Gå til innhold

Litt tid for seg selv...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som får litt tid for seg selv av og til, dvs at mannen passer barnet/barna mens man slapper av/ går ut/leser en bok..?

Hvis dere får det, i så fall, hvor ofte?

Jeg lurer veldig, fordi etter 9 måneder har jeg bare hatt 3 timer alene. Jeg er kanskje litt egoistisk, men jeg føler at jeg trenger litt alene...kanskje å kunne ta et deilig lang bad alene, leser en bok, gå en tur, etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tid for meg selv hver kveld etter klokken 8 når alle ungene er i seng. Regner med denne tiden forsvinner litt i et par mnd når vesla kommer, og så blir det som vanlig igjen når hun legger seg til normal tid for kvelden.

Ellers så avlaster vi hverandre når det trengs, en av oss tar med seg ungene ut en tur osv. Mannen her passer forøverig ikke sine egne barn mer enn jeg gjør, vi tar oss av dem i fellesskap...

Skrevet

Vi gir hverandre tid!!! Det er nok mye enklere om en kommer seg ut av huset. Trenger ikke mannen din litt tid? Det finnes ikke egoistisk:) Mannen min har filmkveld meg gutta på fredagen og jeg duller med meg selv. Han møter gutta hver tirsdag, og jeg mine jenter torsdag.

Skrevet

Hadde jeg ikke fått litt tid for meg selv av og til så hadde vi vel neppe had mer enn ett barn heller, og vi har fler enn ett.

Jeg tar meg gjerne en tur på venninnebesøk en kveld hver uke, en skjelden gang tar jeg en tur ut på byen med venninner også. Jeg kan ligge lenge en og annen gang hvis jeg har lyst til det. Jeg får både tid til å vaske hus alene i fred og lese ei bok for den del. Han har også tid for seg selv, men vi er jo mest i lag hele familien. Kansje fordi vi har overskudd siden vi får disse små pausene innimellom.

Snakk ut med ham, begynn å stil krav hvis han ikke forstår at dere er TO foreldre her, som skal dele på oppgavene når han er hjemme. Som foreldre så bør man være et team og samarbeide.

Men, skal legge til at mange kvinner skaper selv denne situasjonen ved å ikke legge til rette og involvere far nok fra fødselen av. Der har jeg vært smart, det var han som to første badet og bleieskiftet, da jeg kom hjem så lot jeg ham ta mye av stellet, legging og bading når han var hjemme fra jobben. Jeg tok selvsagt nattevåkinga og siden jeg ammet så sto jeg for mesteparten av matinga, men løste det med å pumpe og la ham gi flaske også innimellom. Da kunne jeg ta meg en tur på besøk, ut for å handle eller bare gå meg en tur, eller sove ut litt vel vitende om at ungen både fikk mat, godt stell og mye omsorg mens jeg fikk meg ei pause. Allerede fra den lille var et par uker gammel. Dette med at far og barn fikk litt tid alene sammen var viktig for meg.

Skrevet

Vi sliter fortsatt med å legge gutten vår...noen ganger får vi ikke han i seng før halv ti tiden. Da er jeg altfor trøtt til å gjør nøe annet. Så da går denne muligheten bort!

Uff, vet ikke hva jeg skal gjøre...

Skrevet

Ikke noe problem =)

Titt og ofte jeg får tid til sånt =)

Å ta et bad skulle da kunne gå ann?

Skrevet

Men dere må vel ikke være to stykker for å legge bare ett barn? Bytt på å legge ham da vel, f.eks annenhver kveld, så får ene gjort noe en vil gjøre mens andre tar leggingen den kvelden :-)

Skrevet

Takk for svarene :)

Jeg må bare føye til at mannen min får tid for seg selv; han har bl.a vært på en tre dagers guttetur for ikke så lenge siden! Jeg synes det er helt greit...

Han sliter litt fortsatt med ansvaret tror jeg. Han blir så fort oppgitt.

Han sier at han blir så sliten av å jobbe at han må slappe av når han er hjemme. Etter mange måneder har jeg tvunget han til å bade gutten et par ganger i uka.

Men jeg blir sliten jeg også, selv om jeg er bare hjemme.

Jeg har glemt hvordan det er å være meg selv tror jeg!

Skrevet

Å, jeg blir så sinna av menn som sier at siden de jobber må de slappe av etter jobb. Moren som f.eks. er i permisjon skal liksom være "på jobb" 24 timer i døgnet hun da? Det er ikke rettferdig. Og du har like mye behov for å slappe av som ham.

Jeg syns dere burde dele slik at ettermiddager og netter har dere like mye ansvar og like mye tid til avslapning. Noe annet syns jeg bare er urettferdig.

Skrevet

Når skal han han pappaperm? Ser ut som han der trenger å ha det for å lære hvor mye jobb det er med unger og hjem.

Skrevet

Nei da, vi må ikke det. Men mannen min blir irritert når gutten vår ikke vil sove, så han bare går ut de gangene han prøver å legge han.

Da må jeg gå inn til han likevel...så det er blitt at bare jeg kan legge han.

Skrevet

Han får ikke pappa perm. fordi jeg har vært student med 30% stilling ved siden av. Så da faller permisjonen hans bort. Det er veldig irriterende!

Jeg føler meg mer som alenemor.

Jeg tror ikke det blir noe flere barn her i huset!

Skrevet

Virker som en "grepa" kar denne mannen din og en "tålmodig" far. Er det slik du framstiller det så bør du virkelig sette deg ned å ta en lang alvorsprat med ham.

Du burde gått deg en tur noen kvelder og overlatt leggingen helt og holdent til ham.

Skrevet

Eg har "lov" til å gå ut kva kveld om eg vil. Ikkje at eg vil det altså, men eg går gjerne ut ein kveld i veka (når yngste ungen er i seng, så det "berre er ein igjen"). Tar meg gjerne ein tur ut ein ettermiddag når mannen kjem heim og overtar ungane og, viss eg er sliten eller skal eit ærend.

Mannen min kan sjølvsagt gå ut om kvelden om han vil, men han vil helst vere heime etter å ha vore på jobb heile dagen. Eg derimot blir gjerne rastlaus etter å ha vore heime heile dagen..

Mannen reiser vekk fire helger i året, og no som eg ikkje ammar lenger, har eg ein plan om å ta meg ei frihelg innimellom eg og :o)

Skrevet

Jeg takker en gang til for alle svarene. :)

Når jeg ser hvordan andre har det, så ser det ut som om det burde ikke være så vanskelig at jeg også kan ha litt 'fri' av og til.

Det er faktisk 'jobb' å være hjemme med barn, selv om man ikke har 'vært på jobb' som mannen har gjort.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har støtt "fri" fra ungene jeg. Om jeg vil, så drar jeg bort. Jeg (prøver hvertfall) trener 2 ganger i uka, drar på kafe med venninder om jeg vil, leser maaaaange bøker, og tar så lang dusj som jeg bare orker :)

Skulle bare mangle!

Skrevet

Vi har bare ett barn enn så lenge, da bytter vi på å sove lenge om helgene, og å finne på litt alene / aktivisere barnet alene i litt av helgen så den andre får alenetid.

Og så kan vi finne på ting hver for oss om kveldene, selv om jeg der må innrømme at det er mest han som har vært ute. Men det er fordi jeg i begynnelsen følte jeg måtte være hjemme pga amming (jeg klarte ikke helt få henne til å ta flaske), og når ammingen var slutt var det ikke sååå enormt mange måneder til jeg var gravid igjen, og syntes det var deilig å slappe av hjemme, gjerne med venninnebesøk da.

Nå venter vi nr 2 i oktober og jeg er spent på om vi klarer å fikse litt alenetid da og. Håper jo inderlig det, for jeg føler i hvert fall jeg trenger det.

Jeg får også følelsen av at din mann trenger å involvere seg mer med barnet, ta seg mer av det alene, slik at han føler han takler situasjonen. Slik er det jo med oss alle, øvelse gjør mester! Uten at jeg selvfølgelig kjenner dere og deres situasjon.

Skrevet

"mannen passer barnet/barna" ... Reagerer litt på den. Hva mener du med passer? Bor dere sammen? Hvis svaret er ja, hvorfor tar han seg ikke mer av barnet? Jobber han mye?

Jeg har alenetid hver kveld etter 8. Da er ungene lagt, mannen på jobb. Jeg leser, surfer, ringer venninner, har besøk, slapper av.

Denne uka er barna hos svigers, vi er hjemme alene og nyter stillheten. Riktignok, våre barn er blitt noen år gamle nå, så det er liksom "greit" å shippe dem avgårde til besteforeldre kun for at man vil disponere noen dager helt for seg selv! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...