Gå til innhold

Til dere med peiling på dåp... Litt hjelp?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk snakker om faddere og bla. gudmor.. Hva er normalt? Har lest meg til her at alt fra 2 til 6 faddere er normalt. Men gudmor.. hva skal hun gjør i kirken.. hva slags rolle har hun i forhold til fadderne? Og er det noen andre "tittler"?

I kirken.. en bærer barnet, en tar av luen og en tar imot dåpslyset.. hvem gjør hva? Og er det felere oppgaver?

Dåp blir det, så finner nok ut av det. Men bedre å spørre inne her, så jeg ikke fremstår som helt "bak mål" når jeg snakker med folk hvor jeg ikke kan være anonym! hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidligere var det slik at de som bar barnet til dåpen og som tok av luen, ble gudforeldre. De andre som var med opp, ble kalt faddere. I dag er ikke mange som bruker gudmor og gudfar som ord, så det blir litt valgfritt. Vi kommer til å bruke det, synes det er koslig.... Hvem som tar i mot dåpslyset, vet jeg ikke. Sist jeg var i dåp var det bror av dåpsbarnet som gjorde det, og som tørket hodet på gutten i tillegg! Det er en ting å snakke med presten om...

Skrevet

Heisann

Da vi døpte jenta vår var det oldemoren hennes som bar henne. Det eldste leddet i familien.

Jeg tok av lua, men det kan sikkert noen andre gjøre og. Presten tror jeg tørket og en av fadderene tok i mot lyset.

Tror nok det er litt opp til deg selv hvem du ønsker gjør hva. Er også fadder og da bestemte vi bare hvem som skulle gjøre hva rett før vi gikk inn i kirken.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...