Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Har innsett at vi må putte inn litt flere fiskemiddager her i huset, men er dårlig på det.. Har du en eller flere gode oppskrifter så tas de i mot med et stort TAKK!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Har masse, fisk står på menyen 3-4 dager pr uke her! Ingenting er lettere å variere! Kommer tilbake med noen i løpet av helga, foreløpig kan du jo f eks ta en titt på seikarbonadene på denne tråden: http://www.barnetmitt.com/forum/thread/140176792
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 Litt sent hjemme i dag, så jeg får bare tid til tre, du skal få flere senere, om du er interessert, gi meg i så fall en tilbakemelding. Oppskriftene er basert på 2 voksne + 2 litt store barn, situasjonen hos oss: Først en relativt kjapp: LAKSESALAT MED VARM LAKS 1 liter revet salat av diverse slag. Bør inneholde mest av revet eikebladsalat (lollosalat). 1 lite blomkåhode, delt i buketter 100 g grønne erter (gjerne frosne) 8 små tomater, skåret i båter Et par stilker selleri, skåret i stykker på ca 2 cm. 600 gram FERSK laksefilet delt i 4 stykker (den fra "Salma" er helt OK, selv om jeg er kresen på fisk, denne har de fleste kolonialbutikker) 1 ts salt 1/4 ts nymalt pepper Ha blomkålen i kokende vann og kok 2 minutter. Avkjøl Bland salat, blomkålbuketter, erter, tomater og selleri. Anrett flatt på et litt stort fat. Ha over dressing laget av 1/2 dl rapsolje, 1 ss god eddik (ikke rød!) 1 knivspiss salt, 1 knivspiss pepper og gjerne 1 ss grasløk. Stek laksen i GLOVARM tørr panne (helst jernpanne) i 1 minutt på hver side. Legg laksen på salaten. Server sammen med godt grovbrød. Så en som krever LITT planlegging dagen før, ellers er den temmelig kjapp. EKTE FISKEGRATENG (du får aldri lyst på en ferdiglaget mer.....) Potetmos av 1 kg kokte poteter (kokt i går?) som skrelles og moses med håndmixer/stavmixer, tilsettes 2 eggeplommer, 2 ss smør, 2 ss olivenolje, 1 ss fløte og ørlite salt/pepper.Ha mosen i plastpose og klipp av et hjørne på posen. 600 gram (frossen) torskefilet (Hallvard Lerøys, som fås hos REMA er OK, ikke bruk BLOKK, men løse fileter) 2 ss olivenolje 2 ss hvetemel 2 dl kokekraft fra fisken 2 dl lettrømme 1/2 ts salt, 1/4 ts pepper 1 dl grovhakkede reker (gjerne "lakereker" fra boks). 1 stor ss dill (tørket) Smør en ildfast form, ha fisken i forma, så flatt som mulig, slå over lake laget av 1/2 l vatn, 1 ss salt, 1/2 liten løk i tynne skiver og 4 hele pepperkorn. Dekk med alu-folie, sett i ovn (200 grader) i 10 min. Sil av kokekrafta og ha 2 dl av denne i gryta (hold fisken varm i stekeovnen i mens). Tilsett olje. Rist melet ut i litt vann (så lite som mulig) og tilsett i gryta. Kok opp under omrøring. Kok 5 min på svak varme. Tilsett rømme, salt og pepper. Kok 2 minutter på svak varme og tilsett reker og dill. Ta fisken ut av forma, tørk av denne og smør på nytt. Sprøyt topper av potetmosen langs kanten (all mosen skal brukes opp), hell 1/3 av sausen i bunnen på forma mellom potetmostoppene. Legg fiskefileten over, så flatt som mulig. Hell resten av sausen over, pynt evt med 4-6 reker, sett i 225 grader varm ovn i 20 minutter. Og til slutt, "verdens raskeste" (denne går fint i de fleste barn også, denne silda er nemlig HELT beinfri!) LETTVINT MIDDAGSSILD 1/2 kg kryddersildfileter (Lerøys, fås i frysedisken hos Rema er godt spiselig, om du ikke har hjemmelaget stående...) Litt melk 4 hardkokte egg, grovhakkede 100 g SMØR (intet annet duger her! Rikelig med grasløk eller dill (helst grasløk) Poteter Flatbrød Rødbeter Skjær filetene i stykker på ca 3 cm, legg dem i melk i 10 min. Sil fra melken (fin kattemat!), tørk bitene og legg dem ut på flatt fat. Dryss over eggehakket. Brun smøret og hell over. Dryss grasløk eller dill på toppen. Nytes sammen med kokte NYpoteter, flatbrød og evt rødbeter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå