Gå til innhold

Nekte jenta mi ubegrenset med mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er snart 3 år og har alltid vært stor for alderen. Spiser vanlig sunn mat og svært sjelden godis og saft. Er glad i frukt og brødskiver, men hun kan spise veldig mye om hun får lov. Hun bruker str 4-5 år, 110-116 og jeg vil passe på at hun ikke blir større enn det hun er. Hun kan be om en tredje brødskive til frokost eller kveldsmat i tillegg til et eple eller annen frukt og det synes jeg er mye mat for et så lite barn. hun kan også spise opp til 4-5 pølser når vi en sjelden gang har det til midda for hun synes det så godt, men vi har begynt å sette grensen ved to pølser.

Hva gjør jeg? Lar henne få den maten hun ber om eller setter grenser? Jeg får jo så dårlig samvittighet når jeg sier nei også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det sunn mat synes stort sett at barna bør få spise ubegrenset. Grovt brød, rent kjøtt/fisk, grønnsaker, sunt pålegg og havregryn o.l. hadde jeg gitt jenta. Frukt to serveringer, juice hadde jeg kuttet ut og yoghurt hadde jeg sett på som dessert. Frukt er jo sunt og kaloririkt, og en servering er ikke så stor til et barn. Kanskje frukt kan brukes til dessert?

Jeg tror det er vanlig for så store barn at en kan lage passe med mat og ikke la barnet stappe i seg når det liker noe godt som ikke er sunt. Vi lager t.d. to pølser til barna, gjerne kylling, og så får de fråtse i sunt og godt tilbehød.

I utgangspunktet synes jeg det er en god regel at barna får forsyne seg til faste tider så mye de vil når det er sunt og ikke småspise mellom måltider. Kan jentas aktivitetsnivå økes?

Skrevet

Youghurt og juice får hun ikke i det hele tatt, men hun får ofte en fruktpure fra hipp som dessert istedet for godis. Juice får hun kun om jeg vil at hun skal drikke mye ved feks sykdom eller når det er 30 grader på sommeren og da utvannet med 50% vann.

Hun får spise ubegrenset av grønnsaker spes tomat, som hun elsker.

Hun kunne sikkert vært mer aktiv nå, men vanligvis er hun jo i bh og er veldig sliten når hun kommer hjem så da blir det bare å ta det rolig. Hun har ikke brukt vogn på ett år og går alltid når vi skal ting og tang.

I sommer er hun hjemme med pappa og lillesøster og det blir mye innetid med en liten baby og regnvær dessverre..

Takk for svar!

Skrevet

Må bare legge til at jeg ikke synes at hun høres stor ut:=) Spiser hun så sunt så er det kjempe bra!!

Skrevet

Dette føler jeg at jeg vil svare på, jeg har tenkt en del på det selv..

Jeg synes man skal være svært forsiktig med å nekte ungene mer mat når de er sultne. Barn bør aldri lære at "Mat er skummelt, det må vi være forsiktige med". Man bør heller ikke presse i småspiste barn mat, og gi dem et anstrengt forhold til maten på den måten.

På den andre siden er det viktig å lære ungene gode matvaner.

Derfor synes jeg løsningen bør være: Du bestemmer HVA ungene får å spise, ungene bestemmer selv HVOR MYE de vil ha.

Så hvis dere setter en grense på to pølser, så bør hun få tilbud om nok sunt tilbehør til at hun blir så mett som hun ønsker.

Jeg forstår at du er redd for at jenta di skal bli veldig rund - det kan være begrensende for henne i hverdagen og i forhold til andre barn, og gjøre henne usikker når hun vokser opp. Men jeg anser det som en bedre strategi å oppmuntre henne til økt aktivitet, enn å nekte henne å spise seg god og mett.

Skrevet

Puh! Det var godt å høre.. Hun er jo ikke tykk, men hun er litt stor for alderen og veier litt mer enn andre barn på samme alder.

Skrevet

Jeg tror det er mye riktig i det du sier der. Takk for svar. Det hjalp litt! :)

Skrevet

Så lenge hun er proposjonal (altså vekt og høyde står til hverandre) og spiser sundt så må du jo la henne spise! :-) Har selv et stort barn som spiser veldig mye mat. Han er 6,5 år og er allerede 135 cm og litt over 30 kg, omtrent som et barn som er ca 3 år eldre skal være, bruker str 9-12 år i klær.

Gutten vår er slank og aktiv og er tydeligvis men for å bli stor, så han får spise så mye han bare vil.

Skrevet

Høres ut som om hun bare er stor for alderen (som min minste) og da syns jeg det blir feil å nekte de sunn mat.

Skrevet

Hvis vekt og lengde passer sån omtrent sammen skjønner jeg ikke hvorfor du skal nekte henne vanlig sunn mat. Hun er lang for alderen og vokser sikkert fort. Da trenger hun mye mat.

Snakk i hvertfal med fagfolk før du begynner å nekte henne mat. Det er selvfølgelg bra å tenke på vekten til ungene, men noen trenger mer mat enn andre.

Skrevet

Hei

Ikke engang voksene trenger å spise 4-5 pølser, eller 3 skiver brød. Særlig ikke om man i tilegg spiser frukt og grønt. Så da bør vel neppe en 3åring ha behov for det heller? Så du bør selvsagt begrense maten hennes. Det er ikke snakk om å nekte, men begrense.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg reagerer litt på mengdene her. Et kraftig bygd barn, kan fort bli en overvektig unge. Og dem er det mange av. Altfor mange.

Hvor mye aktivitet får hun? Hva gjør du sammen med henne? Det finnes foreldre som er ute nesten hele tiden med ungene. Skogsturer, sykkelturer (hun sykler selv, og du løper ved siden av), klatre i skogen, spille ball, hoppe paradis etc etc etc. Hver dag.

La henne spise ubegrenset med salat, tomat, nepe, gulrøtter, agurk, og vann. Hun kommer til å takke deg. Og hvis du i tillegg gir henne mestringsfølelse mht fysisk aktivitet, så har du greid det store.

Skrevet

Min 1,5 åring kan spise hele dagen lang hvis han hadde fått velge. Men det får han ikke lov til. Da hadde han sett ut som en hval. Vi gir ungene til faste måltider og hvor mye vi synes er passe. Hvis ungene får spise så mye de vil, venner magen seg til mere og mere mat. Kan tenke deg åssen de ser ut etterhvert da.

Skrevet

Det er helt normale matmengder her i huset. Jeg spiser såpass daglig + masse annet. Nå er jeg riktignok voksen, men jeg vokser ikke lengre. Ikke er jeg tykk heller. Kommer nok mer ann på hvor aktiv man er. Sitter man stille hele dagen trenger man ikke mye. Er man aktiv trenger man mye mer.

En aktiv treåring som vokser trenger mye mat. Det er aldeles ikke sikkert dette er for mye. Det er ikke smart å forsøke å hindre unger fra å spise med mindre de virkelig begynner å bli overvektige. Å stppe dem fra å spise snop, fastfood ol er en ting, men å stoppe dem fra å spise vanlig sunn mat ser jeg ikke noe poeng i selv om de spiser mer enn det som er vanlig. Snakk i hvertfal med fagfolk først.

Skrevet

Gutten vår kan spise ubegrenset av ting han synes er godt, mens han begrenser seg om det er noe som bare er sånn passe. "Problemet" er at han liker stort sett alt veldig godt. Som noen over her påpeker kan jo dette føre til at en øker magemålet og venner seg til å spise mer og mer for å bli mett. De lærer jo da at en må være stappmett for å være mett. Jeg tviler på at barnet er sultent etter to brødskiver og frukt. Hun er kanskje ikke stappmett, men sulten er hun neppe. I såfall vil det vel heller være lurt å gi flere, men mindre måltider. Gutten vår er svært aktiv og ikke tykk i det hele tatt, men jeg velger likevel å lage til faste mengder med mat til ham. Om han virker sulten får han litt grønsaker eller litt frukt og kanskje yougurt naturell med havregryn som mellommåltid. Jeg synes det vil være ansvarlig av deg å forsøke å begrense barnet noe. Det hadde vært greit om dette foregikk på en litt diskre måte. Feks om alle spiste kveldsmat sammen og en skar opp brødet med det antallet som er rimelig og la i en kurv og lager bare sånn ca akkurat med middagsmat osv. Jeg pleier ikke å begrense barnet vårt noe særlig når vi er i selskap eller har besøk osv da jeg ikke vil lage så stort nummer ut av det og gjøre det til et "tema" for ham. Jeg synes det vitner om at du vil det beste for ditt barn og jeg mener at dette kan gjøres på en litt diskre måte med å begrense matinntaket og motivere for mer fysisk aktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...