Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Skriver dette inn her på forumet for jeg har lyst til å dele dette med dere. Jeg er ei oppegående jente på noenogtrevde som skilte meg for noen år siden...hadde ikke barn da. Det var en tøff skillsmisse økonomisk i og med jeg stod i en utdanning og vi eide ingenting. Jeg begynte å ta opp litt lån gjennom et kredittkortfirma. (Litt er 10 000.-) Dette har bare ballet seg på i sju år nå, og etter jeg traff min nåværende mann, giftet meg og fikk barn, har jeg bare vært så dum og økt på med flere kort og gjeld... Jeg har nå bra utdanning, jobb og grei lønn, men jeg har klart å skaffe med 350 000.- i gjeld til forskjellige kredittkortselskaper, og det har gått fort!!! Pengene har heller ikke gått til noe spesielt annet enn forbruk. Nå i sommer kom jeg til et punkt at dette ikke går rundt lenger. Jeg har brukt hele lønna mi siste halvåret å dekke huslån og til kreditorer, bare til dem utgjorde det rundt 8000.- i måneden. I forrige gikk jeg i banken å ba på mine knær om hjelp, og de ville hjelpe meg! Jeg fikk blankolån som jeg må ta alene, men jeg "slipper unna med bare" 3000.- i måneden i 15 år fremover. Takk Gud at det var hjelp å få selv om dette er en tung vei. Jeg skriver ikke dette for å få fordømmelse eller høre hvor dum jeg er, for det vet jeg at jeg har vært. Jeg skiver dette for å advare hvor lett man kan lure seg inn i dette, og hvor vanskelig det er å komme ut. For meg var det mye skam ovenfor min mann og banken å innrømme at jeg hadde gjort dette. Men en lettelse at nå blir det mer kontroll på økonomien......
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 Jeg har aldri vert flink å strye økonomien min. Bruker mer enn jeg har. Når jeg leste innlegget ditt tenkte jeg at dette kunne vert meg om noen år. Du gav meg en ordentlig tankevekker. Tusen takk! Jeg håper du får økonomien på rett spor igjen. Hjertlig lykke til, og tusen takk =)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 Detter er akkurat som å lese om meg selv. så langt får jeg til å betale utgiftene, men jeg frykter at den dagen kommer at jeg ikke klarer det mer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av denne fellen jeg har rotet meg inn i. Hva er blankolån? Er det vanskelig å få?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Jeg hadde ca 40 000 i kredittkortgjeld, og dårlig økonomi til å betjene alt dette + det daglige. Jeg fikk hjelp av en økonom på NAV, og fikk bakt det inn i huslånet jeg har. Men da måtte jeg LOVE dyrt og hellig å klippe kortene, og slette mine kontier hos kreditorene. Og det har jeg gjort:) Ja, det går fort å havne der du var. Pass godt på at du ikke kommer der igjen. Betal aldri lån med lånte penger, og spar til dyre ting:)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Blankolån er et slags forbrukslån i banken...Mannen min ville ikke vi skulle ta det som pant i huset, så derfor er det et dyrt lån. Men ikke så dyrt som hos kredittkortselskaper. Vær så snill til deg, spør banken din om hjelp. De vil spørre deg om du har noen som kan kausjonere eller om det skal taes pant i noe. Jeg hadde ikke det, men fikk hjelp. De har å hjulpet meg med å "svarteliste" meg hos kreditorer, så hvis jeg skulle falle for fristelsen igjen får jeg ikke lån mer. Be om hjelp før det er forsent, det ble det nesten for meg. Ble rett og slett syk...søvnløs, angst, magesår, og neste suicidal...grusomt. Og JEG jobber i psykisk helsevern, så da kan man si innsikt jeg har fått nå... HI
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 godt det har ordnet seg for deg :-) Jeg var selv godt på vei dit du var når jeg endelig fikk opp øya. Hadde ca. 150 000 kr i gjeld på kjøpskontoer, kredittkort og forbrukslån. Og hovedsaklig gikk alle pengene til bare forbruk. satt ikke igjen med noen ting. Heldigvis har jeg hele tiden klart og betale minst minimumsummen og gjerne litt til så har aldri fått inkasso eller slikt på noe som helst. Men Det har vært veldig knapt med penger noen mnd. Og i år har alle ferie og skattepenger gått rett inn på gjeld. Men unga er små og det er bedre å bli kvitt gjelden en å dra på ferie. Og denne tiden neste år er jeg gjeldsfri :-). Det var skummelt og en oppvåker når jeg satt meg ned og regnet sammen alle summene og så den sammenlagte. Men da var jeg rask med å sperre kontoer for bruk og klippe kort. Jeg betaler minste sum på alle bortsett fra en og legger så mye jeg kan ekstra i den siste slik at jeg blir kvitt en etter en ting. Og hver gang jeg har betalt ut noe så kjenner jeg at tyngden som veier ned skuldrene mine blir litt lettere. :-) Gleder meg til den dagen jeg ikke trenger å betale på gammel gjeld lengre. Og så ble jeg glad når pappan min fortalte meg hvor stolt han er av meg som tar tak i ting og ordner opp, Og for at jeg klarer å se at det er lurere å betale gjeld en ferie og annet som ikke er nødvendig. Det er sjelden han sier noe som helst og slikt er godt å høre. :-)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #7 Skrevet 26. juli 2009 Uff...det er fælt det med penger. Men det var veldig bra at du gikk og ba om hjelp, før det ble "for sent", kan man si. Jeg skaffet meg kredittkort for nesten 4 år siden. Tok kontakt med selskapet med engang og ba dem om å senke kreditten på kortet. Så nå kan jeg ikke bruke mer enn 5000. Og det er et beløp jeg kan leve med. Men heldigvis har jeg ikke behøvd å bruke kanskje mer enn 3000 kr om gangen med kortet. Lykke til videre med økonomien. Håper det ordner seg for deg til slutt.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #8 Skrevet 26. juli 2009 Takk for "tipset". Skal høre med banken. Er redd jeg ikke får det da jeg er alene om alle utgifter, men det skader ikke å spørre
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #9 Skrevet 26. juli 2009 Flink pike som har tatt tak i problemet og som jobber med det! Det er jo ingen som VIL ende opp i et økonomisk uføre, men noen havner jo der likevel. Lykke til videre med økonomien!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #10 Skrevet 26. juli 2009 Ser også her inne på DIB at de annonserer hardt å ta opp forbrukslån...uff, synes de kunne ha holdt seg unna. Men de tjener vel gode penger på dette... HI
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #11 Skrevet 26. juli 2009 og om de ikke tjener penger,så gjør feks lindorff det...det har jeg merka meg. (jeg har et annet innlegg,ang regning på hovedkrav 1533 kr)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2009 #12 Skrevet 1. august 2009 Hadde det bare vært 40 000 kr i "dårlig" gjeld så hadde jeg vært overlykkelig. Samboeren min hadde en inkassogjeld på 290 000 kr når vi ble sammen. (må nevnes at den er nede i 155 000 kr nå da på bare 1 år)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2009 #13 Skrevet 1. august 2009 Huff, ja det er så lett å la seg rive med kreditkort. Vi hadde først 10.000 i gjeld, og betalte det ned rimelig fort. Men fortsatte å bruke til vi havnet opp i 30.000. samtidig pusset vi opp og åpnet en såkalt "byggekonto", og den kom på 40.000. Vi ble så lei av å kun ha råd til å betale ned renter (minstebeløpet som skal betales), og at den aldri minsket. så jeg hadde et fond på hundre tusen som jeg tok ut, og betalte ut alt samme dag. Ja jeg mistet fondet mitt, men sparer 4000 kr i mnd på ikke å ha slik gjeld stemningen hjemme og forholdet vårt er blitt helt annerledes når vi ikke trenger p bekymre oss for gjelda lenger. Og ja, korta er klipt opp i ti og tusan bitar
Anonym bruker Skrevet 1. august 2009 #14 Skrevet 1. august 2009 Det er jo så enkelt....Vi har nettopp begynt å bruke kredittkort..Vi har vært på ferie og betalt ferien med de og brukt kortet der... Vi har enda stålkontroll og har pr.dags dato 3000 i gjeld, som er fra 14 dager siden.... Vi er veldig "økonomiske" begget to og har aldri likt lyden av "kreditkort" ) Men har blitt mast på av "alle andre" at det er tryggere i utlandet...Også har vi begynt ig bruke det når vi "venter på lønn" også....Og da er det så lett..Man kjøper husmaling til 5000...Også betaler man "bare 150" i månden..Også får man redusert minstesum etterhvert, for saldoen blir mindre, og man koster på seg å kjøpe noe annet på kredit (i stedet for å spare) og minstesum å betale er fortsatt "Bare 200"...Ososv..Skjønner at det er lett å "gå seg vill"..Og i tilleg har man disse "kontoene" på Ellsos, H&M og andre steder...hvor man kan betale litt i måneden istedet fro alle varene man kjøpte i en betaling..Da blir det 150 her, 200 der, 50 der osv osv....HAr gjort det litt som prinsipp at vi alltid skal betale ned "saldoen" når regning fra kreditkort kommer, eller fra disse "netthandlene".... Hvis ikke er det skummelt.. Lykke til til deg HI; og andre som har gitt seg selv et spark bak og fått orden på liv og økonomi igjen:o)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2009 #15 Skrevet 1. august 2009 og jeg som følte meg dum da jeg hadde litt over 20 000 i inkassogjeld og ingen kreditt. men av en eller annen grunn ble jeg svartlistet 1. gang en av mine regninger gikk til inkasso så jeg fikk aldri kredittkort. jeg var da ganske ung. nå er jeg 23 og dde eneste låne jeg har er til bolig og studielån. det er ganske deilig, men det har vært uker hvor jeg måtte leve på 20 og 30 kr til mat.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2009 #16 Skrevet 1. august 2009 Hvis dere har begynt å bruke kredittkort når dere"venter på lønn" er dere gansk nær å få problemer. Det er lett å leve mer og mer på forskudd. Plutselig er det noe ekstra dere trenger en måed og så blir det ugreit å betale tilbake alt på en gang. Neste måned blir det enda værre og plutselig har dere et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå