Gå til innhold

Trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ett par som har nå bestemt oss for å gifte oss neste sommer. Vi har vært i lag i 6 år, har ei datter på 2 år og venter nå nr 2.

Men saken er at verken jeg eller han har vært i bryllupp før (utenom når vi var mindre) så detaljer om hvordan ett bryllup skal være vet jeg rett å slett ikke..

Hva trenger du til ett bryllupp?

Hva mat er normal?

Hvordan er det i kirken?

Er det noen som vil dele noen tips så hadde det vært stråålende ! :-D

På forhånd takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig at dere har bestemt dere for å gifte dere. Hvordan man velger å holde et bryllup er jo selvfølgelig veldig indiividuelt. Det avhenger av økonomi og av smak og behag. Men jeg kan fortelle deg vår fremgangsmåte for vårt bryllup. Vi fastsatte bryllupsdatoen i februar 2009 til den 22 august 2009(altså om 30 dager..glis) Ringte til kirkekontoret i vår kommune og hørte om datoen var ledig og bestemte klokkeslett. Det skal fylles ut skjema for prøvingsattest for å se om dere kan gifte dere. Den får dere hos folkeregisteret eller skattekontoret. Denne er bare gyldig i 4 mnd så det må dere beregne. Dere velger forlovere minst en hver. De ska fylle ut et forlovererklæringssjema som du sender inn sammen med det andre sjemaet. Vi satte opp en gjesteliste og begynnte så smått å planlegge invitasjoner. Sendte dem ut 3 mnd før. Var litt tidlig ute vi p.g.a mange tilreisende men den bør sendes ut i god tid. Vi bestemte oss for hvor vi ville holde bryllupsfesten og booket lokalet der. Vi skal ha det i et lokale hvor vi har leid inn kokker og servitører. Man blir enig med dem om hva som skal stå på menyen og hvem som handler inn hva. Vi skal ha en veldig tradisjonell middag med svinestek og karamellpudding til dessert. Skal ha spekeskinke og melon til forrett, Hva man skal ha på menyen er jo veldig avhengig av hvor mange gjester man har og hva man er villig til å betale for det. Vanlige bryllupsmiddager er: Svinestek,kalvestek,oksestek, hjortemedaljong,kalvemedaljong, o.s.v. Så må man bestemme seg for hvordan man vil ha det med alkohol. Vi skal ha vin til maten og cognac og baleys til kaffen. Etter dette skal vi ha åpen bar med enkle drinker og vin og øl. Det og mange som velger å ha et slags bonge system.Da får gjestene et visst antall drinker hver. Hvis du skal være tradisjonell hvit brud er det lurt å starte kjoleletingen i god til. Det er en jungel av kjoler både i salong og på nettet men det er som sagt lurt å starte tidlig med det. Minst 6 mnd før bryllupsdato. Andre ting som er lurt å bestille i god tid er frisør og makeup, fotograf, transport, eventuell overnatting, brudebukett . I kirken følger man kirkens liturgi for vigsel men det er da blitt mer og mer vanlig å bidra med valg av egne innslag som solosang,diktlesning, lystenning o.l.Dere kan ha en eller flere brudepiker/svenner. Man kan og bestemme hvilken inn og utmarsjmarsj man vil ha. Om den skal spilles på orgel eller suppleres med andre innstrumenter eller vokal.Man kan pynte med blomster og annen pynt som passer i kirkelig sammenheng. Håper du kan dra nytte av informasjonen min og hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre igjen. Lykke til;-)

Skrevet

Så gøy gratulere, vi har selv planer om det til neste år, vi har faktiskt vært i sammen i 12 år så her er det på tide :-)

Finnes masse siden her på nettet med masse tips på, legger ved noen linker så kan du få se :-)

http://bryllupsweb.no/

http://bryllupsmagasinet.no/?id=6015

http://www.bryllupsguiden.no/oslo/innhold.php?side=seksjon&seksjonid=88

Jeg holder selv på å skal prøve å hente inn litt priser, har ikke lyst å bruke en halv formue vist du skjønner hva jeg mener.

Når det gjelder mat så kommer det ann på hvor formelt en ønsker å ha det, det mest vanlige føler jeg er 3 retters middag, men vist en ønsker det litt mindre formelt så er der veldig mange som har koldtbord/tapas.

Vet ikke hvor jeg skal begynne med tipsene, men sjekk ut de linken.

Når det gjelder klær kan du gjøre en del kupp feks på finn,no selv så fant jeg en kjole som var perfekt til meg kun 7km ifra der jeg bor som jeg fikk for 2000 og da ver den ubrukt.

Skrevet

Et lite tips til deg. Vi er en god gjeng damer på nettsiden bryllupsvenner.no som diskuterer bryllup i alle fasonger. Der kan du lage deg en profil hvis du vil være med å stille spørsmål og svar i en rekke brylluprelaterte forum. Anbefales!. Heter Hildemor der jeg så hvis du velger å legge deg til der så gi meg en lyd da;-)

Skrevet

hei:-) skal også gifte oss 22.august:-) skal ha koldtbord og kaffe til hele gjengen:-) gleder meg!!!

Skrevet

hvorfor ikke benytte anledningen til å ha et bryllup ikke alle andre har...sett dere ned og snakk om hvordan dette vil bli en bra dag for dere, istedet for å tenke på hva alle andre gjør, hva som forventes og hva som er normalt? Det gjorde vi og det ble så vellykket:)

Skrevet

www.orkdalsmenighetene.no er en kjempegod side å bruke om du lurer på hvordan dere skal ha kirkevielsen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...