Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Har dere tenkt på en liten ting? Dere klarer faktisk ikke unngå "smittekildre". For å klare det må dere isolere dere helt å det er litt vanskelig i vår hverdag... Dere må jo gå i butikken,for dere klarer dere ikke uten mat eller husholdnings artikkler... Å uansett om dere ikke snakker med noen eller bruker munnbind,tenk om noen har hosta på melkeflaska du kjøper??? Dere må jo også gå på jobb,evt mannen skal på jobb å smitte kan bringes hjem derfra.. Eller tenk om postmann nyser på posten din??? Hva gjør du da??? Den eneste grunnen til at det er så mye hysteri rundt denne influensaen er fordi det er et helt nytt virus,så ingen er imune mot den.. Den er ikke noe faligere en vanlig influensa... 1500 mennesker dør av influensa hvert år i norge.. De som dør,dør av komplikasjoner som lungebetenndelse o.l.. De er dessuten mennesker som er "syke" fra før... Jeg sier ikke at det ikke går ann å ta forhåndsregler,for det går ann... Vi trenger ikke løpe ned plasser hvor det er mest smitte,men det er ikke noe vits å bli hysteriske... Om dere isolerer dere nå i høst å unngår å bli smittet i år,kan dere fortsatt få det til neste år når influensa sesongen slår til igjen....
Bråksilla og lille pille Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Hmmm... Nesten sant det... Kanskje like greit å bli ferdig med det først som sist???
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Vel talt Anonym! Synes det har tatt helt av med dette hysteriet for svineinfluensa nå jeg. Jeg er vel en av de som liksom burde være vettskremt (i følge media) som høygravid og snart har en nyfødt, men herlighet, det er mye annet som er mye farlige enn å bli smittet av dette som en kan komme ut for i en helt vanlig hverdag...
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Hva gjør dere til eksperter? Dere synser og avdramatiser uten fakta.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Hvor ville du med det der egt.? Duste-innlegg. Man er vel redd fordi man er bekymret for de man er glad i, ikke for ingenting ! Selv har jeg et lite barn og jeg er selvfølgelig redd for at hun skal bli syk. Det er helt friske barn som har dødd av denne sykdommen i England. Og i skrivende stund har en helt frisk 22-åring blitt alvorlig syk og tilstanden er nå kritisk.
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Jeg er ikke hoppende glad over tanken på å ha ei på 6 mnd og ett knøtt på tre mnd i magen når denne svineinfluensaen herjer. Jeg er gravid, noe overvektig og har ett lite barn. Man må få lov å frykte dette litt når man selv er i det man kaller faresonen. Greit nok at andre ting kan skje, men det betyr ikke at man skal leve uforsiktig når man har fått informasjon. Men det er nå min mening.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 To av de som ligger i respirator nå var ikke syke fra før,de sa det på nyhetene nå. Lei av alle som bagatelliserer dette. Hva med nyfødte og barn under ett år da??
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Hi her.. Jeg er selv i fare sonen.. Virkelig i fare sonen jeg er høygravid,har et barn på 2 år som går i barnehage å en på 8 som går på skolen,samtidig har jeg en mann som jobber i en jobb hvor han treffer mennesker fra hele skandinavia. Han har også arbeidstider som er litt teite med tanke på handling og levering i skole og barnehage så det må jeg gjøre.. Å når den nye bebisen kommer må jo den være med,kan jo ikke la den være hjemme aleine for å unngå smitte...
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 Hva vet du om hvilke fakta jeg har å støtte meg på? Er jo uansett ikke noe annet enn det media og dere andre som er helt hysterisk redde for svineinfluensa gjør, synser og (over)dramatiserer. Absolutt INGEN kan enda si noe om hvilken alvorlighetsgrad dette vil ha på sikt, til og med ekspertene kan bare sannsynlighetsberegne og synse... ;-)
mamarama og lille banan Skrevet 24. juli 2009 #10 Skrevet 24. juli 2009 "Den eneste grunnen til at det er så mye hysteri rundt denne influensaen er fordi det er et helt nytt virus,så ingen er imune mot den.. Den er ikke noe faligere en vanlig influensa... " I dette sitatet motsier du deg selv. Denne influensaen er farlig NETTOPP fordi ingen er immune mot den. Derfor kan den potensielt sette mange ut av spill samtidig. Grunnen til at det er hysteri rundt denne influensaen er at det fryktes en pandemi. En pandemi kan sette store (og viktige) deler av samfunnet ute av spill. Tenk deg at ingen kommer og henter søpla di. Posten kommer ikke. Butikken er stengt. Og verre; det er ikke nok folk på jobb i ambulanse, politi, brannvesen til å rykke ut. Sykehusene har ikke nok bemanning. Lista kan gå langt videre. Samfunnet er avhengig av at alle viktige funksjoner er oppe og går. Jeg går ikke og er redd, men jeg ser at denne influensaen er annerledes enn andre, og jeg avbagatelliserer den derfor ikke.
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #11 Skrevet 24. juli 2009 Takk for godt innlegg mamarama og lille banan.,.. Tror dessuten at Bjørg Marit Andersen har mere kunnskap om dette enn de fleste her på forumet... Tull å si at den er ufarlig med mindre man har nedsatt immunforvar ol
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #12 Skrevet 24. juli 2009 Folkehelseinstituttet sier at man IKKE blir smittet med mindre man er i fysisk kontakt med en person som ER syk grunnet svineinfluensa. Altså, om din fetter har vært på besøk hos noen som har tatt på en med smitte, og du gir fetteren din en klem, så er det en øøøøørliten kjangs for at du blir smittet. Så liten at det ikke er reelt. Spytter du derimot på et dørhåndtak og er smitta, og andre tar i det og puttet fingeren i munn etterpå, så ja..
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #13 Skrevet 24. juli 2009 De fleste som hittil har omkommet av denne influensaen har nettopp IKKE hatt et nedsatt immunforsvar. Det gjør denne farligere enn de influensaene vi tidligere har blitt eksponert for.
nadjahe Skrevet 24. juli 2009 #14 Skrevet 24. juli 2009 Jeg jobber i helsevesenet og svineinfluensaen er ikke farligere enn andre influensar.. bare at det har fått et spesielt navn.. Det er risikogruppene som den er værst for... Dette sier legene jeg jobber sammen med synes hele greia er hysteri.. men dette influensa er jo noe som kommer hvert år.
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #15 Skrevet 24. juli 2009 Bjørg Marit Andersen er professor dr. medisin og har epidemiologi, infeksjoner og smittevern som sitt ekspertområde. Hun kan mere om dette enn de fleste andre leger her til lands. Skammelig dersom noen leger avblåser dette som hysteri!
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #16 Skrevet 24. juli 2009 Da tror jeg jammen legene er uenige på akkurat det området som på mange andre:) Jeg er ikke redd. Dvs i den forstand at vi skal bli alvorlig syke. MEN det passer meg aldri med langt sykefravær så jeg håper vi slipper unna.
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 24. juli 2009 #17 Skrevet 24. juli 2009 Er en helt frisk mann innlagt og i respirator nå, så er vel farlig for dem utenfor det dere kaller faresonen her også! Synes folk skal passe på håndhygienen sin og tenke på luftbåren smitte!! Jaja, dem avbagatelliserer det vel ikke hvis dem får det selv!! Det ser jo også ut som man kan bli dårligere etterhvert. Jeg synes man skal ta det på alvor akkurat slik man skal ta andre sykdommer alvorlig. Man skal ikke kimse av helsen til folk. Frykten er der vel også fordi man ikke vet hvordan akkurat vår kropp vil reagere på sykdommen, eller hvordan våre nyfødte vil reagere på sykdommen.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #18 Skrevet 24. juli 2009 Alle som har peil er enig om at denne influensaen er mindre farlig enn vanlig influensa. Hvorfor gidde å krangle på det?
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #19 Skrevet 24. juli 2009 Selvsagt skal man ikke kimse over dette, og jeg er enig i bekymringen for en "samfunns-stopp", men jeg synes media trekker det så langt at de skaper hysteri og vettskremte mennesker, og det liker jeg ikke. De burde heller vektlegge å informere mer saklig, ikke skremme ved å blåse opp alle tilfeller de får snusen i. Klart man bør ta forhåndsregler, men det bør en vel uansett med nyfødte. Jeg er i hvertfall svært nøye med håndvask og lar ikke eldre barn (inkludert egne) så susse på og være oppi ansiktet på en helt liten baby om de er småsyke. At tilsynelatende friske mennesker blir alvorlig syke, evt dør, er så klart bekymringsfullt, men på den annen side. 2 barn av... Ja, hvor mange barn bor det der borte i storbritannia? Man snakker om en andel som er så lav at det omtrent er større risiko for at barnet ditt dør i en kollisjon i morgen. De skriver også tilsynelatende friske mennesker, kanskje de ikke var så friske som man først trodde? Har bodd i mugg, foreldre som er røykere eller helt andre ting som svekker immunforsvaret uten at man har merket det? Meningen er jo ikke å bagatellisere en sykdom som i verste fall kan vise seg å bli farlig, eller få samfunnet til å stoppe opp, men heller å få folk til å tenke seg litt om før de blir helt livredde. ER virkelig dette så dødlig farlig som media skal ha det til, er det virkelig noe å bli så redd for at det plager deg dagen lang, man vurderer å isolere seg totalt hjemme, kjøpe munnbind osv? Eller bør man kanskje heller være normalt forsiktig, tenke seg litt ekstra om dersom man er gravid eller har små bayer, og ellers fortsette å leve livet sitt som normalt?
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 24. juli 2009 #20 Skrevet 24. juli 2009 Jeg er ikke hysterisk redd for svineinfluensaen, så det plager meg ikke dagen lang, det gjør derimot stoffskiftet mitt og kvalmen som kommer og går. Men, skulle jeg først få den, da tror jeg at jeg hadde blitt redd etter alt det jeg har lest... Og hadde sikkert revet ut håret på meg selv av angst for helsa til lillejenta mi. Jeg er ikke hysterisk over forkjølelser, men jeg lar ikke folk dille og dalle med henne hvis de er det. Og jeg synes det er frekt av voksne mennesker å i det heletatt komme på besøk når de er forkjølet og syke, når de vet at det er små babyer i hus. Så får vi bare håpe kroppene våres bærer oss gjennom dette også, for det er jo ett fantastisk maskineri! Jeg forstår godt at kroppen ikke kan tåle alt, tenk på alt vi overlever gjennom ett liv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå