastrofetanker" om hva som kan skje barnet mitt. Jeg har aldri tenkt på dette som morsinstinkt, men heller som et tegn på at jeg er litt sensitiv og engstelig. Jeg tror ikke man blir noe bedre mor av å være hysterisk, snarere tvert imot, jeg ble sliten og ulykkelig da jeg var så engstelig.

Og om nå din svigerinne har rett og du har litt mindre av dette morsinstinktet (om dette i det hele tatt eksisterer eller er en sosial konstruksjon er en helt annen diskusjon) spiller det nå egentlig noen rolle?

Skrevet

Er dette et tulleinnlegg? Virker sånn for det sier seg vel selv hva svaret er.

Skrevet

Du mener ikke at ungen ligger og plundrer??? Altså, ligger og strever med et problem?

Du mener antagelig pludrer, altså "prater"?

Et lite tips til: Hvis du holder ned skift-tasten på første bokstav etter punktum, blir det riktig. Da kommer det stor bokstav.

Litt enklere å lese hvis man kan slippe å sile ut sånne feil.

Skrevet

hei, HI her.

ja, min fremstilling av henne er korrekt. om noe er den faktisk litt underdrevet, har ganske mange ekstreme eksempler på hva hun gjør som jeg og mange andre med meg tolker som hysterisk. Jeg har ikke tidligere tenkt på at hun kanskje kan lide av angst, ev seperasjonsangst eller katastrofetanker som du beskriver det.

Kanskje jeg rett og slett bør ta meg en prat med henne ang dette.Det kan ikke være godt for henne om det er slik hun har det. Jeg har selv ikke pratet med henne om våre uenigheter, bare fått det gjenfortalt av andre familiemedlemmer. og nei, det spiller egentlig ingen rolle hva hun mener, jeg ble bare så utrloig lei meg og såret. Trodde ikke 24 år var så ungt. Dessuten har jeg utdannelse innen barnepleie, har bodd med bf i snart seks år, har egen leilighet og bil og synes generelt jeg er en god mor. Sikkert ting jeg også kan bli bedre på, men jeg synes ikke det at min samboers grandtante holder ungen min mens bf står ved siden og jeg er på do er så ille...

takk til alle dere alle som har svart meg også!

Skrevet

Det er den som leser som sliter om en leter etter slike skrivefeil;)

Jeg er en slik en selv, men her inne overser jeg dem. Eller prøver hvertfall, for det har ikke med spørsmålet å gjøre, og dette er ikke en eksamen i norsk;)

Skrevet

Nei, det er ikke et tulle innlegg. ja, for meg sier det seg selv at jeg har rett, men for henne sier det seg selv at hun har rett... Jeg hadde også håpet på noen svar ang det at jeg lar min unge skrike i noen min før jeg går bort til h*n. Skrev dette også for en liten utblåsning fordi jeg ble både såret, sint og lei meg når jeg fikk vite hva hun synes om meg som mor, spes. når hun sier jeg er for ung.

HI

Skrevet

haha! ja, jeg mener selvfølgelig pludrer som i leker/prater/koser meg seg selv. Er veldig klar over hvordan man får stor bokstav, men ser på film samtidig som jeg skriver... Unnskyld, vet det er fryktelig irriterende med skrivefeil :)

Skrevet

ja, å kommentere skrivefeil i sånne sammenhenger syns jeg også blir for dumt!

skriver derfor også med små bokstaver ;-)

må bare si at du virker helt fornuftig og flink - og din svigerinne høres litt (mye) nevrotisk ut. Det handler jo ikke om morsinstinkt! Og det må bli ganske slitsomt for henne i lengden om hun aldri skal overlate sitt barn til andre.

så bare gi klar beskjed tilbake om hun sier noe dumt. og det handler ikke om alder, nei!

Skrevet

Hehe...hvis folk gidder å bry seg om en liten skrivefeil her...ja da begynner jeg å lure.....er jo ikke så vanskelig å forstå hva folk mener da...må man være så veldig nøye da???

Er jo ikke det som er spørsmålet her egentlig.

Men over til svaret:

Nei...vet du hva.....det har virkelig lite med morsinnstinkt å gjøre det der.Ser heller ikke at det gjør noe om du ikke løper bort til barnet ditt så fort det gir en lyd fra seg på noen som helst måte,det kommer ikke ikke jeg til å gjøre heller.

Dessuten...24 år er vel akkurat en passe alder...tipper det er du som får det best etterhvert ang en rolig,trygg og hærlig unge som tørr å la andre holde barnet ditt for deg mens du er på do el gjør andre ting,enn ikke å slippe barnet ditt av syne i det heletatt...og tipper hun vil få det rimelig slitsomt etterhvert ved å bekymre seg sånn for hvordan du gjør det med ditt barn i forhold til sitt eget.

Jeg kan forstå at du blir såret og lei deg,det hadde nok jeg også blitt om noen hadde kritisert meg sånn som mor og at jeg itillegg hadde fått høre det av omveger og ikke av henne selv heller.

Men prøv å hev deg over det....du er en flott mor som tørr å gi slipp på barnet om det er å la det ligge å lage lyder for seg selv og kose seg litt uten at du kommer ilende,eller la andre holde det mens du gjør noe annet.

Lykke til med deg og ditt...syns hun kanskje er litt småhysterisk og du ganske rolig og trygg på deg selv..:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...