Gå til innhold

Svineinfluensa & vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

(haha, lurer på hvor mange innlegg med den samme overskriften som popper opp her nå for tiden)

Jeg lufter litt tanker her, jeg!

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å la ting gå sin gang og ikke vaksinere mot influensaen, men etter å ha tenkt og lest og snakket masse så har jeg kommet på andre tankter.

Jeg har nemlig håpet og trodd at denne influensaen vil nå en topp nå (det vil den jo...), også forsvinner den - over og ut! Men slik er det jo ikke. Det vil jo alltid komme en ny bølge når et nytt virus kommer - en bølge som sannsynligvis er en del hardere enn den første. Og kanskje kommer det enda en etter det ...?

Så jeg tar vaksina, både på meg og baby. Gjør det ikke uten betenkeligheter, og er egentlig kjempeskeptisk. Men jeg synes det virker enda skumlere og ikke være immun mot eventuelt bølge nr 2 :S Dessuten vet man jo ikke hvordan babyer vil takle en slik sykdom - er det verdt å ta sjansen?

Bare håper vi klarer å holde oss friske til vaksinen kommer. Håper enda hardere at vaksinen ikke gir noen skumle bivirkninger. Også får vi i verste fall satse på tamiflu dersom vi skulle bli rammet før stikkene blir satt.

Veldig glad jeg snart skal på kontroll med baby, så får jeg luftet tankene til helsepersonell i tillegg - ikke bare her på dib :P

(må innrømme at jeg begynner å bli veldig redd for viruset nå)

Hva tenker dere om vaksinen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaksinen kan være mer skadelig enn å få selve svineinfluensaen.

Skrevet

Jeg tenker at kvikksølv ikke har noe i min kropp å gjøre..

Skrevet

ja, det tenker jeg også. og iallefal ikke i et lite foster.

Skrevet

Det er skummelt med både influensaen og vaksinen. Man må velge det minste av to onder.

Hvis det er 0,5% sjanse for å dø av influensaen og 0,05% sjanse for skade av vaksinen så velger jeg vaksinen både for meg og ungene.

Uansett er den ikke ferdig enda så foreløpig har vi ikke noe valg.

Skrevet

"Jeg har nemlig håpet og trodd at denne influensaen vil nå en topp nå (det vil den jo...), også forsvinner den - over og ut! Men slik er det jo ikke. Det vil jo alltid komme en ny bølge når et nytt virus kommer - en bølge som sannsynligvis er en del hardere enn den første. Og kanskje kommer det enda en etter det ...?"

Om du vaksinerer mot den som går nå så hjelper ikke den vaksinen mot nye virus. Da må du vaksinere med ny vaksine. Hver influensatype har sin vaksine.

Skrevet

Tenk deg med vaksinen kommer ting snikende på deg, den gir ikke utslaget med en gang vist noe går galt. Kroppen bruker ei tid før den får skader av vaksinen. Men med influensaen er det ikke bivirkninger etterpå. De lager vaksine for alt idag, skal vi ikke få bli syke lengre????????????????

Skrevet

Den var vel ikke serlig relevant. Selv om en vaksine muligens kan ha bivirkninger må man veie faren opp mot nytten.

Skrevet

Om det er 0,5 % sjanse for å dø av denne influensaen er den jo mindre farlig en "vanlig" influensa. Av vanlig influensa død ca 1 %...

Skrevet

For det første kan man godt få komplikasjoner i ettertid etter en influensa, men uansett må man vurdere det opp mot hverandre.

For det andre er det forskjell på å bli syk og å dø av en sykdom. De fleste av oss kommer til å overleve svineinfluensaen uten problemer i ettertid, men oen av oss kommer sansynligvis til å dø. Beregningene nå anslår vel at uten vaksine kommer va 5.000 nordmenn til å dø av dette. ca 1/3 av dem ellers helt friske unge mennesker.

Skrevet

Nei, vanlig influensa her en dødlighet på ca 0,1%, denne har en dødlighet foreløpig på ca 0,6%. Det er en ganske stor forskjell.

Skrevet

Jeg har lyst til at vi hele familien blir smittet nå, ikke sikkert man blir syk,- selv om man blir smittet,- også slipper vi tenke på å vurdere vaksine/ikke vaksien,- og vi er ferdig med DEN influensaen før jul:o) Og jeg er ferdig før jeg skal på jentetur i september :o)

Så hvis noen har den og vil kline med meg,- så stiller jeg opp:o)

Skrevet

"Om du vaksinerer mot den som går nå så hjelper ikke den vaksinen mot nye virus. Da må du vaksinere med ny vaksine. Hver influensatype har sin vaksine."

Ja, det vet jeg. Det jeg mente var at om dette viruset, H1N1 kommer i en mutert, mer aggresiv utgave. Da vil denne vaksinen (om den fungerer vel og merke) fungere mot viruset.

Slik jeg ser det har jeg to valg;

1: Jeg lar være og vaksinere oss og håper vi blir syke nå i høst - ikke neste høst hvor viruset mest sannsynlig er mer aggresivt. Også håper jeg at både jeg og babyen min tåler dette viruset uten de alt for store komplikasjonene. For å slippe unna viruset går jo ikke

2: Jeg vaksinerer oss til høsten, og håper vi rekker vaksinen før vi blir syke. Og håper også selvfølgelig at vaksinen ikke har noen alvorlige bivirkninger.

Regner med at man kan bli syk av vaksinen ja, og mange blir sikkert sykere av vaksinen enn av viruset slik det er _i dag_.Men dette er under kontrollerte omstendigheter, og jeg vil heller bli syk av vaksinen enn å bli syk av et mutert H1N1 virus.

Men er helt enig, vaksiner er skummelt - særlig de nye hvor man ikke har rukket å se langtidsbivirkningne. Men heldigvis har vi et såpass sikkert helsesystem her i Norge, og vaksiner må gjennom strenge sikkerhetskrav før de kommer ut på markedet.

Så da velger jeg å stole på helsemyndighetene og vaksinere meg og babyen - fremfor å ta sjansen på å få et virus som ingen vet noe særlig om, og som viser seg å gjøre friske mennesker veldig syke (få, heldigvis), og som kan angripe respirasjonsonssystemet til babyer på en uheldig måte.

Man må nesten veie for og i mot - og vurdere hvor risikoen er størst ...

Skrevet

Jeg spørr kven er det som dør av vanlig influensa ?

Og det blir det samme svaret på svininfluensaen og

Skrevet

Så vidt jeg vet ligger forventet antall døde i Norge nå på ca 10.000 mennesker. Det er veldig mange fler enn ved en vanlig sesonginfluensa.

Det ser også ut til at flere ellers friske mennesker (også barn) dør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...