Gå til innhold

Svineinfluensa


Pipoca

Anbefalte innlegg

Det er så mye i media om svineinfluensa for tida, og jeg synes det er vanskelig å vite hva som er skremselspropaganda og hva som er fakta. Selv er jeg ikke spesielt bekymret, men ser jo at tilstandene i Storbritannia er ganske kaotiske og det er vel kanskje bare å regne med at det kan bli sånn her også.. Det jeg lurer litt på er hvordan gravide bør forholde seg til dette. Er vi ekstra utsatte for viruset på noe vis, eller er det sånn at det er ekstra farlig for oss eller babyen om vi blir syke? Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er ekstra utsatte ja. Kjenner noen som har fått svineinfluensaen nå, så jeg er ikke så høy i hatten. Trodde ikke den skulle komme hit akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempebekymret fordi de er personer som er smittet (23 år, 50 år) og som ikke er i risikogruppen, men likevel i respirator. Samtidig, skal man ha et nøkternt forhold til dette, så er dødstallet på en vanlig influensa 0,1 prosent, mens på svineinfluensa 0,6 prosent. Det er ikke akkurat mange mennesker det er snakk om, og man hører jo aldri om døde når vanlig influensa epidemi slår over oss. Likevel er det en tanke at statistikken rammer jo noen.

 

Jeg har vært i samme rom med tre hardt rammede omgangssyke mennesker, i flere dager, uten å bli smittet. Hadde to regler: ingen av de syke fikk gå på kjøkkenet - vi som var friske serverte all mat (dette var i julen). Pluss at alle (syke og friske) vasket hendene hele tidenm før mat, etter mat, etter do osv. Ingen av oss fire friske ble syke.

 

Jeg tror at hvis håndhygiene er på plass, kan man slippe unna mye. Kjøp en flaske med desinfeksjonsssåpe, ha den i vesken, bruk den på vei inn i bilen, vaske hendene hver gang det er tilgang til vann og såpe, så går dette helt fint.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

jeg er sjukepleier og har fått litt kursing i svineinfluensa. Der lærte vi at svineinfluensaen ikke er mer alvorlig eller "farlig" enn annen influensa. problemet med svineinfluensaen er at den er helt ny og derfor er ingen imune. Vanlig influensa er det stort sett eldre og svake som blir dårlige av, mens (siden ingen har hatt denne før) kan ramme alle.

 

For Gravide er det ikke bra å få feber, det er i utganspunktet ikke bra for forsteret. og med s.infl. får en vel ganske høy feber.

 

jeg er selv litt usiker i forhold til Tamiflu-vaksinen. Jeg har hørt at de med Diabetes, Astma og Gravide vil få tilbud om denne først.

Jeg har både Astma og er gravid... men vil ikke utsette babyen min for å vere "prøvekanin" for denne vaksinen som de gjerne ikke vet langtidsvirkningene av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg tipse dere om NBG 24/7 - et kostholdstilskudd som umiddelbart styrker immunforsvaret. Jeg har sjekket både med en farmasøyt og en professor i medisin, og tablettene inneholder ikke noe som er skadelig for gravide. Visstnok fungerer NBG bedre (forebyggende) enn Tamiflu, men utvalget tablettene er testet på er for lite til at man kan gå ut med en offisiell anbefaling.

 

Jeg vet ikke. Er selv ganske bekymret for at vi gravide har et svekket immunforsvar og lettere kan få influensaen, og med mer alvorlig sykdomsforløp. Derfor tar jeg nå NBG (en morgen og en kveld) for sikkerhets skyld. Forhåpentligvis hjelper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøkelser sier jo at gravide kvinner som får svineinfluensa i løpet av svangerskapet risikrerer å få barn med hjerneskader. Hørte senest på radio i stad referert til en undersøkelse om dette. Vaksinen er jeg veldig skeptisk til, så hele greia legger en demper på min glede over å være gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og ganske bekymret. Og noen rundt meg er helt avslappet mens andre har helt panikk..

 

Vi har snart 10 års bryllupsdag, og har bestilt tur til london. Dette gjorde vi før jeg visste at nummer 4 var på vei:-/ Men nå er jeg helt sikker på at den turen kan jeg ikke reise på. Jeg ringte på lege kontoret i dag, for hvis vi vil ha igjen pengene fra billetten må jeg ha lege erklæring. Legen min hadde ferie, men kontor dama virka helt uforstående til at det va noe problem... Måtte ringe igjen på mandag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har forsøkt å sette meg inn i dette da info streamen ble så tabloid og stressende. Slik jeg har forstått det -så er ikke gravide mer utsatte for å få det enn andre -men viruset forårsaker i større grad komplikasjoner hos gravide. De er ikke helt sikre på årsaksammenhengen her, men de regner med at det skyldes flere faktorer som endret hormonelle forhold, endret blodvolum/kretsløp, at lungene er utsatt for press nedenfra m.m. Så gravide som blir smittet tenderer til å bli sykere enn andre og i større grad bli hospitalisert.

En studie på gravide kvinner som døde av svineinfluensa i USA -viste at samtlige av de som døde -ikke kom igang med tamiflu lignende behandling før etter dag 6 med symptomer.

-Jeg spurte fastlegen min om hvordan han ville jeg skulle forholde meg til svineinfluensaen - han vil at ved symptomer som feber og hoste -skal jeg umiddelbart kontakte han og jeg skal starte med tamiflu behandling fra dag en for å forebygge komplikasjoner.

 

Jeg vil ikke motsette meg en slik behandling -og har god tro på at tamiflu ikke vil skade mer enn svineinfluensaen.

 

Håper dette var noe hjelp for deg og måtte vi alle unngå disse lumske svina

beste hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne mannen i 50 årene hadde lungebetennesle i tillegg... og 23åringen hadde sikkert noe i kroppen som gjorde det til det verre.... f.eks astma eller diabetes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh.....

og i dag hører jeg på nyhetene at de advarer gravide mot å følge helsemyndighetenes anbefalinger om å bruke tamiflu. Tamiflu er ikke testet på gravide og faren for fosterskade er ukjent. Produsenten av tamiflu tør ikke anbefale middelet til gravide.

 

Javel.... da er jeg like langt gitt. Aner ikke hva jeg skal gjøre dersom jeg blir smittet. Pest eller kolera.

 

hvem skal man høre på?? helsemyndighetene eller de som fraråder bruk av tamiflu.

 

Jeg tror pr nå ingen helt har svaret -og at det rette svaret for oss gravide foreløpig ikke finnes. En må gamble på det man tror gjør minst skade...

ikke lett dette.

småfrustrert hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at gravide er mindre mottagelig for infeksjoner/sykdom. (noe om at immunforsvaret er styrket under graviditet). Men selvfølgelig veldig uheldig å bli smittet under svangerskap.

 

God håndhygiene er VIKTIG

 

Krysser fingrene for at ingen av oss blir smittet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...