maikana Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Vi har ett babysete med isofixbase til minien som kommer om ca to uker. Dette setet må stå på en av sidene i baksetet siden det ikke er isofixfester i midten. Vi har to jenter på 3 og 5 år. Må kjøpe nye seter til de siden de vi har er så brede.. får ikke plass:( Hva slags seter har dere til barna deres? Har dere greit med plass da, evnt hvilken bil har dere? Vi har passat:)
baby-klar, ikke helt klar:) Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 Vi har isi seter til alle våre, kjører en opel safira. Er akkurat nok plass til ungene bak. Har i tillegg 2 extra seter i bagasjerommet. Så god plass:)
♪ ♫ ♥ ♫ ♪ Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Vi har kjøpt babysete med base som også kan festes med belte. Det ble mye bedre plass da vi så at vi kunne plassere babysetet i midten. Bedre plass til putene. Har du sjekket om setet kan festes med bilbelte også? Kjøpte helt nytt sete på Kattisbabyshop i Sverige til ca 1300 svenske kroner. Det var tilbud.
monika 3+1 i magen:) Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 kjøp sitteputer til jentene. de kan bruke det fra 15 kg. de kan du få ganske smale:)
maikana Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. juli 2009 takk for svar dere:) Vurderer sittepute til eldstemann, men er ikke helt konfortabel med dette iom at de anbefaler at barna sitter i sete m støtte i siden mye lenger.. nyfødtsetet kan brukes kun med bilens sele, og da kan vi evnt ha minsten i midten. Men hva er da vitsen m isofixen? Det gjør det jo ennå sikrere.. Huff vanskelig dette her. skal en tur ut i mrg og sjekke hva som finnes på markedet av bilstoler, men frykter vi ikke finner ut av det:(
3 barnsmamma snart**FØDT** Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Ok, jeg er panisk redd for barna i bilen...kansje litt i overkant men jeg tenker at det koster meg lite å sikre dem godt og da vil jeg gjøre det lengst mulig... Mine jenter er 7 og 10 år og sitter fortsatt i sine Recaro Start stoler! Vi kjøpte disse stolene til jentene da de var ca 3 år. Stolene er smale og fantastisk gode å sitte i. Er beregnet for unger fra 9 mnd til 12 år ( 9-36kg). Stolene er tunge og det virker kansje litt tungvindt, men når de er skikkelig brukt sitter ungene i realiteten i et racer-bil sete. Det er ikke noe isopor eller andre "billige" materialer i disse stolene, de er laget for sikkerhet og comfort...For å sikre dem rett må vi fortsatt hjelpe dem å stramme beltene, men det tar meg ca 30 sek og det er de jaggu verdt... Vi har en Opel Vectra (altså ikke spesielt stor bil) og har fint plass til begge stolene og stol til den lille vi venter. Jeg ville aldri satt min 5 åring i bilen på pute...de mangler der sidebeskyttelse totalt... I en eventuell kollisjon sitter mine jenter trykt og godt i disse setene med støtte hele veien langs kropp og hode, uten at de føler seg inne-klemt... Anbefaler deg på det sterkeste å sjekke ut denne stolen! Hører mange av våre venner synes det virker tungvindt å bruke stol så lenge men det er utrolig deilig å vite at de neppe kunne vært særlig bedre sikret:-). Er altså ihugga fokjemmer for å sikre barna best mulig og lengst mulig...
maikana Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 25. juli 2009 Takk for tipset Cross:) Skal sjekke ut den stolen, var meningen jeg skulle ut å sondere terrenget i dag men fikk det ikke til.... Helt enig med lengst mulig sikring i bil. Når man vet hva som er sikkert, anbefales og fungerer så er det vanskelig å velge en lettvindt løsning synes jeg. Hvor skal du plassere bilstolen til babyen, i midten? Jeg har med isofix base og må bruke an av sidene til det.
Neijasså... Skrevet 25. juli 2009 #8 Skrevet 25. juli 2009 En bør for all del ikke sette barn på kun pute, nei, dette gir vesentlig dårligere sikkerhet i en evt. kollisjon! Ville forresten ligget unna Recaro Start, det har fått strykkarakter i Forbrukerportalens test (karakter: dårlig). Særlig setets konstruksjon og beltejustering trekker ned, og dette er jo strengt tatt noe av det viktigste ved setet. Det at det er veldig tungt er også en stor ulempe i en evt. kollisjon, da barnet vil belastes med setets vekt (som øker voldsomt med hastigheten) i tillegg til sin egen vekt. Link til test: http://forbrukerportalen.no/produkter/10591/ Anbefaler heller f.eks. Britax Kidfix til de store, dette er et meget godt sete med isofix (15-36 kg). Vi har dette til eldste, og kommer til å kjøpe det til mellomste når hun blir gammel nok til å snus. Vi har nå en i Britax Kidfix forovervendt på den ene siden, en bakovervendt i Besafe Izi Combi på den andre siden og skal ha lillesøster i Britax Besafe med beltebase i midten. Vi hadde opprinnelig isofixbasen til babysetet, men kjøpte den nye beltebasen slik at vi kunne bruke setet i midten, der vi ikke har isofix. Tror det blir en veldig god løsning for oss! Ellers så tror jeg MaxiCosi har et babysete med base som kan brukes med både belte og isofix, samt at Akta Graco Duologic (0-18 kg) kan festes både med belte og isofix. Det siste setet er veldig smalt og passer godt i midten i de fleste biler.
3 barnsmamma snart**FØDT** Skrevet 26. juli 2009 #9 Skrevet 26. juli 2009 Tja det er selvfølgelig mulig man bør holde seg unna denne stolen, skal ikke diskutere testen. Det jeg ser er at den er testet for de mindste ungene, og jeg ville brukt en stol med 5 punkts seler til de er min 3 år.. Er også enig med testen i at denne er dyr, men det synes jeg ikke skal gjøre at man ikke vurderer stolen... Vi er iallefall veldig fornøyd med stolen! Snakket med forhandler av stolen for noen uker siden og diskuterte de dårlige resultatene i testen, han sier stolen er testet mye i Tyskland og England og har gode resultater. Hvis jeg var usikker ville jeg funnet en fohandler som selger setet, greit om det er en forhandler som har flere merker for da får man for og imot på de forskjellige merkene:-). Lykke til med vurderingene.
bee* Skrevet 26. juli 2009 #10 Skrevet 26. juli 2009 vi har en audi a6 og et recaro sete(4 åring) og et acta graco sete med 5 punkt sele(3 åring) og acta graco sete med base til den nyfødte men har da baby i midten tenker vi. Tenker at det ver mest mulig praktisk med 5 punkt sele med 3 i bilen da man slipper å fikle innimellom setene for å feste beltet.. lurer foresten på hvor den oppfinnelsen som de snakka om i skaperen ble av... kunne vært praktisk!!!! Vi kjøpte recaro sete til eldste mann da vi fant ut at nr 3 kom for det virka som det smaleste setet, pluss at vi følte oss velsig trygg på det setet. ungene krangler om å sitte i det setet for det er vist veldig godt å sitte i..
Solskinnsdag Skrevet 26. juli 2009 #11 Skrevet 26. juli 2009 Vi venter nå nr. 3 i huset, og har nettopp kjøpt oss ny bil, en WW Sharan. Bilen vi hadde var allerede stappa full med en sittepute til eldstemann og et stort bakovervendt sete til jenta vår. Vi har nå fått en ny verden med ny stooor bil! Fantastisk godt med så mye plass! Og så får vi grei avstand mellom alle de små, så det forhåpentligvis blir litt mindre krangling på bilturene. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå