Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Sønnen min har nylig rundet tre år, og begynner å bli bekymret for han. Han er så fryktelig sjenert rundt andre barn, vil helst bæres og at vi skal være med til han blir "varmet" opp. Han tar sjelden initiativ til lek, hvertfall ikke på nivået: Vil du leke o.l. Andre har bemerket dette, at han helst trekker seg unna, blir "redd" samtidig som han har sååå lyst, og følger med på andre barn. Er dette vanlig?? Hvordan skal de liksom være når de er tre år? Andre som har forsiktige barn? Føler jeg er helt alene om å ha et slikt barn, alle andres er høyt og lavt og kjempeaktive i lek, og jeg blir så lei med på hans vegne for at han ikke klarer å delta når han så gjerne vil.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 gutten min på 4 var sånn i den alderen, tror det beste er at du lar han få observere en stund og ta det på eget initiativ ikke sett deg på gulvet og lek med han. La han få sitte på fanget og varme opp litt om så men om du "duller" med han oppdager de andre ungene det og ditt barn blir sett litt rart på. -ikke alltid så lett å se på men det er noe de må lære..
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 min sønn har også bestandig vært slik.. Nå er han fire år og er til en viss grad fortsatt slik. Han kan i noen miljøer fungere kjempebra uten å måtte "varmes" opp. Mens i andre situasjoner må han være sammen med meg lenge før han vil leke med de andre barna, hvis han idet hele tatt gjør det. I det siste har jeg fulgt han bort til lekene (hvor de andre leker) og latt han finne seg en leke han vil leke med, for så å forklare at nå går jeg tilbake dit og ser på deg. Forteller nøyaktig hvor jeg sitter, at jeg ser på og passer på han hele tida (gjerne bare et par meter unna). Sønnen min var skkurat som din når han var tre, og jeg ser at det går fremover. Han kommer nok aldri til å bli den som roper høyest i klasserommet, men det trenger jo ikke å være negativt =) Så jeg har tro på at de rett og slett trenger å ta det i et litt roligere tempo, enn de fleste andre barna! Vi er jo tross alt forskjellige vi voksne også, og noen mere sjenerte enn andre =)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Jeg jobber i bhg, og det er veldig forskjell på barn.. Du kan jo prøve å bli med og spørre barna om de vil leke, la han etterhvert spøre selv nårhan er blitt mer kjent/trygg på situasjonen. Trekk deg vekk fra leiken når den er igang, men hold deg i nærheten i begynnelsen.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Går han i barnehage? Det kan gjøre stor forskjell, er min erfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå