ninobaby Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Jeg er redd vi kommer til å slite økonomisk når vi får barn, ikke det at vi har dårlig råd, men har akkurat kjøpt nytt hus. jeg tenker at det er bleier, mat og stelleutstyr som er dyrest...? hvor mye esktra er matbudsjettet deres på når dere har en baby,elelr ikke baby, men over 1 år da?=9 vi har lyst på barn nåmen er redd d skal bli for dyrt! Vi kan jo kjøpe brukt vogn osv damen vil ha noe nytt åsså...=)
Trolleliten Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 Heisann Vi kjøpte alt nytt til jenta vår. Kostet masse penger, men så begynte jeg å se på finn.no. Der er det mye billig og gratis man kan få tak i. Klær får man som regel en del av. Kanskje man kan prøve å finne ut hva man har lyst til å kjøpe selv, og hva man ønsker seg av andre. Av mar bruker vi ikke så mye mer, men typen mat er forandret. Ikke like mye brus og godterier som før, men mye frukt og sunn mat... Bleier kommer man ikke utenom, men hva mener du med stelleutstyr? Det er en del gratis pakker man får hvor det følger med forskjellige prøver etc. Vi endte opp med mye av det samme, som tilslutt bare måtte kastes. Kanskje blir også fritiden deres en del forandret? Vi brukte mye penger på byen + ut og spise, noe som ikke har hendt like ofte etter at vi fikk barn... Og når jeg ikke er like mye ute trenger jeg merkelig nok ikke like mange nye klær hver mnd... =)
ninobaby Skrevet 26. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. juli 2009 ja det er sant, av stelleutstyr menere jeg alt av kremer salver etc...bade utstyr osv..koster sikkert flesk. vi har jo en rimelig bra inntekt tilsammen liksom så tror ikke vi skal gå konkurs hehe, emn vil jo shoppe litt ting til meg selv og til huset åsså da...huset kommer på over 3,5 ... må priotitere da, men er redd vi går på en smell =)
Mamma til snart 4 Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Folk bruker mye for mye når di får barn. jeg selv synes ikke det merkes at vi har barn, jenta er 2 år nå. Det du kan gjøre er: *Trenger ikke stellekommode til 3000-4000 kr, kun en kommode med stellematte feks. *Kjøp vogn i sverige, kan spare mye penger der. *Jeg bruker kun en salve, aselli, fungerer til alt. *Klær kjøper jeg på H&M. *Du trenger ikke vippestol med en gang, seng kan du få på tilbud, du trenger ikke den dyreste vognposen, jeg har ticket to heaven koster under 1000 lappen. * Du trenger ikke masse dill dall som mange skriver, som bleiebøtte, babycall med cam, flaskevarmer,indentifiserer osv ja d er masse unødvendig. * For å si det slik det eneste du trenger er seng, vogn, litt klær og en form for stellekommode. Når barnet blir litt eldre, så koster ett middagsglass gjennomsnitt 10 kr, grøt 15-35 kr. ikke noe mer du trenger i beg. kanskje litt dessert med det koster dere ikke flesk. når barnet spiser skikkelig så kan dere spise middag sammen, barnet spiser det samme som dere, så sparer dere inn middagsglasse, kan ikke tru at en ekstra potet til middag skader dere økonomisk;)) Bare tenk realistisk, det er mye kjekt der ute for all del, men dere trenger ikke halvparten av det. nå venter vi nr 2, har ikke kjøpt noen ting, kun gutteklær siden vi har jente;))
AussieAnette Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Våres innkjøp til babyen kommer har kommet på ca 5000 kr. Da innebærer det stellebord, vippestol, baby gym, ammepute, vogn, bilsete,bleiebøtte, + alt av småting, salver, febertemp osv. Seng osv har vi fått låne. Eneste vi ikke har kjøpt enda er baby call og grinder. Takk og lov for Finn.no
Gjest Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 Tja, kanskje første året, men ellers er bleier, mat og stelleprodukter det billigste. Det er barnehage, kjelderesser, gore-tex sko, klær, ferier (som man føler man må ta for barnas skyld når de er 3-4 år +), presanger til alle bursdager de blir invitert i, diverse ytstyr osv som koster penger. Bleier er ikke dyrt, ikke mat til en baby heller om du lager middagen selv (og grøten er ikke dyr), det er når de blir større det koster penger med barn.
FrøkenSprøken Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Jeg må si meg enig med Alva her. Vi har arvet mye, og har sånnsett ikke brukt så uhorvelig mye penger på utstyr og klær til baby, men jo eldre han blir, jo mindre blir det å arve etter andre barn, siden klærne ofte slites ut raskere da. Nå er vi veldig nøye på at mini skal ha skikkelig tøy, da, men det handler om at vi er mye ute, og ønsker at han skal oppleve det som positivt. I løpet av ett år koster barnepass ca 30 000 kroner Utedresser - en høst/vår og en vinter 2500 kroner Regntøy - 500 kroner Annet utetøy - 2000 kroner Ulltøy- stillongs, trøyer og litt tykkere 3000 kroner Vanlig tøy - vi bruker mye ull, så vi bruker ikke så mye annet tøy, men kanskje 3000 kroner i året? Sko - gore tex 700 kroner, støvler 300 kroner, joggesko 400 kroner, sandaler 400 kroner, pensko 200 kroner + ett ekstra par 400 kroner. Tilsammen 2500 kroner. Bilstol, man trenger jo ny av og til - 2500 for stol nummer to, 2000 for stol nummer tre. Bursdagsfeiring - 2000 kroner Gaver til andres bursdager - 1000 kroner. Turutstyr - pulk, ski, sykkelsete, sykkelhenger, akebrett, trehjulssykkel, tohjulssykkel, bæremeis, bæresele o.l. På tre år har vi brukt kanskje 10-15 000 på slike ting. Si 3000 i året, kanskje? Jeg synes det blir så feilt når folk sier at det ikke koster penger å ha barn. Nei, det første året koster det kanskje ikke all verden, men etterpå blir det jammen dyrt. Det er klart at man ikke trenger å bruke så mye penger som vi gjør på klær og turutstyr, men tro meg, pengene går allikevel! Men alt handler om prioriteringer. Man kan som regel spare inn på andre områder. Vi har ikke spesielt god økonomi, men vi bruker penger riktig, og da er det ikke noe problem...
Gjest Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Akkurat slik som oss det! :-) Vi legger også mye penger ned i god kvalitet på uteklær osv, men dette koster jo også mye penger! Fordelen for vår del er jo at mye kan gå i arv, f.eks har vi en Reima-tec kjeldress til ca 1000 kr i str 1 år som er blitt brukt av 3 barn og som er mer enn fin nok fortsatt til at vesla kan bruke den også. Brukssko lar vi ikke gå i arv da (pga ryggen og slikt), så det er dyrt! 3-4 x 600/700 kr hver høst i sko... litt mindre i joggesko på vårparten, koster litt ja. Mange barn ER dyrere! Nå bor vi på et billig sted, men når vi forhåpentligvis flytter neste år, bør vi beregne 7000-8000 kr i månden på bare barnepass (barnehage/SFO)! For ikke å snakke om flere enn ett barn som har bursdag selv og hver av dem på over 3.4 år blir inviterti ca 10-15 bursdager i året (ca 100 kr pr gave), blir dyrt ja...
FrøkenSprøken Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 Ja, det er kjempedyrt! Men jeg ser på det som en innvestering, da. Vi har nå 4 reimadresser som ser helt ubrukte ut, og de er kjønnsnøytrale, slik at lillegull i magen kan bruke dem uansett om det er jente eller gutt. Ulltøy har vi også mer enn nok av. Så det er jo egentlig bare sko vi trenger til nestemann;) Og så barnehage, da...
Da HarViTreUnger Skrevet 27. juli 2009 #10 Skrevet 27. juli 2009 Min erfaring: Det ordner seg alltids. Vi fikk barn nr 2 i den perioden av livet v har hatt desidert dårlig råd. Og det gikk seg til Kjøp vogn, seng osv på finn.no. Kjøp ikke en masse spesialprodukter før du fatisk trenger dette (ammepute, ammeklær, topper for gravide, bleiebøtter, stellekommoder, lekegrind, brystpumpe, osv.). Klær i små str til baby: Her får du masse. Hvis ikke kan du gå på finn.no. Her finner du masse pent brukt gratis eller til lave priser. Babymat: Lag dette selv, fruktmos og grønnsaksmos kan du lage ved å dampkoke grnnsaker og kjøre dette i en blnder. Ellers så er shoppinglysten stor, men det er absolutt mulig å begrense seg på mange områder. Det som er viktig er bilstol, for det meste andre kan man enten se ann hva man trenger eller rett og slett kjøpe brukt eller arve.
SNURF 5 GUTTER Skrevet 27. juli 2009 #11 Skrevet 27. juli 2009 Det er ikkje så dyrt når dei er små men snakk når dei blir eldre det er da det koster. Når renta kommer til å stige om noen månder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå