Gå til innhold

svigermorteori... flere? (for gøy)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor er gjerne en kritisk person, som trør over grenser og blander seg inn i livene våre. Hvorfor gjør hun det?

Min teori er at hun har jo oppdratt døtrene sine og de gjør som hun har oppdratt dem. Men når det kommer til svigerdøtrene så gjør ikke de ting slik som hun ville gjort. Derfor føler hun seg forpliktet til å veilede og forsøke å påvirke slik at de forstår at hennes måte er bedre...

Flere som har teorier om svigermor? Eller er det svigerdøtrene som er håpløse og ikke tåler noen ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å tolke teorien din men jeg tror jeg skjønte den. Vi har jo to typer svigermødre...den til jenta og den til gutten. De værste historiene vi kjenner best til er vel jenta sin svigermor...altså guttens mamma, Jeg tror kanskje man blir en enklere svigermor dersom man selv har både en datter og en sønn (ikke skyt meg dere som har bare en sønn... dette er bare en tanke;-) ) Gutte mødre føler jeg kanskje har vanskelig for å gi slipp på sønnen sin som de har dullet og stullet, kommet og ryddet leiligheten til og strøket skjortene til. Når det kommer en jente i bildet som tar over rollen, og i tillegg et barn som danner en ny kjernefamilie rundt sønnen hennes kan det kanskje bli for mye. Derfor må hun stadig komme å sjekke og blande seg inn på en slik måte at det kan føles litt slitsomt. Har man en datter og en sønn så har man sett hvordan datteren har det i blodet... dette med omsorg og ansvar og blir tidlig forberedt på hennes rolle i livet. Det føles riktig at datteren selv skal ta det ansvaret som mamma og bli selvstendig i så måte. Det er vanskelig å si men interressant tema.... Det er tross alt mange lignende historier om slitsomme og pågående svigermødre og man kan jo lure hvorfor? Gleder meg til å lese flere og andres teorier.

Skrevet

Min teori er at svigermødre er som folk flest. Har man en måte å gjøre ting på som funker for en selv, vil man gjerne dele dette med andre (ettersom det jo funker så bra). Tror de fleste svigermødre gjør ting i beste mening, men så tror jeg svigerdøtre gjerne er litt på vakt når det gjelder disse svigermødrene.....

Men, nå har jeg en veldig hyggelig og forsiktig svigermor som aldri har tråkket meg på tærne på noe vis.

Skrevet

Ja og de som ikke har en slitsom svigermor tror nesten ALLTID det er svigerdøtrene som er hårsåre. Det tror ikke jeg. Tror bare svigerdøtrene har en trang til å lære og erfare selv istedenfor å bli fortalt hva de skal gjøre. Dette å bli mor er jo noe de nesten har drømt om siden de lekte med dukker. Svigermor derimot blir nok litt for fort fornærmet dersom gode og velmenende råd ikke taes imot med stor takk. Det er viktig å trå varsomt som svigermor mener jeg... da blir du også fortere inkludert. Det kan like så gjerne være svigermødre som er på vakt i forhold til hva slags jente det er som er kommet inn i livet til sønnen deres. Sammenlignet med å planlegge et bryllup... Hva om svigermor skulle overtatt planleggingen der... for å være hyggelig. Hvor mange jenter hadde likt det feks? Det er også en ting veldig mange jenter drømmer om og har et syn i hodet sitt for hvordan det skal være.

Skrevet

Dem gjør det for å hjelpe. Men så vet dem bare om metoden deres, så blir vanskelig for dem å skjønne at andre har sine metoder.

Dessuten, så vil alltid svigemødre se på barna som barn. Komme aldri til å bli voksne i deres øyner, derfor behandler dem barna sine som barn.

Dem tror alltid at metoden deres er den beste metoden, for dem har oppdratt barn lenge før deg.

Dem gjør det fordi dem bryr seg, og vil det beste for familien sin. Og samtidig vil dem føle at familien trenger dem. Dem liker å føle seg nyttige.

Skrevet

P.s nå snakker jeg bare om svigermødrer.

hislen 00.30

Skrevet

Min teori:

Min svigermor er irritert på meg fordi jeg er sammen med sønnen hennes, og samtidig sjalu fordi jeg har type. Hun kommer å holder han i den andre armen om han holder meg i hånda. Om han roser meg for noe kommer det alltid et "hva med meg, da? Er ikke jeg like flink?"

Teorien min er at hun trilla ned fra stellebordet og slo hodet hardt da hun var liten. Jeg priser meg lykkelig for at en sånn skade ikke er arvelig.

Skrevet

Har ikke svigermor, hun døde av kreft for 10 år siden :(

Men har en mor som går meg på nervene.....

Skrevet

Nå har jeg en svigermor som bare har hatt sønner, og ho er jo bare helt skjønn :) Ikke noe problem der, blander seg ikke inn og gjør som ho får beskjed om når det gjelder barna (ang legging, mat ol ved pass)

Men sambo har en svigermor som er litt verre. Skal gjerne blande seg inn og gjøre ting på egen måte, og kan ikke helt forstå hvorfor vi gjør ting på våres måte og ikke på hennes måte ;) Men er jo verdens snilleste forde, stiller opp og er alltid der hvis vi trenger henne. Men kan bli litt mye, men vi har bare lært at slik er hun ;)

Så min teori er vel at alle er forskjellig, Og det er ikke noe "fasit" her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...