Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Hallo BF ønsker at vi skal ha delt foreldrerett. Vi har aldri vært sammen, og da jeg fortalte han at jeg var gravid ville han ikke ha noe med oss å gjøre før farskapstest var tatt. Underveis i svangerskapet har han stilt litt og litt mer opp. Nå etter fødselen er han på besøk så og si hver dag. Har blitt enige om at han skal ha henne 4-8 netter etterhvert. Noe mer enn det blir ikke aktuelt tror vi. Hva vil delt foreldrerett egentlig si for oss? Vil ikke skrive under på noe sånt før jeg er sikker..
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Jeg ville nok ikke gitt han delt foreldrerett, men forklar han at han har samme rettigheter til samvær selv om han ikke har delt foreldrerett. Grunnen til at jeg ikke ville gitt det er at om dere blir uvenner senere og han skal straffe deg for noe (og det er utrolig mange barnslige bf der ute.) så kn han nekte å skrive under så barnet får pass for eksempel, da blir det et veldig styr om du skulle trenge det. Jeg og bf bodde sammen når barna ble født men her har han gitt fra seg foreldreretten når vi gikk fra hverandre. Slik at jeg ikke trenger å styre med å få tak i han for ting som skal underskrives. Vi er ikke uvenner da men bor langt fra hverandre (forskjellige land) så det ville blitt vanskelig og ta lang tid med papirer som må sendes fram og tilbake og annet.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Felles foreldreansvar(det samme som du mener med delt foreldrerett) har ingen som helst betydning for samvær. Helt samme rett til samvær har barn og far uansett:) Det det har betydning for er bestemmelse av navn på barnet, anskaffelse av pass, innmelding i trossamfunn, behandlinger osv. Altså de store juridiske tingene. Da kreves det begges underskrifter. Ikke slikt som barnehagevalg, og hvilken skole barnet skal gå på. Heller ikke noe som angår samværet. Og han får det nok om han går rettens vei:) Men du trenger ikke gi ham dette frivillig. Det er som den andre anonyme her sier; får han delt foreldreansvar, så kan han skape en del trøbbel for deg ved å sette seg på bakbeina i ulike situasjoner. Jeg hadde sikkert ofte fått slikt trøbbel om BF her hadde hatt foreldreansvar, for han er slik at han straffer slik han klarer når han er sur på meg.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå