Gå til innhold

tannpuss-tips please!!??

Anbefalte innlegg

Skrevet

min 1,3 år gamle unge liker absolutt ikke å pusse tennene sine. han lukker munner stikke tunga ut og skriker å bærer seg. har fått et tips fra før og det var at jeg må bare vise hvem som er sjefen å bryte opp munnen og gjøre det med makt, men da blir det vel sånn hver gang vel? noen som har andre smarte tips???

takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det blir ofte slik hver gang i en periode. Den går over, kan jeg trøste deg med;)

Dette er noe de aller fleste foreldre går gjennom når barna er rundt den alderen der. Og det er bare tvang som nytter i lengden. Dette er ikke noe en forhandler om. Eneste du kan prøve, er å si at ungen kan få prøve selv, men at du først må pusse litt. Dette kan nytte noen kvelder:) Nye, spennende tannkoster, tannkrem med litt glitter i osv osv kan også hjelpe av og til;)

Skrevet

Jeg syns ikke det hørtes ut som et bra tips :-D

Kanskje hun kan få lov til å pusse selv også? Det kan gjøre det mer gøy. Det er også lurt å la henne være til stede når dere pusser tennene, så blir det en sånn gøy "voksenting". Puss dine egne tenner først.

Skrevet

Såg på super nanny eller noe sånt, og der ville ikke barna pusse tennene sine.. og da fikk de beskjed om å kjøpe hversin liten speil til barna og la de gjøre det helt selv forann den speilen.... dette funka veldig bra hos dem=) (men de barna var og noe eldre da) og så skulle mora synge en sang mens de pussa tennene (kort sang) så de skulle begynne å pusse når ho begynte å synge og så skulle de stoppe når sangen var slutt.. dette var stor suksess der...

er kansje verdt er forsøk??

lykke til iallefall.....=)

Skrevet

Bryte opp munn med makt?

da kommer du til å ha problemer lenge tror jeg...:/

Gi han en egen tannbørste, la han leke litt med den og pusse selv, så har du en annen som du pusser med ved siden av. Dette har fungert med mine barn.

Pluss et lite speil, så de ser hva som "skjer" ;))

(her synger vi og "det blir ikke hull i en tann som er ren..." ;0))

Skrevet

Vi leker litt også når vi pusser. Min er snart 2.

Han får pusse selv litt, jeg får pusse hans litt, og han får pusse mine litt osv... Også synger: puss puss så får du en suss og det blir ikke hull.

Min har helt dilla på tannpuss - så kan går på badet og finner tannbørsten selv... også må vi forklare at det gjør vi bare på morningen og på kvelden (eller hvis vi har spist makrell i tomat ;) )

Skrevet

Poenget her er at barn under ca 10 år IKKE klarer å pusse egne tenner godt nok, samme hvor mye de får prøve selv. De har ikke bra nok finmotorikk og heller ikke kunnskap nok om tannhygiene(viktigheten av dette). Bare spør hvilken som helst tannlege.

DERFOR må foreldre "tvangspusse" om poden ikke vil være med på det. At barnet kan prøve litt selv før eller etter at foreldrene har pusset, er en helt annen sak. Her er det ikke rom for prøving og feiling, for da er tennene ødelagt når de blir voksne.....

Skrevet

vi har kjøpt en elektrisk barnetannbørste som vi pusser veldig forsiktig med og synger puss puss så får du en suss...og vi pusser helt til tannbørsten spiller en melodi..blitt en suksess her etter mye strev :)

Skrevet

14:46, jeg fatter ikke konklusjonen din i det hele tatt. Ja det er viktig, men man må ikke gjøre det med tvang fordet!

Gjør det morsomt, så barnet for det GODT forhold til det å pusse tenner. De gangene min lille ikke vil åpne munnen pleier jeg å tulle masse med å pusse på kneet, på nesa, på hånda osv. (med baksiden av tannbørsten selvfølgelig, så det ikke blir masse tannkrem overalt, og skitten tannbørste.) Etterhver blir det latter og pussing, og vips ferdig. Funker hver gang.

Skrevet

Vi bare tuller og tøyser til tennene er pusset. Pusser bort troll fra tennene, og da gjerne troll som løper fort gjennom munnen - så må vi se etter om vi greier å spytte dem ut. Morsomt og stort sett kan vi pusse så lenge vi vil. Dessuten pusser vi ut både katter, hunder, kaniner og julenissen, det blir bare morsommere med alderen ;)

Skrevet

Nå er sønnen min litt eldre, to år, og prater veldig godt, så dette er kanskje ikke helt passende, men i hvert fall et godt tips:

Jeg "ser" kariuser og baktuser inni munnen hans, "oi, der er karius, jeg må pusse litt der, og der borte er jo baktus også, vi får pusse godt... sånn spytt ut karius og baktus og vink ha det til dem på vei ned i vasken.... få se om det er noen flere, ja, der er visst ennå en karius........"

sånn holder vi på til vi har pusset ordentlig, både oppe og nede, og han spytter og vinker, og ser både karius og baktus i vasken.... før vi begynte med dette sang jeg "puss, puss så får du en suss", men det var veldig ofte skriking og grining, og lukket munn, nå for tiden fungerer det veldig bra:)

Skrevet

Ser at det er mange her som kommer med tips om å gjøre det til en lek. Og selvsagt, det er et godt tips å forsøke. Men..det er ikke for alle at dette fungerer, spesielt ikke på små. Min på 1,5 NEKTER å pusse uansett. Og da gjøres det faktisk ved tvang, for jeg mener alternativet - altså ikke å pusse er værre. Håper selvsagt at dette blir bedre og at vi kan snu det til en positiv greie, men for nå så er det dessverre sånn det er - enkelt og greit. Tanta mi som er tannlege gremmer seg over alle mødre som kommer inn og unnskylder den dårlige tannhelsen med at barna nekter. Beklager, tennene skal pusses - uansett!

Skrevet

Hei. Vi har en jente på 15 mnd. Har akkurat samme prob som deg. hun får begynne litt selv hvis hun vil. Så tar jeg over å pusser de ordentlig. Da blir det hyling å skriking, må holde henne fast .Jeg synest ikke det er noe kjekt, men det er jo det beste for henne langsiktig, Hun slutter jo å grine med en gang jeg er ferdig. Har prøvd med lek å sang, men hun bryr seg ikke. Jeg har prøvd fluor tab som en god ting etter pussen. men har ikke blitt bedre.

Venter bare på at det skal gå over. Hun er jo vandt med tannkost siden hun var baby Men fikk tenner ganske så sent så sånn skikkelig puss, ble jo hun ikke vandt med før 1 tann.

Skrevet

Gutten vår fikk en tannpussebok til 2 års dagen.

Og med boken fulgte det et timeglass til å feste på speilet.

Vi snur det når vi starter og han er opptatt av å følge med på glasset for å gi beskjed når vi er ferdige. Så her i huset ble det slutt på alle diskusjoner.

Og i tillegg er det greit for oss voksne også å få en pekepinne på når vi har pusset lenge nok ;)

Skrevet

sønnen min er 3 år og vi har slitt med å få pusset tennene ordentlig. Men vi har aldri latt være, han her heller skreket litt.

Så i sommer var vi på biblioteket og lånte karius og baktus boka. Han er helt fasinert med litt skrekkblandet fryd. Nå behøver jeg bare si at jo vi må pusse tennene, ellers blir karius og baktus der inne og lager hull. Han gaper og pusser som bare det og viser stolt frem tennene sine etterpå.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...