Vannmann35 Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Leier ut et hus som vi arvet i fjor, og da vi kom dit for å hente noen ting vi hadde lagret på loftet der, så oppdaget vi at leietakerne hadde malt hele bokseksjonen med vitrineskap og sofabord svart. Dette var møbler i mørkbeiset, heltre eik, som da det var nytt (på 90-tallet) kostet over 60 000 kr. Vi hadde latt disse stå da ingen av oss arvingene hadde plass til disse møblene selv p.d.d, men tanken var at en av oss skulle overta dem senere. Tenkte også at det er umulig å ødelegge en så stor og tung bokseksjon (går over en hel vegg) - falt oss aldri inn at de skulle finne på å male den, og uten å spørre... Står jo også utrykkelig i leiekontrakten bl.a. at "leieren må heller ikke foreta arbeider eller forandringer i den leiede bolig uten etter skriftlig samtykke fra utleier." Leietakerne har sagt de ønsker å kjøpe møblene av oss, men jeg vet ikke til hvilken pris, og møblene er jo egentlig uerstatlige for oss, da de var arv, og først og fremst hadde affeksjonsverdi for oss... Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Hvor mye ville dere i tilfelle krevd for møblene?
prekæs Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Jeg ville forlangt møblene levert tilbake i original stand. Leietagere vil da få ett ganske stort problem siden det å få malt eik tilbakeført til opprinnelig stil. Eik har små porer som fylles opp ved maling og tåler heller ikke lut. En kjempejobb som proffe malere bør gjøre. Slutter aldri å forundre meg over folks frekkhet.
prekæs Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Jeg ville forlangt møblene levert tilbake i original stand. Leietagere vil da få ett ganske stort problem siden det å få malt eik tilbakeført til opprinnelig stil er vanskelig. Eik har små porer som fylles opp ved maling og tåler heller ikke lut. En kjempejobb som proffe malere bør gjøre. Slutter aldri å forundre meg over folks frekkhet. Sånn. Nå ble det mer forståelig:S
<3 Legoland <3 Skrevet 25. juli 2009 #4 Skrevet 25. juli 2009 Er det virkelig mulig??? Jeg hadde ALDRI i livet gjort noe sånt!!
Ronja&Odin Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 jeg hadde kastet de ut på dagen, og i tillegg bedt de om evt beholdt depositumet og levert møblene til proffe folk
Ronja&Odin Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 jeg hadde kastet de ut på dagen, og i tillegg evt beholdt depositumet og levert møblene til proffe folk
KaMa Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Man lar da ikke møbler man ønsker å ta vare på stå i en utleiebolig?? Er man redd for noe så passer man ekstra godt på. De har da ikke gjort noe ut av ondskap men av ubetenksomhet. Det gjorde dere også, så prøv å forklar situasjonen og se om dere kan komme frem til en løsning alle kan leve med.
KaMa Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Sorry, jeg skrev ikke hva jeg ville gjort i samme situasjon.. Jeg ville dunket hodet i veggen og konkludert med at jeg hadde vært en idiot. Passet på å ikke gjort samme tabbe flere ganger. Snakket med leieboere og forklart situasjonen og hørt med dem om de hadde noe forslag til løsning. Mest av alt ville jeg klandret meg selv.
Ruttetutt ヅ Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 Jeg ville i alle fall tatt det opp med de og hørt hvordan dere skal løse dette. Synes det var utrolig frekt gjort.
Miniogmy Skrevet 27. juli 2009 #10 Skrevet 27. juli 2009 hvordan stand var møblene i før leietakerne overtok leiligheten? iom at de var nesten 20 år gamle så kan de jo ha vært ganske slitt.. men merkelig å gjøre sånt uten å spørre. du kan jo ikke kaste dem ut, med det grunnlaget, det kan kun namsmannen gjøre, og det er vanskelig å få kastet ut noen, så det er det lite vits i. tror jeg ville snakket med dem, og fått en verdivurdering av noen som kan vurdere slike møbler.. møblene kan jo restaureres, men det koster en del.. finn ut en løsning som begge parter blir enige om :-)
Vannmann35 Skrevet 15. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. august 2009 Møblene var i perfekt stand, ikke så mye som en ripe! Klart det var dumt av oss å la de stå, men det var ikke noe annet alternativ, da vi ikke hadde plass til å ha de i egen leilighet - er store og tunge møbler. Tanken var jo også at en av oss arvingene skal overta huset om noen år (studier som må avsluttes først), og at boksekjsonen skulle følge med. Står jo også klart i leiekontrakten at forandringer ikke må foretas uten skriftlig samtykke etc., og trodde ærlig talt ikke at voksne folk kunne være så frekke... Vel, leietkarne har uttrykt at de ønsker å kjøpe møblene, og vi har gitt de en pris på 10 000 kr, da vi tror møblene vanskelig kan tilbakeføres til opprinnelig stan, men enn så lenge har jeg ikke fått noen penger på konto... Har heldigvis depositum å ta av i tilfelle. Kjipe greier!
mum&boyz Skrevet 26. august 2009 #12 Skrevet 26. august 2009 Brudd på leiekontrakt er vel mer en nok gyldig grunn til utkastelse! Står vel kanskje og at leiligheten skal forlates i den stand den ble utlevert? Under det går og seksjonen! Og blir den ikke det, ja så har man depositum som skal dekke skader etc. på leiligheten eller møblene som ble leid ut sammen med den! Enkelt og greit! =)
najs Skrevet 26. august 2009 #13 Skrevet 26. august 2009 Å kaste dem ut ville nok være dumt, for det tror jeg ikke er god nok grunn. Det var ufattelig dumt gjort av dem, men gjort er gjort - tiden kan man ikke skru tilbake. Å la dem kjøpe møblene for 10 000 var veldig storsinnet av dere. Som noen skrev at dere kunne latt en takstmann få en verdi på det.
*Sammy* Skrevet 27. august 2009 #14 Skrevet 27. august 2009 Jeg hadde aldri gjort noe slikt selv, men hadde aldri heller satt igjen arvegods med affeksjonsverdi i et hus jeg har leid ut.!!
♥ anonym♥ Skrevet 28. august 2009 #15 Skrevet 28. august 2009 å gjøre endringer i leiligheten gjelder ikke møbler.. så det dekkes ikke av den frasen du har i kontrakten... har selv leid leilighet der utleier lot noe møbler stå (ikke møblert) og da har jeg gjort hva jeg ville med de... men har aldri malt eller ødelagt noe da... når du leier ut møblert er reglene en annen, men da må du skrive en liste over alt som følger med og i hvilken stand de er sammen med kontrakten. sånn sett skylder de dere ingenting, men er selvfølgelig kjipt for dere at arvegods ble ødelagt.
KaMa Skrevet 29. august 2009 #16 Skrevet 29. august 2009 Jeg syns fremdeles dette er noe dere bør gremmes over og forhåpentligvis lærer å ta vare på ting dere er redd for på en forsvarlig måte. Man leier ikke ut en bolig med ting man er redd for. Akkurat som man ikke låner bort penger man ikke har råd til å tape.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå