Gå til innhold

Karpaltunnelsyndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som har hatt Karpaltunnelsyndrom ved tidligere svangerskap? Jordmor mener at det er det jeg har fått og når jeg leser om syndromet på nett må jeg si meg enig i at det kan høres riktig ut.

Jeg er nummen som bare det i peke-, lang- og ringfinger på høyre hånd og jeg syns det er kjempeubehagelig. Har i grunnen bare blitt værre og værre utover i svangerskapet. Nå er jeg en dag fra termin og jeg håper inderlig at dette kommer til å gå over så snart babyen er ute.

Lurer egentlig på om noen har noen erfaringer med dette? Leste at det ikke alltid går over og at man av og til må operere. Noen som vet? Noen som har opplevd dette selv eller vet om noen som har opplevd det og hvordan det evt gikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter oppi akkurat dette selv.. :(

Forrige graviditet fikk jeg det ca midt i graviditeten, og jeg husker jeg hadde problemer med dette ca 2 år etter fødsel. Mistet fort følelsen i hånda når jeg trillet vognen, og holdt i kaffe koppen min.. : /

Denne gangen fikk jeg det mye tidligere og våknet opp på natta med store smerter og kramper i hånda, mye verre enn sist. har ligget med skinne på den værste hånda, hele tiden(høyre) og prøvd og bandasjert hele armen, tips fra lege og fysiotherapi.

Har problemer med å holde på kopper, må ta pauser under mat da jeg ikke klarer og holde kniven og gaffelen mer enn kort tid om gangen. Problemer med å lage mat, skjere grønnskaker, røre i mat. Pusse tenner osv...

Har ventet lenge på time hos ortoped, var hos ortoped forrige uke og fikk beskjed at dette var det ikke noe og vente på, så skal inn og operere høyre hånda på torsdag så tar de venstre et par uker etterpå.. Men det første legen sier er at de ikke opererer gravide, uten at det er er skikkelig ille. Han sa også at man kunne gå med nummenhet og prikking og plager i ca et år føre det kunne bli varig skader.

Dette er min historie da, men tror i de fleste tilfeller så går dette over kort tid etter fødsel...

Skrevet

Jeg hadde karpaltunnelsyndromet under begge forrige svangerskap. Jeg hadde stort sett kun problemer om natta (uten de aller siste dagene før nr. 2 ble født).

Jeg hadde stooooooor hjelp med bandasjer. Hadde bandasjer på begge hender for å forhindre at jeg skulle våkne av prikking og ubehag i hendene.

Bandasjene må sitte litt stramt, men ikke så stramt at det blir ubehagelig. Lykke til ;-)

Skrevet

Takk for svar. Er vel bare å smøre seg med tålmodighet for å se hvordan dette utvikler seg etter at fødselen er unnagjort....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...