Gå til innhold

Uff, 6-åringen er helt knust, kan dere komme med ideer???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde lovt at 6-åringen vår endelig skulle få en stor trampoline, slik som ALLE andre har. Men så snakket vi med en bekjent som er lege (jobber på akutten) og han sa noe skremmende. De får inn SÅ mange STYGGE beinskader at trampoliner burde bli forbudt!! Barna knekker beina i tilvekst-sonen, slik at de ofte blir lam for livet!!! Han skulle aldri i livet kjøpe det til datteren sin.

Dette har da fått oss til å ombestemme oss angående trampoline-kjøpet og 6-åringen er KNUST... :(

Men som plaster på såret, skal hun få noe annet morsomt. Har dere noen bra ideer på både inne og ute leker, som er morsomt for en 6-åring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, sorry ass, men det der er en overdrivelse. En STOOOOR overdrivelse.

Og dersom man følger de retningslinjer som følger med trampolinen, som;

a) sikkerhetsnett

B) kun EN person på trampolinen av gangen

så skal ting gå så fint atte.

Ikke stol blindt på hva folk sier, selv om de er fagfolk.

Her har du litt mer fakta.

http://www.nettavisen.no/sommer/article670055.ece

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2004/11/05/barn-b-r-hoppe-alene-pa-tra/

http://www.tunhovd.com/trampoline/skader.htm

http://www.pasienthandboka.no/?mode=news&newsid=681

Man kommer sabla langt her i verden med sunn fornuft og vettet i behold.

Skrevet

Helt enig med Tillab jeg... Alt med måte, her hopper de to og to ( av samme vekt og ca høyde) og vi har selvfølgelig sikkerhetsnett... De kan brekke både armer og bein i fotball og håndball også... Og ikke for å snakke om alt som kan skje på sykkel...

Skrevet

Vell, jeg regner med at han sikkert ser ekstrem-tilfellene ettersom han jobber på akutten. Men at han står og lyver meg opp i ansiktet er ikke tilfelle. Han er svogeren min. :) Uansett så velger vi å være på den sikre siden.

Men spm. var egentlig om dere hadde noen ideer på leker til en 6-åring, da. :)

Skrevet

Meeen, når dette er sagt, Monter selger slikt dissestativ i tre med rutsjebane og klatretårn med tak over, så stilig, våre elsker det ;)

Skrevet

Fullt møbler leke-hytte er også stas :) Tror nesten vi har en lekeplass i hagen snart... hehe

Skrevet

Jeg hadde revudert hele greia og kjøpt trampoline alikevel, men lagt til visse regler som tillab nevner + at ingen har lov å gå under trampolinen hverken når det er noen oppå eller ei.

Er ganske sikker på at det stort sett er eldre barn som trikser og styrer på noe helt usansynlig, eller der det er mange barn oppå og gjerne uten nett.

Skrevet

Hadde jeg lovet noe til et barn, for så å trekke det tilbake, da hadde jeg tatt med barnet på lekebutikken og sagt at han skulle få velge hva han ville ha:)

Hva skal dere gjøre når han er på besøk til venner? Skal han ikke få hoppe der heller, og hvordan skal dette passes på?

Skrevet

he, he. Leke hytte har vi allerede, men kanskje huske stativ med stige osv var en idé? hmm... ;)

Flere idéer? :)

Skrevet

Skal se om jeg finner en link til deg, det er bare så stilig :)

Skrevet

Ja, det så kjempe fint ut! :) Litt usikker om vi har plass til det, må nok måle litt.

Hva har dere andre da?

Skrevet

Vet også at dere kan få tak i sånn "vippe" i tre på monter... Ellers tar ikke stativet så stor plass som det ser ut til... Om sommeren har vi en sånn laaang pressenning nedenfor rutsjebanen, spruter vann ned rutsjebanen og vips et eget lite badeland ;) Barna elsker det :9

Skrevet

HI, jeg sa ikke at han lyver, jeg sa at han overdriver.

Og la ved en del fakta som forteller akkurat det samme, altså, igjen, at han overdriver alvorligheten i det hele.

ALT er farlig dersom man skal begynne på den måten. Tør dere faktisk virkelig å ha med barnet å kjøre bil? Kanskje han som arbeider på akutten skal fortelle deg hvordan noen ser ut etter en bilulykke i 80 kmt, front mot front feks? Eller hva med noen som tryner på sykkel, selv med hjelm, i nedoverbakke. Og treffer man haka først. Tror du det er pent?

Eller hva med de som blir meid ned i et fotgjengerfelt? Det har jo dødd flere barn ved kryssning av vei i år.

Egentlig tror jeg nesten det er tryggest å låse seg inne og aldri gå ut, men på den annen side, de fleste ulykker skjer i hjemmet så det er nok ikke så lurt det heller.

Skrevet

Først. Hva er tilvekst sonen?

Ofte blir lam for livet? Hva er ofte?

Hvis trampoliner burde forbys så bør mye forbys............ ikke rart unger idag blir tjukkere og dårligere fysisk enn barn tidligere............ alt er jo så farlig og skummelt..............

Hva med sykling, ridning,turning,slålom,snowboard,vannsport osv osv..........dette er jo alle aktiviteter hvor det skjer noen stygge ulykker innimellom men man kan jo ikke slutte med det eller forby det av den grunn..........en må bare ta visse forhånsregler og bruke hue litt så går det som regel bra!!

Når det gjelder spm dit så er jeg enig med hun som skrev at hvis noe skal hjelpe på den skuffelsen så må det være å få velge hva hun//han vil i lekebutikken.........................

Skrevet

ha, ha, litt hårsår ser jeg. Ikke meningen å tråkke deg på tærne. ;p Helt enig med deg at de kan skade seg på mange andre områder også. Men hvis det ikke er noe vi MÅ ha eller gjøre, og det faktisk er en ganske stor sjangse for å få veldig stygge skader, så velger VI å ikke kjøpe det. DU må jo selfølgelig ha hva du vil, og ha god samvittighet for det.

Men heretter, prøv å svar på spørsmålet istedet.

Takk for svar fra dere andre! Det hadde jo vært kjempe fint med det stativet. Og så smart å gjøre det om til en bade-aktivitet! :) hmmm....tenke, tenke, tenke.. ;)

Har dere flere idéer da?

Skrevet

Jeg blir litt hårsaår nå noen sier jeg har sagt osv.

Jeg sa ikke at han lyver, kort og greit.

Men dersom trampoline egentlig var ønsket, hva med hoppetårnene de har på OBS? Det er jo "nesten" trampoline?!

Skrevet

Jeg har en bekjent i HJELPEMIDDELSENTRALEN. Han sier det samme, det er helt fryktelig å være hjemme og ordne med hjelpemidler hos de barna som har skadet seg for livet pga trampoline.

Jeg har heller ikke tenkt å anskaffe trampis. Og jeg prøver å passe på når mine hopper hos andre. Jeg liker det dårlig. Jeg synes de som kjøper slike farlige leker burde passe på når barn på besøk hopper der. De har et ansvar for at det foregår på riktig måte. Jeg ser ingen foreldre følge opp dette.

Når du har sett et barn ramle på hodet ut av sikkerhetsnettet, og ha en stygg vinkel i nakken når kroppen følger etter i bakken, ja så blir du ikke så innmari "kul" som voksen. Det er farlig. Du kan knekke nakken. Det er ikke det samme som å klatre i trær og sykle. Det er farligere.

Jeg foreslår firhjuling (tulla), alt av ballspill, pokemon-kort, invitere med venner i skogen, snekring av lekehytte i hagen. Bare fantasien setter grenser.

Skrevet

Ok, den er grei. virket bare som du tok hele trampoline-tingen litt personlig fra begynnelsen av.

Takk for svar forresten. Men, tror vi overstår alt med hopping, jeg. Like greit velge noe annet, når vi først skal legge litt penger i det. :)

Skrevet

Mannen kjører ambulanse og har innlagt totalforbud mot trampoline her i huset.....

Skrevet

Jeg ser det slik: Dette er en vurderingssak for dere, foreldrene. Dersom dere synes det er for risikabelt og ikke vil ha trampoline, så blir det ingen trampoline. Og det sier dere også til 6-åringen. Selvfølgelig kan hun ønske seg en annen leke, men det er ikke en selvfølge at hun kan plukke hva hun vil ha i en lekebutikk vel?

Det er ikke akuelt med en liten trampoline med sikkerhetsnett da?

Skrevet

Ellers må det jo bli mer småting som Rulleskøyter og hengekøye (det er nok litt stas da )

Skrevet

syns nå en del av disse klatrestativene er skumle og jeg da. er jo 2 meter opp. og om de detter med hue ned først der da...

Skrevet

Hun prøvde en mindre trampoline hos noen andre, men vi fant ut at den var hun nok litt for stor til. ;)

Hun er en forstandig liten jente og skjønte hvorfor vi ikke skulle kjøpe det likevell. Men skuffet ble hun jo. Dette har liksom vært noe hun har ønsket seg lenge, og jeg har holdt igjen. Nå hadde jeg endelig sagt ja, så det var veldig stas. Derfor tar hun det nok litt tungt. ;)

Hun kan riktignok ikke velge HVA hun vil, men det skal jo være noe hun kan ha det mye moro med. :)

Skrevet

Hehe, så dine barn går ikke i bhg heller da tenker jeg? De har jo en del slike ting der soom regel, får de ikke klatre i trær heller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...