Mamma til Mathias&Amilia Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Blir det tatt noe hensyn til det med tanke på svineinfluensaen?? Jeg skal ærlig innrømme at jeg ble pissredd når jeg så forsiden til VG i dag-den gravide damen som kjemper for livet på et sykehus i Stockholm! Ille at de måtte ha DET som forsidestoff..gjør bare gravide som meg mer bekymret. Ser at noen her inne skriver at de nok overdriver i mediene om denna influensaen..men hva om de ikke gjør det? Nå begynner ikke jeg på jobb før den 3.aug,men er kjempe bekymret for å møte barna-og voksne-som har vært på utenlandsreise. Jeg skal i tillegg begynne å jobbe på en småbarnsavdeling-der virker det som det er syke barn hele tiden! Huff..er nok blitt litt hypokonder kanskje,men er seriøst redd nå! Håper på svar..
magefølelse :) Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 Dytter denne, for lurer på nøyaktig det samme. Jordmor sa at foreløpig skulle jeg ikke tenke på noe spesielt annet enn god hygiene, men må jo innrømme at jeg er veldig skeptisk fremover.. Jobber selv med småbarn, og vrimler jo med sykdommer der.. Noen som kan noe om dette??
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 Jeg har tenkt tanken, men på en måte slått meg til ro med at det er ganske umulig å unngå smitte pga at jeg har to barn i bhg. Jeg er selv daglig leder i fam.bhg., og vi kommer til å følge rådene fra fhi og skjerper hygienerutiner ekstra. Jeg har kjøpt inn to desinfeksjonsdispensere, en til badet og en til gangen for at voksne og barn kan dessinfiseres når de kommer inn i bhgen (dette er selvfølgelig frivillig, men vil tro de fleste ønsker det i disse tider...). Vi har hatt hånddesinfeksjon hele tiden, men kun til ansatte. Ellers bruker papir i steden for håndklær til håndtørk. Og spriter våre hender+ stellematte etter hvert bleieskift. Og så kommer vi til å være ekstra raske med å sende hjem barn der vi ser symptomer som kan tyde på svineinfluensa, hvis ikke blir bare alle syke. Jeg ble veldig beroliget av å lese dette http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=564509 Spesielt dette: - Hva er symptomene som skiller svineinfluensaen fra vanlig influensa? SVAR: Symptomene er de samme, utenom at det er litt flere mage- og tarmsymptomer som diaré og vondt i magen. De aller fleste føler seg nesten mindre syke enn ved vanlig influensa. Vi er jo ikke så redde for å få en vanlig influensa mens vi er gravide. Og ut i fra det de skriver virker det som hovedproblemene for oss gravide er å bli overopphetet pga feber eller dehydrert pga oppkast / diare. Men den skal vi vel greie? Syns det er stygt gjort av avisene og vise skremmende reportasjer på førstesiden, men det selger jo.......
lille frø, mor til to Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Jeg vil tro vi som jobber som lærere er noe mer utsatt for svineinfluensa enn ellers i samfunnet. Vi omgåes med et par hundre ungdommer/barn i løpet av uka. Personlig var jeg mye syk det første året som lærer, da det var mye syke barn der og imunforsvaret ikke var bygget opp tilstrekkelig. Jeg er litt mer bekymret enn vanlig, det må jeg bare innrømme. Ikke for meg personlig, men for den lille i magen.
Rotekoppen88 Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Jeg er faktisk veldig bekymret for dette og er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre dette i forhold til jobbsituasjonen min som pedagogisk leder i en bhg med ca 90 barn. Det irriterer meg litt at vi her i Norge skal ta alt så veldig med ro, det er faktisk 4 gravide kvinner på verdensbasis som er døde av svineinfluensa og i england blir faktisk gravide frårådet å oppsøke steder med mye folk som kollektivtrafikk i rushtrafikk osv, hvorfor er det så annerledes i Norge lurer jeg på? Virker som det må et alvorlig tilfelle til før vi tar ting alvorlig her i landet. Selvølgelig vil det gå bra i de aller fleste tilfeller, men hva med de få tilfellene hvor det ikke det ikke gjør det, hvorfor ikke være litt føre var. Legen min sa at dette var ikke noe å bekymre seg over, men helsesøstera som ikke visste at jeg var gravid, sa at de med hjerte - lungeproblemer, astma, spedbarn og gravide måtte være forsiktige.
CarpeDiem Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Heisann! Du er ikke hypokonder, men media gjør virkelig sitt for å hause opp frykten vår. Faktum er imidlertid at svineinfluensaen utarter seg mildere enn en "vanlig" vinterinfluensa. Forskjellen er at den er "ny", slik at færre er immune, og dermed vil flere også bli syke. Man er også bekymret for at viruset kan forandre seg med tiden, og bli hardere. Dette er imidlertid bare en eventualitet som myndighetene og helsevesenet må ta i betraktning, og ligger uansett måneder fram i tid. Jeg har også en jobb hvor jeg møter mange mennesker (I helsevesenet) Jeg frykter ikke å gå på jobb selv, men er nøye på å instruere pasientene mine om at de ved feber skal holde seg hjemme. I ditt tilfelle ville jeg kanskje tatt kontakt med en lege og fått hjelp til å skrive et infoskriv til foreldrene, hvor man minner på at barna ikke har noe i barnehagen å gjøre om de har feber, og hvor man minner på viktighet av god håndhygiene. Du kan også beskytte deg selv godt med god håndhygiene. Håper du får en god start på barnehageåret! KLem,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå