Gå til innhold

Tobakk vs. alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bedre å "kose seg" med alkohol enn med sigaretter?

Her inne får man passet påskrevet dersom man IKKE drikker (av prinsipp eller fordi man rett og slett bare ikke vil) - mens det der igjen er helt greit å si at man ikke røyker av prinsipp og fordi man ikke vil det, røyking er jo tross alt skadelig (som om alkohol ikke er det =O ).

Legger en gravid ut en tråd som heter "Nå har jeg så lyst på en røyk!" er det fryktelig galt, men legges det ut tråder som heter "jeg har så lyst på en kald øl i sommervarmen, er det greit?" vil det være like mange som mener at man selvfølgelig kan drikke èn øl med god samvittighet?

Tobakk er UT - er bare white trash som røyker?

Alkohol er IN - sofistikert, urbant og akseptert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er snakk om i svangerskapet så mener jeg at man skal holde seg unna begge deler.

Dersom det er til vanlig mener jeg at å røyke daglig er verre enn å kose seg med et glass vin i ny og ne... Men en røyk i ny og ne er heller ikke det verste man kan gjøre tror jeg...

Skrevet

Tobakk er i dag godtatt som helseskadelig, og ikke noe man diskuterer. Men det har ikke alltid vært slik! Jeg er "lykkelig" eier av en realskolebok i helselære fra tidlig 1950-tall, og hva finner man ikke i her. Tobakk er skadelig for normal vekstutvikling frarådes derfor sterkt for den som ikke er utvokst. Og nyere forskning tyder på at den KAN være årsak til noen andre sykdommer også! Ikke rart det var "kult" for ungdom på 1950- og 1960-tallet å røyke! Særlig om man var utvokst! Og "kan være årsak til andre sykdommer?? Ja ALT kan vel det vel? Never mind!

Og nåde dem som våget å beklage seg for at man måtte oppholde seg på en arbeidsplass røying foregikk både til høyre og venstre for en. Eller amme et barn på et røykerom. Røykeren kunne jo bare "blåse" i mosatt regning! Problem solved - next problem please!

Husker fra så sent som i 1985 en ferje som bare hadde EN salong. Røyking tillatt selvfølgelig. Men ikke på de to nærmeste benkene fra kiosken. Da hadde man jo "røykfritt areale" for dem som var så tandre at de måtte sitte her! Men DA var man sykelig da...

I dag vet vi bedre! Mye bedre!

Bare alkohol her fremdeles en hellig ku! Å snakke om helseskader her er like fy-fy som det var å snakke om helseskader ved røyking for 30 år siden. For alkohol FINNES nemlig ikke skadelig. Bare når man misbruker det og bruker mer enn men har godt av! Og misbruk, det er ca dobbelt så mye som MIN bruk, minst! Påtaler man noe annet enn det, griper du inn i MIN PERSOLIGE FRIHET til å forholde meg til alkoholspørsmålet som JEG vil! At dette er mindre bra for andre (barn f eks!) er noe man IKKE skal påpeke. Da er man "dust"!

Å, du hendelse hvor mye argumentasjonen minner NØYAKTIG om røykernes på slutten av 70-tallet, da "noen" tok til å kreve at røykeren ikke skulle ha frie tøyler til å utøve sin røykelyst akkurat slik han/hun måtte ønske, men ta hensyn til andre og sette DERES velbefinnende foran sitt eget!

Og: Røykere på slutten av 70-tallet, skikkelige "steambåter" var også helt enig i at røyk kunen misbrukes: Om man brukte dobbelt så mye som dem, eller om man ble "syk" av røyken (der og da), slik at legen (som ofte selv røykte) sa stopp: DA måtte man jo begrense seg. Inntil da: Fyr opp! Med god samvittighet!

Nei, heter jo ofte at en "en en tent røyk er en hvit pinne med en glo i den ene enden og en dust i den andre". Hva blir da et et sugerør i en drink?

En ting de færreste tenker på: DERSOM alkohol var et stoff vi ikke kjente fra før, men som ble oppdaget nå, ville den blitt klassifisert som "gift i fareklasse X" straks virkningene av den var kjent (det har jeg fått bekreftet av opptil flere som arbeider med giftklassifisering). Noe som ville bety at man måtte søke politiet om tillatelse til for å få kjøpe en mengde på ..... ml og begrunne behovet for å be om tillatelsen! Så ville man (som med alle andre gifter i klassen) fått søknaden innvilget etter nøye vurdering av holdbarheten av angitt behov, og mot signarur for hver enkelt gang hva gjaldt kjennskap til regelene av bruken (etter grundig kursing i dette selvsagt, med avsluttende prøve og diplom på evnen) Og hver eneste søknad loggført. Slik at det straks ville være mulig å plukke ut om noen hadde VEL MANGE søknader, for da å ta en nærmere grundig sjekk av saken!

HVORFOR skal den da være så mye mer akseptert som noe man har "rett" til å bruke fordi den er en velkjent gift?????

Men HELT ferske undersøkelser viser faktisk at i enkelte svært helsebevisste land (USA f eks, og Japan) er alkoholforbruket blant unge SÅVIDT begynt å synke! Selv om flertallet av de unge stadig drikker mer. Årsaken (antar man): Et sterkt økende antall (i %) unge som velger totalavhold. Ene og alene av HELSEMESSIGE årsaker.

KAN det være en liten snøball som har begynt å bevege på seg? Slik "røykesnøballen" begynte å bevege på seg da jeg var "bleiebarn" (og da blant dem som var HELSEbevisste "fanatikere"). Men den gikk SAKTE fram til jeg var godt voksen! Senere har den gått fortere og fortere! I dag er det UKULT å røyke. Kanskje vi om 30-40 år opplever at det er UKULT å drikke, det er en dårlig uvane "oldisgenerasjonen" helst har!

Det er lov å håpe! Men enkelte (en god del faktisk) arbeider jo nebb og klør for å forhindre situasjonen! Akkurat som med røyken for 30 år siden.

Skrevet

å HERREGUD, er det DEG igjen..

Skrevet

det er bedre å nyte et glass enn en blås..

jeg er sikker på at fosteret ikke tar opp mye av alkoholen. trenger ikke drikke deg full. men et glass vin eller en øl skader ikke. jeg klarer meg fint uten. men hadde ikke dømt noen hadde jeg sett det.

gravide som røyker er motbydelig. syns også det er fælt å se kvinner som røyker sammen med barn. eller mødrene da.. at de ikke skjemst...

Skrevet

Ja, tydeligvis! Akkurat som DEG ??? Vondt for å akseptere at andre har meninger, slik at PERSONangrep er nødvendig?? Sier i tilfelle mer om deg enn om meg :)

Skrevet

Unnskyldning finner alltid den som vil forsvare en last, i alle fall for egen del, for andres del i den graden lasten er "allment akseptert"! Og i dag oppfattes røykende mødre som motbydelige, men drikkende som helt OK. 40 år tilbake, og begge deler var OK! 40 år fram og ingen av dem er forhåpentligvis OK.

Skulle ikke forundere meg om det blir like mange "gamlinger" på "drikkeavvenning" om 40 år som det har vært "gamlinger" på røyeavvenningskurs de siste 10 årene! For husk: Mange av disse hadde heller ikke TENKT å slutte å røyke for 40 år siden!

Skrevet

hehe... morsomt hvordan du sier at "jeg er sikker på at fosteret ikke tar opp mye av alkoholen"

ÅJA, tenker jeg da lissom... Akkurat ja, hmmm!

Alkohol er hvertfall mer skadelig for fosteret enn røyk er...

Skrevet

Har aldri opplevd å få "passet mitt påskrevet" verken her eller andre steder fordi jeg ikke drikker alkohol. Litt pes i ny og ne fordi jeg forsvarer egen cannabisbruk, men det blir jo litt på siden.

Det er nok langt lettere å holde alkoholbruk på et relativt uskadelig nivå enn å gjøre tilsvarende med røyking. I forhold til graviditet finnes det også bedre dokumentasjon på skadeeffekten av røyking enn av minimal alkoholbruk (uten at det på noen måte skal anbefales).

Skrevet

Folk her inne sier alltid at røykende "forsvarer" røyking og at de røyker.

Men virker som ikke-røykende "forsvarer" et glass øl/vin selv.

Lettere å ta andre for det man ikke gjør selv, og forvare det man selv gjør.

Hva er forskjellen mellom ikke-røykende vindrikkere og røykende da?

Begge forsvarer SIN last, for det DE gjør er jo ikke galt...

Skrevet

stort sett er det vel vanskelig å å si at "dette skyldes røyken" eller "dette skyldes alkoholen" så lenge det er i tålig små mengder. Men røyker man mye, eller drikker man mye,så vil en jo se tydeligere skader pga alkohol da barna faktisk får et synlig "typpisk" utseende... Lurer på om de faktisk kaller det et syndrom når barna kommer ut slik, og de blir faktisk hjerneskadet! Det er jo bevist at alkohol er farligerer for barnet enn både røyk og narkotika desverre...

Når det gjelder alle tre "giftene" så er det ingen som vet hvor mye som skader. Og sannsynligvis er det veldig individuelt også!

Skrevet

For meg må folk bare røyke, men ikke i svangerskapet.

Og de som måtte røyke håper jeg tar så pass hensyn til ikke røykere at de går ut å røyker.

Skrevet

Tror alkohol og/eller røyk i svangerskapet er som å velge mellom pest og kolera...

Ingen av delene er bra for fosteret. Men alt med måte!

Har en Spansk veninne som ble gravid to måneder før meg og hun fikk beskjed av legen at hun godt kunne ta et glass vin til maten hver dag forde hun var vokst opp med vin til alle måltider. At det var kulturen som gjorde henne litt mer "hardfør" enn oss skandinavere.

Har også snakket med en dame som sa hun fikk pica på sigarer... Synes at dette hørtes veldig skummelt ut, men som sagt; alt med måte!

Skrevet

ja takk,begge deler,helst samtidig :-)))

men jeg er ikke gravid da.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...