alvilde Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 har ei jente som bare skal tisse,bare er tørst,bare skal gi kos å bare bare bare. hun sovner ikke før i 23tiden på kvelden! hva skal jeg gjøre? hun vil absolutt ikke høre på meg
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 Har noen småtroll som har prøvd seg på bare, bare her også.. men med en klar beskjed om at har vi sagt god natt, så er det natt så har det gått bra. Får beskjed om å tisse etter tannpuss, mini har alltid med et glass vann på rommet, og nattakos fra den som ikke følger. Den som legger de får nattakos da. Funker ganske greit her. De har en fast leggetid til kl 9. 10 i helgene. Vi har veldig klare enkle regler her, så de vet hva de skal forholde seg til. (Dette er stebarna mine). Når de er hos sin mor er det noe helt annet. De er som andre barn, og ikke på noen bra måte. Oppe til langt på kveld, gjerne langt på natt i helgene, de krangler mye mer, og mini er mye sint. Tror man kommer veldig langt med klare regler, og nei er nei. De er veldig flinke her:) Vi bruker å si i fra en halvtime før legging at det snart er, på den måte rekker de å forbrede seg på det. Og hvis de er veldig flinke hender de får litt bonustid på 15 minutter. Vi pakker de godt inn i dynene - på samme måte som wrap-maten..hehe. De elsker det. Vet ikke om dette er noe hjelp, men masse lykke til. Godt å ha litt voksentid også
♥2 små gull♥ Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 Alder er vel ganske vesentlig her Min er snart 3 år og legger seg mellom 19 og 20 og sover til mellom 7 og 9 en gang nå som det er ferie. Sier ifra ca. 30 min før hun skal legge seg for at hun skal være forberedt. Vi LEGGER henne mellom 19 og 20, men er sjelden hun sovner med en gang. Pleier å leke litt på rommet, men går og legger seg i senga når hun vil sove. Vi har sagt at det er greit så lenge hun holder seg på rommet, er ikke lov å gå ut av rommet etter at vi har sagt natta. Og det hører hun på. Holder hun på og surre for lenge får vi inn og sier at NÅ er det natta og følger henne opp i senga og skrur av lyset. Da sovner hun.
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 3 åringen: 19:00-19:30 6 åringen: 19:30-20:00 9 åringen: 20:00-20:30 Har vore en del ut av rytmen i ferien, men håper å få dem inn i rytmen snart...
rachelmor Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 mi jente som er 2 1/2 legger seg mellom halv 7 og 7. uansett... det er en fast rutine. så har vi her heime litt kveld som bare voksne.. dete r litt godt
rachelmor Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 men da er hun som regel altid trøtt og klar for det
karlsy 040909<3 Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Hei.. Jeg har en jente på 2 år. Har nå begynt å legge henne mellom 19.30 og 20.00. Synger litt for henne og sovner ganske fort. Vi har funnet ut at det beste er å legge henne ved den tiden. Senere enn det så har vi det gående i flere timer. Bare skriking osv. Tips er å lese en bok eller synge en sang så dem roer seg ned litt før du går ut av rommet.Mange barn fra 2 år blir litt mørkeredde.. Hjelper da med ett lite lys ved sengen Lykke til!!
Juni1180 Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Jeg legger 3 åringen min kl 18.30-19, og det har jeg alltid gjort:) Jeg leser for han og synger litt. Han sovner somregel midt i lesinga:D Det var en periode i 2 års alderen han ikke sovnet før 20.. Da kuttet vi ut soving på dagen og han var tilbake i rutinen igjen:)
Juni1180 Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 Apropo.. hva du skal gjøre:) De gangene min har prøvd seg har jeg bare repetert sen samme setningen til han"Nå er det natta. Nå skal du sove". Har han gått ut av rommet sitt har jeg fulgt han rolig tilbake til sengen med den samme setningen. Til slutt gidder de ikke mer, og slaget er vunnet. Det tar laaang tid mellom hver gang han prøver seg. Det er jo ikke noe spennende når han altid vet hva som kommer. Har han sovet på dagen i bilen el lign blir selvsagt leggetiden forskjøvet:) Lykke til:)
2 blå :-) Skrevet 27. juli 2009 #10 Skrevet 27. juli 2009 Har en 4-åring som er veldig flink og sove, så jeg har vell aldri hatt problemer der. Han blir lagt ca.19.30 og da tar det toppen 10-15 min før han sovner. Vi har 2 faste nattasanger som han er med å synger så sier vi natta og alt er greit. Han får beskjed ca en halvtime før han skal opp å stelles at nå er det snart leggetid, så da får han tid til å forberede seg. Det hender han våkner på natta for å gå å tisse, men han sovner nesten før han kommer i senga igjen. Han er kjempeflink. Jeg syns det er viktig med rutiner, da vet barnet va som skal skje. I helger og ferier kan legginga godt drøyes til 21.00. Men da er han veldig lett å få inn i rutinen igjen dagen etter.
SNURF 5 GUTTER Skrevet 27. juli 2009 #11 Skrevet 27. juli 2009 Jeg legger mine kl 20.00. Har ingen problem. Ordet skal bare bare bare er det du som bestemmer. Får barnet DIN oppmerksomhet så har jeg taket på deg.
Bråksilla og lille pille Skrevet 27. juli 2009 #12 Skrevet 27. juli 2009 Jeg legger min 1,5 åring kl 18.00,da er hun helt ferdig...Skulle gjærne klart å holde henne opp litt til fordi hun våkner veldig tidlig om morgenen men det går ikke:( Da blir hun bare overtrøtt å vi har et helvette i 3-4 timer...
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 27. juli 2009 #13 Skrevet 27. juli 2009 Vi legger 2,5-åringen vår kl 19, og 4-åringen kl 19.30. i ukene. I helgen blir det maks en halvtime forskjøvet. Jeg tror viktige stikkord for deg er planlegging, faste regler, og ingen service etter leggetid. Du verden så fort de små kan lure oss trill rundt. Våre spiser rett før de legger seg. Så pusser de tennene, drikker vann (ikke altfor masse), går på do og gir klemmer til alle i huset. På rommet synger vi eller forteller en historie, og småsnakker med eldstemann om dagen. Lyset er litt på, og døra er åpen. Og så sier vi: God natt, som er stikkordet deres på at NÅ er det natta. Etter det svarer vi ikke på noen spørsmål, gir ikke vann, går ikke på do, leker ikke. Spør de oss om noe svarer vi "dette tar vi i morgen, god natt" eller "nå er det natta". Pga rutinen er de ikke sultne, tørste, tissetrengt eller redde. Kommer de opp én gang får de streng beskjed om å legge seg, og at døra blir lukket hvis de kommer ut igjen. Kommer de ut to ganger blir døra lukket, så det skjer nesten aldri ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå