NurseShark Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Hei, Jeg har en hodebry. Jeg har tidligere hatt to provoserte aborter, og skal nå på UL med min mann. Han er ikke klar over dette og det er lenge siden, og noe jeg har lagt bak meg. Men på UL skal det også tydeligvis gjennomføres journalskriving, da vi må ha med et skjema som jeg må skrive en stor del pasientinformasjon på (tidligere sykdom, antall svangerskap etc). Jeg er redd de skal ta opp dette- det er da privat eller hva? Er det slik at de forventer at du skal dele alt fra ditt tideligere liv med din mann fordi dere skal ha barn sammen? Noen erfaringer?
Lolita<3prins&prinsesse Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 Hmm.. Vanskelig den der.. Men de abortene du har hatt, var det mens du var sammen med din mann? For hvis ikke, så er det jo ikke akkurat hans sak, og du kan be han om å gå ut slik at du får snakket privat med JM som utfører UL. Eller så kan du jo fortelle han om abortene. Er du bekymret for hva han vil si om det eller?
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Så rart.. Dette opplyser man jo om på helsekortet.. Du trenger ikke fortelle om abortene menom du gjør det kan du kalle de spontanabort..?
NurseShark Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. juli 2009 De tidligere abortene var ikke med min mann men tideligere kjæreste. Meningen er at under UL i dag skal eg ta med et skjema der jeg oppgir informasjon både om han og om meg og "antall tideligere aborter" (og de skiller mellom dette og spontanabort).. Jeg ringte å hørte om deres prosedyrer rundt dette og de sa "vi spør om dt vi lurer på". Men hun ville hjelpe meg litt på vei og JM jeg da snakket med på telefonen skrev inn min pasientinformasjon via telefon og sa at nå står det jo i journalen din så da spør de "sikkert ikke om det". Uansett tenker jeg at dette er jo privat. Det kan jo være 1000 grunner til at jeg ikke har delt dette med min mann. Rart de ikke tar mer hensyn til det, jeg kan da umulig være den første med denne problemstillingen? Uansett har jeg jo ikke delt det med han enda. Enda vi har vært sammen i flere år-- Jeg vet han ville blitt veldig lei seg, i alle fall når han får vite det av en JM under en UL hvor vi skal se på vårt barn. Kanskje jeg burde ha fortalt ham det før, men det har jeg altså ikke gjort og tenker at dagen i dag ikke er dagen uansett. Dumt å fokusere om de man har tatt bort når man skal være lykkelig over dte som skjer i dag, her og nå...
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 23. juli 2009 #5 Skrevet 23. juli 2009 Dette syns jeg høres rart ut, har aldri vært borti dette p mine ultralyder. Jeg opplyste frivillig om dette på helsekortet (og ant. aborter står jo i din pas.journal smo sykehuset har tilgang på uansett) - det er jo helt uviktig. Syns du skal ringe de og si du ikke ønsker å dele denne informasjonen.
NurseShark Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. juli 2009 Jeg skrev en melding til avdelingen hvor jeg bad om at det skulle føres inn i min journal eller videreformidles til ansvarlige JM for min UL senere i dag. Håper det blir fanget opp av rett person. Ville sjekke med dere om det var jeg som synes dette var litt merkelig eller om noen mente det var helt merkelig av meg som ikke har delt ALT med min mann.,
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 23. juli 2009 #7 Skrevet 23. juli 2009 Nei,er enig med deg. Men opplevde noe lignende på ordinær ul, men det var ingenting jeg holdt skjult, det var bare det at jm maste ekstremt om noe hun rett og slett kunne lest i journalen (var ganske tøft og tungt, omhandlet at jeg var gravid med tre før men nå er den ene død og dette sluttet hun ikke å mase om).. Men de spurte ikke om aborter. Det spurte legen MEG om på førset kontroll
NurseShark Skrevet 23. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. juli 2009 Det er nettop det jeg mener, at man vet aldri hva de kan finne på å si. De er ikke nødvendigvis så sensitive. Og de synes kanskje det er litt ekstra spennede å prate om dersom de finner noe "juicy" i journalen. Jeg synes det er rart at ikke det som står der oppfattes som privat(taushetsbelagt) og selv om de er helsepersonell vil det jo ikke si at du ønsker å legge ut i det vide og det brede til dem om ting rundt det (ikke alltid er det like relevant mener jeg).
Gjest Skrevet 23. juli 2009 #9 Skrevet 23. juli 2009 Er du nødt å si noe som helst om det da? Bare si nei, også kan du i fortrolighet seinere nevne det for legen og si at du ønsker at dette forblir privat. Det er tvilsomt at det har noe å si, med mindre det var komplikasjoner. Aborter er vel noe av det mest private noen foretar seg, så jeg vil tro helsepersonell har forståelse for dette.
Gjest Skrevet 23. juli 2009 #10 Skrevet 23. juli 2009 Skjedde abortene ved samme sykehus? Slik at de alikevel ligger i journalen? Da ville jeg bedt om en privat prat med legen først, slik at du ikke får hele undersøkelsen ødelagt av at du sitter og er livredd for at noe blir avslørt..
Nov79 Skrevet 23. juli 2009 #11 Skrevet 23. juli 2009 Hei, Jeg har også 2 aborter bak meg, men har ikke opplevd at dette er blitt nevnt på noen kontroller eller på ordinær UL. Har også vært 2 ganger på vekstestimering (ul av junior), er heller ikke blitt nevnt da. Og jeg har krysset av for dette på skjema. Håper bare at personalet du kommer i kontakt med har en viss intelligens... Og dette har faktisk ingen ting med din graviditet nå å gjøre! Hadde vært noe annet om det var 2 spontanaborter vi hadde hatt:) Lykke til videre!
Cairo2009 Skrevet 23. juli 2009 #12 Skrevet 23. juli 2009 Sist gang jeg fikk barn spurte dama på ultralyden om den provoserte aborten jeg hade hatt for flere år tidligere. Dette til tross for at jeg hadde med meg både mannen min og min mor på UL. KJEMPEUBEHAGELIG!!
paper Skrevet 24. juli 2009 #13 Skrevet 24. juli 2009 Du burde ringe å si at det skal gjøres oppmerksom på at at dine aborter IKKE skal nevnes med andre tilstede!!!! Ved mine 3 ul -2 forskjellige steder -.har det vært et standard spørsmål!!! Har og aborter bak meg,og det har de vært "hissige"på å få ned på papiret!! Få de til å skrive strengt konfidensielt-eller be om å få legen på 2 mannshånd først!!! Klem
NurseShark Skrevet 27. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. juli 2009 Hei, Takk for alle svar. Som sagt ringte jeg opp dagen før og JM la inn pasientopplysningene slik at de "sikkert ikke" sputre om dette på selve UL undersøkelsen. Jeg synes ikke dette var god nok forsikring og skrev som nevnt en mail til føden om at jeg IKKE ønsket at dette skulle være et tema når min mann og jeg kom til UL. Da vi kom tok JM i mot alle papirene jeg hadde fylt ut og bare la dem bort. Jeg tenkte at enten hadde hun fått beskjeden min eller så var dette "vanlig prosedyre". Hun ba meg legge meg ned og spurte så om noen av oss var registrert i sykehuset fra før. Jeg sa ja, han sa nei. Så går hun inn på dataen og sier så "var du her i går?" Dette som står her er jo fra i går??". Hadde du time da?". Heldigvis følger jo ikke nin mann med på annet enn at han skal på UL den dagen så han vet jo ikke hva som er vanlig. Men det vet jo ikke hun. Jeg sa: "Nei, men jeg la inn pasientopplysningene da". Da så det ut som om det gikk opp etlys for henne, så nevnte hun ikke noe mere. Og min mann lrte heller ikke på hvorfor jeg hadde ringt inn pasientopplysningene dagen før hehe. Poenget mitt er at dette skjemaet de kaller Pasientopplysningsskjema etc. eller våres "helsekort" burde det stå på at er prsonlige og uansett behandles "konfidensielt". Da slipper vi sånn tankebry og unødvendig bekymring. Og som fler av dere påpkere er det mange JM eller leger rundt om uten denne "intelligensen" og som bare sier dte som faller dem inn.. Det gikk heldigvis bra for meg da:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå