Si- Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Har planlagt besøk til venner der et familiemedlem er sendt hjem fra 4H-leiren i Breim. Verken han eller noen av vennene hans har symptomer, og de er innstilt på at han skal bruke munnbind, eget bad osv. Jeg vil ikke være hysterisk, men kjenner at jeg blir litt engstelig. På den andre siden så er vel smitterisikoen minst like stor når vi skal i Dyreparken. Har tenkt å kjøpe antibakterielle håndservietter. (Er ikke dette et virus, forresten? Da har det kanskje ikke større effekt med antibakterielle servietter enn vanlige???) Hva ville dere gjort? Noen som vet om vi gravide er mer utsatt enn andre for å bli hardt rammet? Hva med fosteret? (7. måned) De har liksom ikke sagt noe om gravide i det hele tatt i nyhetene. Kan jo ikke isolere meg til vaksinen kommer, heller?! Trenger masse innspill og tanker om dette, for nå er jeg veldig usikker på hva vi bør gjøre!
Si- Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #2 Skrevet 25. juli 2009 Fant en del info hos Folkehelseinstituttet: Vaksinen kan gis til ammende. Vi vet ennå ikke sikkert om gravide bør vaksineres. Dette jobber vi med å kartlegge. Foreløpig er kunnskapen om gravide i større grad enn andre smittes av influensa A(H1N1) og om influensavirusets virkning på gravide og fosteret videre utilstrekkelig. Erfaringer fra tidligere pandemier og fra det pågående utbruddet i verden viser at gravide kan få mer alvorlig sykdom enn andre. Gravide har nedsatt immunforsvar, og sterk feber er i seg selv en risikofaktor for fosteret. Noen nyere undersøkelser tyder også på at gravide oftere får komplikasjoner knyttet til influensasykdom. Det er ikke påvist at influensaviruset å overføres fra mor til foster. Litt skremmende, men samtidig står det at det er SYKE som smitter, og da forstår jeg det slik at de ikke er smittebærere/-spredere før de faktisk får symptomer. Det henger vel sammen med at det er mye hosting/nysing som er den verste smittekilden.
Chantael Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Hva jeg ville gjort...vel jeg hadde blitt hjemme. Spesielt siden du vet at personen har vært i kontakt med folk i 4H-leiren. Jeg leste at gravide kan bli hardere rammet, ja.
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 25. juli 2009 #4 Skrevet 25. juli 2009 Jeg er veldig enig med deg. Jeg syns dette er kjempevanskelig! Og jeg har vel kommet til den samme tunge konklusjonen som deg, at dette er nesten umulig å unngå. jeg tror jeg hadde reist hvis det er en kort reisetid, og ikke så mange dager. Og som du sier så er jo smittefaren like stor i Dyreparken, på hoteller, restauranter, kjøpesentre osv, og vi går jo der, gjør vi ikke? Dette er tips fra fhi for å unngå smitte: Slik smitter influensa Influensa smitter ved kontakt mellom mennesker. Smitteoverføring skjer ved hosting, nysing og nær kontakt med syke mennesker. Influensaviruset finnes i luftveiene. Smittefaren er derfor størst dersom den syke hoster eller nyser rett på en annen person, slik at viruset overføres til den friskes slimhinner. Den syke kan også få viruset på hendene. Viruset kan så overføres fra hendene til gjenstander (dørhåndtak mv) der det kan leve et par timer. Andre kan få viruset på sine hender og føre det inn i nese eller munn. Sjansen for å bli smittet på denne måten er liten. Slik beskytter du deg mot influensasmitte Hold hendene rene. Vask deg grundig og ofte med såpe og vann, spesielt når du har vært ute blant folk Hånddesinfeksjon med alkoholholdige midler er et godt alternativ når håndvask ikke er mulig, for eksempel på reise. Unngå å ta deg til munnen, nesen og øynene med uvaskede hender når du er ute blant folk. Det er usikkert om munnbind brukt av friske mennesker i vanlig sosial omgang kan bidra til å redusere smittespredningen. Det har vært spekulert på om det faktisk forverrer risikoen fordi brukerne har en tendens til å ta seg mer i ansiktet med hendene for å rette på munnbindet. Vi anbefaler derfor ikke bruk av munnbind for friske mennesker i vanlig sosial omgang. Dersom du likevel velger å bruke munnbind, må det brukes korrekt, slik det er beskrevet i råd ved hjemmepleie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå