Gå til innhold

Trenger litt hjelp med kosthold!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet ut at vi spiser kanskje ikke så sunt som jeg skulle ønske. Blir mye farsemat, og det er jo ikke så heldig. Blir fort pølser en gang i uka (men alltid kyllingpølser), kyllingkarbonader/kjøttboller, fiskepudding, pasta m/kjøttdeig (kylling det også, og fullkornpasta).

Vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Serverer jeg kyllingfilet spiser ikke mini. Samme med ren fisk, har prøvd mye. Og han er blitt så dårlig til å spise grønnsaker også, vet ikke hvorfor. Serverer alltid masse og variert, men det går ikke ned....

Hjelp? Tips? Vil så gjerne ha et sunt og godt kosthold for skatten min :) Spiser grovt brød med div pålegg da, gjerne kaviar eller ost og skinke. Og masse frukt og bær

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke gjøre så mye annet enn å fortsette å tilby, vil skatten ikke ha så vil h/n ikke ha. En ting du kan prøve er å finne en kokebok med oppskrifter som er tilpasset barn, slike som ser spennende ut på tallerkenen.

Skrevet

Er det smak eller utseende han ikke liker?

Vi bruker mye stavmikser, kan mikse grønnsaker i paustasaus, supper og gryter.. Kamuflerer det som ser skummelt ut.. ;o)

Synes ikke menyen deres høres så ille ut, jeg.. Du kan jo supplere med kosttilskudd også hvis du er redd han ikke får i seg det han skal av næringsstoffer?

Skrevet

Hm, ja, kan kanskje det. God ide. Tenker litt på næringsstoffene ja. Og vil jo så gjerne gi ham gode vaner fra han er helt liten :)

Bare mikser du grønnsaker og slenger miksen oppi gryte/pastasaus e.l da? Lurt :)

Skrevet

Ungene mine spiser nå så godt som alt, men det er stadig ting de prøver seg på å si at de ikke liker. Det betyr stort sett bare at de ikke har lyst på det akkurat da.

Vi har en regel om at de må spise litt av alt vi har til middag og at det er helt forbudt å si "liker ikke" eller "æsj" (det kan smitte fra et barn til det neste).

Ungene må venne seg til forskjellige smaker og konsistenser. Å lære å like en ny ting tar som regel ca 10 - 15 forsøk. Hos oss får de derfor ikke gå fra bordet fr de har spist en liten porsjon av alt. Hvis de spiser lite får de heller ikke noe annet i steden. Om et betyr at de må legge seg sultne så må de det. Det har heldig vis skjedd ytters sjelden. Da spiser de uansett bare mer til frokost.

Noe som også fungerer bra hos oss når vi introduserer nye ting er å la ungene være med å lage maten. Det er altid sts med mat de har "laget selv". Selv om det tar litt ekstra tid og søl er det værdt det.

Det er også viktig at de voksne viser at de liker maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...