Gå til innhold

Kan noen svare meg på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid og lurer på noen ting:) Noen spørsmål er kanskje dumme.. menmen.

For det første, når jeg ikke har peiling på hvor langt jeg er på vei, vil jordmor eller lege da sjekke dette med ultralyd på første kontroll eller finnes det andre måter for de å finne det ut på?

Er det kun med en ultralyd i ca uke 18 at jordmor eller lege kan konstantere at fosteret faktisk lever og at det har det bra?

lurer også på en annen ting.. hvor lenge etter man mister vil en graviditetstest vise positivt?

håper noen kan svare:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du veldig usikker, så mener jeg det er vanlig å få en tidlig ultralyd for å finne ut hvor langt på vei en er.

Jeg fikk høre hjertelyden til fosteret i uke 13 på jordmorkontroll:)

Ultralyden i ca uke 18 er for å finne sikker termin i hovedsak, men også å se over fosteret litt:)

En graviditetstest vil vise positiv en stund etter en spontanabort(SA), men du vil jo blø av det. En MA(missed abortion) vil nok ikke skape blødning, men da finner de det ut ved hjelp av ultralyd. Du vil nok miste en del av graviditetssymptomene, eller de ser det på ordinær ultralyd.

Lykke til med graviditeten:)

Skrevet

De regner ut hvor langt du er på vei ut i fra når du hadde siste mens. Hvis du ikke vet dette så får du vite det på den ordinære ultralyden (mellom uke 16 og 20)

Jordmor og lege bruker flere metoder for å sjekke om forsteret lever og har det bra. F.eks å lytte på hjertet, måle symfysen, spørre om du kjenner spark, samt holde kontroll på din helse.

Hvis du mister vil en test vise pos. i ca. 6 uker (men det kan slik jeg har forstått det variere en del)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...