* 5 om dagen * Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Snickerskake 3 eggehviter 2 1/2 dl sukker 1 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver 50 g ritz kjeks 125 g peanøtter Glasur: 100-125 f kokesjokolade (smeltes) 50 g margarin 50 g melis 3 eggeplommer 3 dl fløte Fremgangsmåte Stivpisk eggehvitene. Tilsett sukker liktt etter litt mens du visper. Fortsett å vispe til blandingen er seig og blank. Legg ritz-kjeks i en plastpse, og rull over med et kjevle slik at kjeksen knuses. Grovhakk peanøttene, eller kjør dem i kjøkkenmaskin. Bland kjekssmuler og peanøtter inn i marengsen. Hell røren i en form (ca 26 cm i diameter) som er sprayet med formfett og stødd med et tynt lag med hvetemel. Du kan også legge litt bakepapir i bunnen av formen hvis du er redd for ikke å få kaken ut når den er ferdig. Stekes på 170 grader i ca 20-25 min. La kaken hvile i formen ca 10-12 min før du hvelver den over på rist til avkjøling. Pisk eggeplommer og melis til eggedosis. Smelt sjokoladen sammen med margarinen og avkjøl blandingen. Når sjokoladesmøret er noe avkjølt, blandes det inn i eggedosisen til en sjokoladesaus. Legg kaken på et fat. Stivpisk fløten og smør kremen utover kaken. Du kan godt smøre krem på kantene også men det er ikke nødvendig. Fyll sjokoladesausen i en sprøytepose med et munnstykke tip nr 2 eller 3, og sprøyt sirkler i et vilkårlig mønster rundt på kaken. Har du et stort fat, er det vare fint hvis noe av sjokoladesausen sprøytes i sirkler på fatet.
*Rutletutt* Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. juli 2009 Hmmm...må det være fløte i? Tåler ikke det, jeg...(
*Rutletutt* Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2009 Ser nå at fløten skal piskes å ha oppå....går en an å ha sjokoladesmørkrem eller noe i stede?
* 5 om dagen * Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 det går sikkert ann. jeg har ikke forsøkt denne selv enda,bare lagret det. men om du går inn på festkaker.no så er det flere kaker der.
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Den her er bare BEST! Jeg kan nesten garantere det... Det er ikke et selskap vi er i uten at noen ber meg ta med denne ;-) Også er den så enkel å få til! Ingredienser: 350 gram saltede peanøtter (1 rød pose fra maarud) 200 gram riztkjeks (1 pk) (legg begge deler i pose og knus i grove biter) 6 eggehviter (plommen bruker du i kremen på toppen så ta vare på den) 5 dl sukker 2 ts vaniljesukker STIVPISK egg, sukker og v.sukker til marrengsmasse. 2 ts bakepulver Vend kjeks, nøtter og bakepulver inn i marrengsmassen. Hell røren i en langpanne på et bakepapir og stek ved 180 grader i ca 25 minutter. (ikke stek den for lenge) Krem: 100 gram smør eller margarin 200 gram freia melkesjokolade (viktig) 6 eggeplommer 100 gram melis smelt sjokolade og smør sammen i en kaserolle på svak varme. Avkjøl litt mens du pisker eggeplommer og melis til tykk eggedosis. Vend så sjokoladesmøret inn i eggedosisen med en slikkepott og legg det over avkjølt kake. Strø over en pose daim kuler som du kan bruke på is. bl. annet. Knallgod kake som jeg har fått mye skryt for.
* 5 om dagen * Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 ok,tusen takk... skal ta og lagre den også jeg,for den så lettere ut å lage..
*Rutletutt* Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. juli 2009 Tusen takk - den hørtes veldig god ut! Hvor stor langpanne skal jeg bruke? Hvor tykk er sjokoadekremen? Går det evt an å dele opp kaken og lage to lag for eks å ha kremen inni også? Blir den ca samme konsistens som smørkrem?
*Rutletutt* Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. juli 2009 Fant denne - noen som aner om denne er noe god? 1 kopp sukker 1/2 kopp brunt sukker 1 kopp lys sirup 1kopp margarin (usmeltet) 1 glass peanøttsmør (grovt) 1 kopp peanøtter 4 kopper corn flakes 300-400g melkesjoklade eller lys kokesjokolade Ha sukker og brunt sukker, smør og peanøttsmør i en panne og varm opp under omrøring - massen må ikke koke. Rør til sukkeret er smeltet. Ha i cornflakes og peanøtter. Hell i en bakepapirkledt langpanne - settes til avkjøling. Smelt sjokoladen og ha over.
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 24. juli 2009 #10 Skrevet 24. juli 2009 Den blir ikke kremtykk, men tykk til å være glasur.. Jeg har aldri prøvd å dele den i to, men stykkene blir litt grove pga av kjeksene og peanøttene, så tror kanskje ikke det er så enkelt. Jeg bruker stekeskuffen som hører til stekovenen min. Deler opp kaken i passe ruter/stykker og legger den på et pant firkanta fat når jeg serverer den
*Rutletutt* Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. juli 2009 Takk:o) Da blir det snickers-kake på bursdagen til Milla:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå