Stine fikk Ariana *19.08.07* Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Jenta mi på snart 2 år er veldig bestemt av seg, men nå syns jeg d bekker over til trass til tider.... Er så tungt mange gang. (er mye alene me henne siden pappaen jobber borte) Hun skal teste ALLE grenser hele tiden, og jeg føler jeg kjefter og maser på henne hele tiden Føler mange gang jeg stå å kommandere en hund... nei, fy, sitt, stå, ikke rør, kom hit osv.... Har også prøvd den rolige og avslappa måte, men d var jo en total fiasko... Var jo nesten som om ho sto å flira meg opp i tryne... Har alltid vært vant med at hun er rolig, tolmodig og snill lita jente men nå får hun disse trass ukene/ dagene sine som kan få den mest tolmodige til å eksplodere. Det å ta henne me på butikken i 10 min å handle kan føles som en treningsøkt på 3 timer. Ikke tar hun et nei for et nei heller, uannsett hvor bestemt jeg er. Ikke en gang har jeg opplevd at hun kunne holde med i hånda uten at jeg må tviholde i den me henne på slep. Og når jeg snakker til henne er d som hun ikke eier ører..... og får hun d ikke som hun vil er hele dagen ødelagt. (hun er heller ikke vant med at jeg gir etter) Men hva gjør dere? Nyttige tips tas me STOR TAKK Er veldig opptatt av å rose henne når ting går veldig fint da....
Stine fikk Ariana *19.08.07* Skrevet 26. juli 2009 Forfatter #2 Skrevet 26. juli 2009 ingen barn her med trass da?? hmmm dere må være heldige hehe trenger jo ikke være 2 år da...
Makkapakka Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 Hadde jeg bare hatt svaret på dette. Vår jente er helt gærn blitt. Hyler, slår, biter, klorer.... hun blir så sint til tider. Og når vi prøver å kjefte så ler hun av oss. Føler meg skikkelig mislykka som mor....
OnlyMe Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Har egentlig ikke noe særlig gode tips, men kan si hvordan jeg gjør ting! Jeg er altfor fæl til å si nei. Det hjelper ihvertfall ikke, men det er liksom den "nei-refleksen" da.... På butikken går det egentlig rimelig greit. Hun får de små handlevognene, og koser seg når hun får kjøre de. Gir henne alt, så legger hun varene i vognen "sin". Egentlig er det masse hjelp i det, siden jeg triller på minsten;) På slutten henter jeg melken, for der står friskusen, og den er hun så glad i! Så da får hun alltid en friskus fordi hun har vært så flink:) Trass hjemme er litt hippsomhapps. Hun gjør ting hun vet hun ikke har lov til, og da blir jeg sint. Tar henne vekk, og sier hvorfor hun ikke får lov. (f.eks: Nei, du får ikke klatre på bordet, for du kan falle og få vondt!) hun kan gjerne le, og gjøre det en gang til. Men da gjør jeg det samme, men med enda strengere stemme. Jeg er litt motsatt av deg jeg da, for jeg har gitt litt etter på noen steder. Men det har jeg bare måttet når jeg er så masse alene med alle. Men hun vet godt når det ikke nytter;)
ifie Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Jo, vi har en trassete toåring! Har bare ingen gode råd å komme med... Vår knott er heldigvis ikke trassete hele tiden, men kan ha noen virkelig slitsomme dager innimellom, mens andre dager bare har et utbrudd eller to. Det beste er vel bare å være beinhard og stå på sitt. Vi er heldigvis større og sterkere, så vi kan lempe ungen med oss under armen om vi må. Om skatten vår får et "anfall" når vi er hjemme, lar vi han bare være i fred. Tar han ut av situasjonen der han oppfører seg dårlig og lar han hyle fra seg (han må jo hyle og kjefte når han ikke får lov). Av og til blir han lynings for noe vi ikke kan se. Da må han også få rase fra seg. Etter slike utbrudd/anfall får han ALLTID mye kos og positiv oppmerksomhet. Vi snakker om at det er vondt å bli så sint/lei seg og så bra det er at det er over. Jeg forklarer også hvorfor jeg reagerer som jeg gjør på forskjellige ting. Vel, slik gjør vi det her i huset! Dette er vår første skatt, så vi øver oss. Håper det virker!
Stine fikk Ariana *19.08.07* Skrevet 26. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2009 takk for svar... Pleier også å la henne trille lillevogna, men hun springer jo over alt med den og har ikke en anelse kontroll på den... Kan liksom ikke la henne kræsje i alt og alle, å er jeg så uheldig å holde litt i den i lag me henne så lager hun show for hele rema.... :S Så sta er jeg ikke at jeg ikke gir etter en gang i blandt for husfreden skyld, men d er ikke noe hun er særlig vant med. Er også veldig mye alene, stort sett hele tiden. Og mange gang virker d som d er derfor hun er trass også.... En måte å vise sin frustrasjon på at pappan ikke er der.... Er veldig pappajente... Og merker veldig at hun har stort behov for en "mannsfigur" i hverdagen sin. For når vi er hos besteforeldrene så dilter hun etter bestefar hele tiden... og samme om vi er noen andre plass er d liksom "mannfolka" hun først blir "husvarm" hos...
Kakeåndsen Skrevet 26. juli 2009 #7 Skrevet 26. juli 2009 Trassen 2 åring her også. Og hun har vært sånn noen måneder. I tillegg til et meget heftig temperament. Lurer ofte på selv hvordan vi skal få henne til å bli mindre trassen. Velger kampene med omhu, men hun får aldri "viljen sin" pga gråt/skrik. Og hos oss nytter det ikke å true med straff, den må faktisk gjennomføres. De siste dagene har vært helt forferdelige, 3 uker med ferie fra barnehagen og hun og storesøstera på 3,5 år krangler annen hvert minutt kjennes det ut som. Så nå blir det et par dager i barnehagen for at de skal få litt omveksling.... (Storsøster har aldri vært noe særlig trassen)
Meg og bøllegutta!! Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 VI har gutter på 2 og 4 år og de trasser på hver sin måte. Mot oss og mot hverandre.............. Mitt beste tips er å overse det................Klikker ungen i butikken så lar jeg han bare ligge der å hyle på gulvet................hvis ikke han gidder å komme etter når vi er ferdige så bærer jeg han bare uten å si et ord...........Som oftest da slutter han plutselig å hyle og later som om ingenting har skjedd hehe...........4 åringen klikker jo ikke på samme måte men de gangene han bestemmer seg for å være vrang fungerer det å overse veldig bra!!
2smågull Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 kankeåndsen: jeg har også to på samme alder som deg! men her er det eldste som trasser mest.Og de krangler hele tiden her også! nesten så en blir gal.Og jeg syns det er fælt å si det,men ferien har vært fæl! og med dette været her i tillegg også da gleder meg til barnehagestart om ei og ei halv uke!! Her har det forresten vært ferie siden slutten av juni da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå