Gå til innhold

Noen hardware-eksperter her? Disken min er død.... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Harddisken på laptop'en min ser ut til å ha tatt kvelden... når jeg prøver å starte maskinen får jeg melding om 'no primary harddisk found' eller noe slikt...

Snufs, all musikken og bildene fra telefonen som lå der uten backup.... heldigvis har vi bildene fra kameraet på en ekstern harddisk!!! Men er en del dokumenter jeg også gjerne skulle hatt som nå mest sannsynlig er borte for godt... :(

Finnes det håp? Koster det evt en formue?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håp finnes det i 99,5 % av tilfellene (ikke for å berge alt, men minst 80 %). Men slett ikke alltid det er verdt prisen!

Det behøver ikke være harddiskken som har tatt kvelden, det kan også være kontrollerkortet til disken, slik at det ikke gjør jobben sin når BIOS (et lite program som er forprogrammert til ALLTID å kjøres når du starter opp maskinen) svikter, og ikke kopler til disken. I så fall koster det lite, vanligvis noen hundre kroner for et nytt kontrollerkort og en halv times arbeid. I verste fall et par tusen kroner om kortet er bygget sammen med hovedkortet, slik at også dette må skiftes, dersom det ikke er plass til et ekstra kort, litt "klipp-klipp" av ledninger og litt omprogrogrammering av "rekkefølgen for kortene" (tar 5-10 min for en reparatør om han (i svært sjeldne tilfeller hun!) får Windows-CDen din sammen med PC-en (det ligger en lisensnøkkel her som vedkommende må ha tak i).

Har du ingen Windows-disk (i noen tilfeller kalt recovery disk) er du ille ute! (Denne MÅ du ha om hovedkortet ska skiftes, og denne MÅ du ha om du må gå videre med "recovery" (se nedenfor). Ellers må du kjøpe ny Windows, og det koster et par tusenlapper (+evt en times arbeid om du ikke kan installere selv, det er ikke vanskelig, men tidkrevende). Enten skal du ha fått Windows-disk med maskinen da den ble kjøpt, eller så skal ha blitt bedt om å brenne en slik første gangen du startet maskinen.

Testing av kontrollerkort kan et (skikkelig!) dataverksted teste ut for deg på et kvarter til en halvtime, litt avhengig av PC-type. Skifte tar omtrent samme tid, som nevnt litt mer om man må til "klipp-klipp" og omprogrammering av rekkefølge. Må hovedkortet skiftes, går det lett en time eller halvannen, inkl ominstallasjon av Windows.

Er disken DØD, slik at skifte av kontrollerkort ikke hjelper, må det hardere lut til. Da må du kontakte firmaet IBAS! En recovery (dataredning) starter med en analyse som koster kr 4375 + porto t/r. Viser analysen at data kan reddes (noe man altså i 99 % av tilfellene kan), får man et prisoverlag på hva recovery vil koste (ligger ofte rundt 10000 kr, kan være både mer og mindre). I tillegg må man betale for recovery disk (varierer etter størrelsen på disken, fra ca 1200 kr og opp til det dobbelte for normale disker).

Etter recovery settes recoverydisken inn i den nye PCen (i dagens PC i "renset utgave", med ny harddisk montert rensingen kan ethvert godt PC-verksted hjelpe deg med, tar en liten time, om Windows-disken følger med maskinen ved innleveringen, slik at Windows kan installeres på nytt) evt i et eksternt kabinett som tilkobles via USB om man snakker om en bærbar/liten maskin). Å montere recovery disken i et slikt kabinett må gjøres av et dataverksted, tar ca 1/2 time, et slikt eksternt kabinett koster 300-400 kr + MVA. Og så flytter man alt som er verdt å ha over fra "disk 2" (recoverydisken) til "disk 1" (standarddisken til den nye PC-en), akkurat slik man flytter filer fra en minnepinne til vanlig, klikk-dra-klikk-dra... Deretter reformatterier man disk 2 (tar en times tid, typisk "gjør-det-selv"-jobb, men maskinen må få "surre og gå" ganske lenge, den arbeider på egen hånd, stort sett, må bare ha svar på enkle spørsmål underveis) og bruker deretter disk 2 som ekstra disk når man har behov for mer lagringsplass.

Vil du bestille en slik recovery, bruker du følgende skjema:

http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery/download/bestillingsskjema-profesjonell-privat.pdf

Det er VIKTIG at du fyller ut skjemaet så grundig som overhodet mulig, det er helt avgjørende for hvor mye som kan reddes! Få hjelp av en datakyndig, om du ikke er tilstrekkelig kompetent til en GOD utfyllig selv (det er du sannsynligvis ikke, siden du stilte dette spørsmålet...)

Ingen helt billig fornøyelse altså, men høyst sannsynlig mulig å redde det aller meste. Om det er verdt prisen kan bare dere selv avgjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...