Gå til innhold

Dagpenger og etablering av egen virksomhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står på nav sine sider at:

"Er du arbeidsløs og ønsker å etablere egen virksomhet kan du søke om å beholde dagpengene under planlegging og etablering av virksomheten.

Ytelsen kan innvilges for 2 faser i etableringsforløpet:

* en utviklingsfase på inntil 6 måneder

* og en oppstartingsfase på inntil 3 måneder (9 måneder totalt)."

Hvordan defineres utviklingsfase og oppstartsfase? Hva er forskjellen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 mnd med planlegging og etablering, 3 mnd drift. Dette er dog ikke hverken enkelt eller gratis å få til. Du må utvikle en forretningsplan som skal godkjennes av et eksternt firma. NAV lokalt kan fortelle deg hvor du skal henvende deg. Dette koster penger og blir ikke planen din godkjent må du eventuelt utvikle den å gå samme runden en gang til.

Lykke til:)

Skrevet

Er dette påkrevd i alle tilfeller?

Skrevet

Ja det vil jeg vel tro. Hvilke unntak skulle det være?

Skrevet

Hvis du ikke engang vet at man må ha en forretningsplan, ja da kan det fort bli sabla dyrt.

På den annen side, det er verken vanskelig, nevneverdig tidkrevende eller dyrt å lage en selv.

Det er sikkert også mer enn nok frilansere som gjerne spiller ball med deg og gjør jobben for en billig penge i disse dager.

Som meg feks. Jeg er markedsøkonom og synes forretningsplaner er veldig morsomt:)

Skrevet

jeg mente ikke at forretningsplanen skulle koste penger, men det firmaet NAV bruker til evalueringen er ikke gratis. Er ikke snakk om mye penger, men noen tusen.

Skrevet

Aha, skjønner LOTP, men det kan også bli dyrt dersom man finner noen ekstrene til å lage en forretningsplan som lever opp til hva NAV vil ha.

Man skla jo da fylle en del kriterier for at forretningsplanen skal godkjennes.

Skrevet

Hva er kriteriene for at man skal få dagpenger i tre måneder? Kan nav kutte dagpengetilførselen før de tre månedene er gått, eller er det noe alle får?

Skrevet

Litt usikker på hva du mener med kriterier? Altså man kan søke om dagpenger i en etableringsfase av egen virksomhet. Blir du godkjent vil de ikke plutselig trekke tilbake dagpenger så sant du ikke tar ut lønn.

Skrevet

Det står at man kan få utbetalt dagpenger i INNTIL tre måneder. Det kan altså også kortes ned?

Mange takk for at du svarer forresten :o)

Skrevet

Jeg tipper at dette har noe med lønn og sansynligheten for at man kan ta ut lønn før det er nok ikke så stor. Ta en tur på NAV å snakk med en saksbehandler du. Jeg vurderte dette, men det ble så mye styr at jeg ikke orket papirmølla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...