Gjest Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Tok en test på tv2.no(?) om hvilket parti jeg bør stemme på,og da var det ene spørsmålet om aktiv dødshjelp. Jeg trykka usikker jeg,for jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det. Men jeg tenker om en person ligger å er VELDIG syk og eneste fremtiden er døden,og ønsker aktiv dødshjelp,er det da okay.? Ja mener jeg. Tror jeg....
lille sprelle Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 kjenner faktisk en konkret. alternativet hans er å slutte med behandling og dermed dø. det er visst forferdelig smertefullt. Han burde få lov. Så under visse vilkår - ja meget strenge regler
mamarama og lille banan Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Jeg skjønner veldig godt de som er for aktiv dødshjelp og ser det fra de pårørende og den døendes side. Men tenk på de som skal gjennomføre det. pleiere og leger som skal ta liv. Deres fagforeninger kommer aldri til å gå inn for dette. Hva hvis legen/pleieren nekter? Skal helsepersonell pålegges å ta liv? Hvor skal grensen gå? "- Du får dø, du får ikke." Og hvem skal ta avgjørelsen om hvem som kvalifiserer til aktiv dødshjelp? Jeg ser ikke muligheten for at dette kan gjennomføres i praksis. Det jeg mener er best er bedre kunnskap om såkalt passiv dødshjelp og smertelindrende på dødsleiet. Mange sykepleiere er redde for å gi for mye (for eks.) morfin fordi dosen kan være så høy at pasienten dør. De gir heller for lite og den døende har det vondt. Det er vanskelig å sette riktige doser som gir pasientene minst mulig smerte, men samtidig ikke tar liv. Husk at det i Norge i dag blir praktisert det som mange vil kalle passiv dødshjelp. Koble fra respirator, intravenøs næring osv. er eksempler på dette. Jeg er ikke i mot dette så lenge det gjøres når alt håp er ute, og i kombinasjon med smertelindrende eller visshet om at personen dør i det en blir uten hjelp til å leve. Jeg er i mot aktiv dødshjelp, men for en verdig avslutning ved hjelp av smertelindrende.
Gjest Skrevet 23. juli 2009 #4 Skrevet 23. juli 2009 Nei, jeg er mot. Hovedsaklig fordi jeg ikke syns noen burde måtte utføre aktiv dødshjelp i jobben sin...
Tøysetipp Skrevet 23. juli 2009 #5 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er for, men ser at det må finnes strenge retningslinjer i forhold til hvordan dette skal utføres. I hovedsak er det mange sykepleier og leger som utfører en form for aktiv dødshjelp - uten at det kan konkretiseres som nettopp det. Som helsepersonell møter man mennesker i mange ulike situasjoner. Døden er dessverre ikke noe vi mennesker kan komme utenom, og hvorfor skal dette være så tabu. Som helsepersonell selv er min interesse pasientens beste interesse. Selv om det innebærer døden.
___ Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Jeg har stor forståelse for at noen ønsker å dø av en eller annen grunn. Jeg synes derfor det er riktig at man kan gi beskjed om at man ikke ønsker gjennopplivning og at det er greit i helt spessielle tilfeller å la noen ta sitt eget liv hvis de virkelig ønsker det. Det jeg ikke synes er greit er at noen skal avgjøre at personen har best av å dø. Det å ta livet av noen er endelig. Det kan ikke endres om man kommer til at man tok feil. Å ta et liv er et så stort ansvar at ingen bør gjøre det, selv om det er av god hensikt. For helsepersonell tror jeg også dette kan være veldig problematisk. Hverken de eller pårørende bør kunne presses til å hjelpe til med aktiv dødshjelp. Det er en av grunnene til at det bør være et lovforbud. Jeg synes også det er problematisk at mennesker i en sårbar situasjon skal føre at de bør be om å få dø fordi det vil være bedre for de pårørende, billigere eller liknende. Det tror jeg kan bli resultatet om det gjøres lovlig. Selv om det for noen ville være en god ting å få dø mener jeg at hensynet til de som skulle utføre dødshjelpen og faren for at noen skal føle seg presset til å be om aktiv dødshjelp veier tyngst. Vi bør derfor ikke tillate aktiv dødshjelp.
Sjefsmegga Skrevet 23. juli 2009 #7 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er nok en motstander. Har selv stått på begge sider av bordet for å si det slik. Stor tilhenger av god pleie og smertelindring. Det bør forskes mere på smertelindring, ikke åpnes for aktiv dødshjelp som vil øve et press og kansje føre til færre innen helse og omsorg, press på den syke, press på pårørende, leger og andre. En ting å slippe unna sine lidelser, noe helt annet å bli satt til å begå drap, selv om det hadde vært "lagalt".
Tøysetipp Skrevet 23. juli 2009 #8 Skrevet 23. juli 2009 Utgangspunktet må være at pasienten selv ønsker dette. Jeg vil anta at pårørende ofte er informert om dette i forkant. Døden er ikke reversibel, det har du rett i. Jeg kan likevel ikke se at helsepersonell skal føle seg presset. De gjør en jobb i forhold til og hele tiden ha pasientens beste i fokus. Jeg vet for palliative dødende er ofte en morfinsprøyte det som gjør at vedkommende sovner inn. Og vet at det utføres og settes høyere doser enn forskrevet for at pasienten skal få slippe. Og hvorfor mener du at pårørende presses? Hvert menneske har jo myndighet over seg selv. Pårørende har jo fint lite de skulle ha sagt i forhold til det. Jeg ble forespurt om det samme som pårørende, men følte at jeg ikke ante konsekvensene dersom jeg utførte det. Døden var også her utgangspunktet.
Reveenka Skrevet 23. juli 2009 #9 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er MOT! Jobber i helsevesenet, og har vært med på mange, mange avslutninger som det kalles når behandling avsluttes. Det er STOR forskjell på det, og det å skulle utøve aktiv dødshjelp. Det forekommer ikke at respiratorer slås av og at man tar pusten fra pasienten - det er ikke slik det foregår. Som helsepersonell vil det dessuten stride mot de etiske retningslinjer som vi jobber etter pr, i dag, som sier at vi skal lindre og så langt det går - redde liv. Hvem skal pålegge oss å utføre aktiv dødshjelp? Og hvis mange nok nekter å utføre dette, vil jo pasientene stille "ulikt" - noen kan få aktiv dødshjelp, andre ikke fordi helsepersonellet ikke vil gjøre det. Jeg har dessuten opplevd å være med på legevisitt der 7 leger/overleger deltok i avgjørelsen(altså en godt gjennomdiskutert avgjørelse) om at behandling skulle avsluttes, og at pasienten ville dø innen et døgn eller max tre-fire dager. Det viste seg at de tok feil, pasienten var både feildiagnostisert og feilbehandlet men var så dårlig og hadde så mye smerter(gjennom mange år) at vedkommende mest sansynlig hadde ønsket seg aktiv dødshjelp hadde det vært lov. Flere av de pårørende ga også uttrykk for at det beste for pasienten ville være å få slippe. Jeg lover dere at dette ikke er noe enkelstående tilfelle - at pasienter tror utsiktene er dårligere enn de er, og dermed vil slike situasjoner kunne oppstå. Dessuten vil mange eldre og syke føle det som et press fra pårørende og samfunnet, det vil være en mye lavere terskel for å føle seg til bry og til å dermed be om aktiv dødshjelp. Jeg håper vi aldri, aldri kommer dithen at dette blir foreslått og går gjennom hos myndighetene. Gud forby at Frp noengang kommer i posisjon slik at de kan endre loven på dette punktet; det finnes mange velgere der ute som er enig med dem i at dette bør være lov. Leger og sykepleiere skal redde liv og lindre lidelse, ikke bidra til å avslutte liv gjennom aktiv dødshjelp.
cherry coke Skrevet 23. juli 2009 #10 Skrevet 23. juli 2009 Er veldig i tvil! Ser gode argumenter på begge sider.
moota m storebror&lillebror Skrevet 23. juli 2009 #11 Skrevet 23. juli 2009 Mamarama og lille banan: Jeg er veldig veldig enig med deg! Akkurat som å lese noe jeg kunne sagt en gang!
Mille** Skrevet 23. juli 2009 #13 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er imot. Passiv dødshjelp er jeg for, og det praktiseres jo ganske ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå