Gjest Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 - men modne jordbær, bringebær og blåbær på egen tomt oppveier det meste. Aldri mer i blokk før jeg blir for invalid til å bo her.
Tokatter_USA Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Jeg er lykkelig eier av en stor hage. Har ambisjoner om bærbusker, frukttrær og høner, men foreløpig har vi bare tomater, brokkoli og masse blomster, samt altfor mye purre (kan purre fryses?) Skvallerkål, er det ugress? Vi har også masse ugress.... og altfor lite tid.
prekæs Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Skvallerkål er spiselig og etter hva jeg har forstått, importet til Norge som ballast eller noe sånt i ett skip. Den skal lukes i hjel, sa damen på "grønn glede". Jeg har noe så inn i he.... mye og neste år sår jeg plen rundt og klipper den som plen. Ellers så har jeg vært selvforsynt med jordbær i år etter å ha plantet 10 planter for to år siden. Over ca 1 ganger 3 meter. Sukkererter er forresten også verdt å prøve. Enkelt og det er bare å dytte inn etterhvert som man ser belgene. Så du "kosær" deg nå?
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Skvallerkål kan lukes helt vekk fra bedet ei uke og være femten cm høy igjen neste uke (ferie-erfaring). Og om den kan spises hjelper lite... jeg vil nemlig ikke spise den, bare drepe den. Er brokkoli greit? Jeg går stort sett ut fra at de tmeste kan fryses - ville skjært purre i ringer først. I dag har jeg forresten fryst vekk masse gressløk.
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Jepp, kosær meg veldig. Og har blitt en nådeløs snegledræper. Hysj, ikke nevn for annie at skvallerkålen er innvandrer, da... jeg hater den kun for dens iboende egenskaper, ikke for opphavet!
Patetica fåkksi Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Nå veit du hvordan muslimer er, også gir du dem en plass i hagen?!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 skvallerkål skal kokes bort. du tar X antal bøtter vamrt vann og heller over, så skal de ikke komme opp igjen. jeg gadd ikke bære så mange bøtter og satt opp huskestativ og sklie der i stedet med bark oppå... hihi.. også planta jeg jordbæra på andre enden av tomta. digger en fruktig hage
Gjest Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Tydeligvis bare jeg som ikke aner hva skvallerkål er
Tokatter_USA Skrevet 25. juli 2009 #9 Skrevet 25. juli 2009 Brokkolien ble nydelig. Men jeg lot den stå bare en dag for lenge, og da ble den overmoden. Da jeg kokte den, datt knoppene av stilkene. Så neste år skal jeg være litt tidligere ute. Jeg har gressløk også. Lurt det, å fryse det. Jeg har også sukkererter - kjempegodt, og grønne bønner. OK, også agurk og minigresskar. Minigresskarene har tatt over som et slags monster. Fantastisk å se på.
Vannmann35 Skrevet 25. juli 2009 #11 Skrevet 25. juli 2009 Svaret mitt var til Sug Lut... Hage full av skvallerkål, men også masse bær :-) For øvrig bekjemper jeg skvallerkålen ved hjelp av heftig luking, så barkduk, så bark - det hjelper mye, men ikke helt...
Patetica fåkksi Skrevet 25. juli 2009 #12 Skrevet 25. juli 2009 Nei du, vi er to. Men tydeligvis de eneste to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå