Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 da jeg søkte om foreldrepenger på nav spurte de om jeg ikke skulle søke overgangsstønad også? jeg er aleneforsørger men visste ikke at jeg hadde rett på os i TILLEGG til foreldrepenger?? noen som har peiling på hvor mye jeg får sånn ca? inntekte min har variert det siste året men ligger på ca 17-18 tusen...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 jo du kan få os i tillegg, men om du vil begyne på skole igjen etter permisjonen ville jeg ha ventet og heller brukt os da. skal du ha 100 % permisjon? eller 80 %? hva er årslønnen din? jeg kom fram til at om jeg tok 80 % permisjon og os ville jeg få det samme utbetalt som 100 % permisjon uten os....
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Overgangsstønad blir fastsatt ut fra folketrygdens grunnbeløp, og tilsvarer 1,97 ganger grunnbeløpet. Det er Stortinget som bestemmer størrelsen på grunnbeløpet. Grunnbeløpet reguleres vanligvis en gang i året (1. mai) i samsvar med endringene i levekostnadene og det almene inntektsnivået. Overgangsstønaden blir redusert dersom inntekten din omregnet til årsinntekt (månedsinntekten x 12) tilsvarer mer enn halvparten av grunnbeløpet. Stønaden blir da redusert med 40 øre for hver krone du tjener ut over halve grunnbeløpet. Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger under arbeidsløshet, sykepenger, stønad ved barns sykdom mv., rehabiliterings- og attføringspenger, foreldrepenger, svangerskapspenger og tidsbegrenset uførestønad. Stønaden faller bort i den utstrekning du mottar andre trygdeytelser til livsopphold eller tilsvarende ytelser fra utlandet. Grunnbeløp er på ca 70.000 per i dag.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 hm.. jeg har søkt om 100 % jeg.. håper det lønner seg. orket ikke begynne å regne på det. årslønn var vel 270 000 et eller annet.. pluss at jeg jobbet litt overtid av og til.. er jo ikke utdannet enda så skal begynne på skole ja.. men os kan du vel få opptil 5 år? utdanningen min varer bare 4 år så da er det vel greit? årh.. da jeg var på nav var det BARE uerfarne sommervikarer. ingen visste noenting. skikkelig frustrerende. fikk nå i ettertid brev i posten om å etterende bekreftelse på termin sev om de tok flere kopier av helsekortet da jeg var der. og jeg spurte om de var sikre på at de hadde fått med seg alt de trengte.. sukk... blir så stresset av å ikke vite noe. i hvert fall når ingen andre vet noe heller...
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 takk for det, da var det bare å begynne å regne..
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #6 Skrevet 25. juli 2009 Med den inntekten vil jeg tro at det lønner seg for deg å ta 100% perm først og så begynne på OS perioden når perm er ferdig. Det har også med skatt å gjøre. Begge ytelser er skattepliktige. Dersom du har begge ytelser vil OS bli skattet som biinntekt og antakelig betaler du da mer i skatt. Dersom du etter endt foreldreperm tar full OS får du i tillegg til dobbel barnetrygd et småbarnstillegg på kr 660. Småbarnstillegget får du ikke om du har redusert OS etter inntekt. Og når du da er ferdig i perm har du jo 3 år på å studere( 5 dersom du ikke blir ferdig) Du har også rett til 2 mnd eksta OS ( i tillegg til de 36 mnd) en mnd før termin og den mnd du føder. Disse kan du ske om uansett og vil ikke bli trukket fra ordinær stønadstid. Du får da innvilget OS fom mnd før fødsel og så kan du sette OS "på vent" til du er ferdig med foreldrepermisjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå