Gå til innhold

Er oppgitt og fortvilet over situasjonen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt som blir fem år i oktober. Han er verdens herligste, veldig sosial og utadvendt. Han har vært veldig tidlig med det meste, både språk og det motoriske, på det nivået at vi alltid får kommentarer på det. Men det er en ting vi sliter veldig med; han vil ikke slutte å tisse i buksen. Vi sluttet med bleien på dagtid da han var tre, og det gikk ganske fint en stund. Hadde uhell, men ikke så mye. Når han var tre og et halvt sluttet vi med nattbleie, og han har ikke tisset i sengen EN gang siden. Han kan våkne og gå på do om natten, og han går alltid på do om morgenen.

Men på dagen er det bare blitt verre og verre. Det er nesten hver dag nå, at han tisser seg ut. (og en sjelden gang hender det også at han bæsjer) Både vi og barnehagen mener det ikke er noe fysisk i veien, men han er veldig opptatt av lek, og greier ikke rive seg løs hvis han holder på med noe. Han holder seg helt til det er for sent. Han står og tripper eller hopper, men når vi sier at han må gå på do, så nekter han. Han skal ikke på do. Enten drar vi han med oss på badet, og han tisser(selvfølgelig), eller vi venter og det kommer i buksen....

Vi har prøvd det meste. Klistremerker m premier, skjemaer hvor vi krysser av, faste dotider, en "million" samtaler, barnehagen samarbeider veldig bra, men vi klarer bare ikke venne han av med dette.

Det virker som om det ikke gjør han noe. Han blir ikke flau eller lei seg, og bryr seg heller ikke om andre barn ser det, eller ler av han. Han bare trekker på skuldrene og skifter truse, og leker videre. Han er veldig sikker på seg selv, og han har noe ikke gener til å la noen pille seg på nesen, det er jo bra, men hadde nesten håpet at det skulle være noe som ville få han til å slutte, om de andre ertet han.

Vi har snakket med helsesøster også, men hun mener bare at han ikke er moden nok enda. Jeg er ikke enig, jeg vet at han kjenner når han må på do, men han gidder rett og slett ikke å gå. Har også "truet" med bleier, men det er visst greit det også.

Blir så fortvilet, og vet ikke hvordan vi skal håndtere dette lengre. Har prøvd å få hjelp fra lege, men de sier han er for liten enda til å få hjelp på sykehuset evt. Finnes det andre med erfaring på dette, som kan gi meg noen råd eller tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei venninne som opplevde nøyaktig det samme. Det gikk over etter en stund, og nærmest av seg selv....de skjønner selv etterhvert at dette ikke helt passer seg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette hørtes nøyaktig ut som min eldstemann. I vår ble han fem år og har nylig skjerpet seg. Nå er det sjelden at han har noe uhell, men jeg garanterer at det har vært mange fortvilte stunder. Vi prøvde alt mulig, klistermerker og stempel og jeg vet ikke hva, effekten var i hvert fall begrenset.

Av en eller annen upåviselig grunn begynte det bare å gå bedre, etter at vi mer eller mindre ga opp.

Skjønner deg veeeeldig godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...