Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Har ei som nettopp er fylt 2 år. Snakker ikke helt tydelig på alle ord, men kan mange ord (har ikke tall på..) og setter sammen setninger på 3-4 ord. Hvordan er det med deres?
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Min har også nettopp fylt 2. Han snakker flytende (nesten.. er jo selvfølgelig ord som man må være kjenner for å forstå). Han snakker i setninger med mange ord. Og har begynt å resonnere. Jeg er redd for at han snart begynner å argumentere... Han er i 90% percentilen i følge UiO, så han er flink. Jeg tenker at han likevel ikke kommer til å være flinkere til å prate enn sine jevngamle når de får tatt han igjen :-). Utviklingen går helt tydelig i rykk og napp.
MathildeC Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Jenta vår har nettopp fylt to, og utviklingen har gått i en rivende fart! Hun var sen motorisk, så jeg synes det er morsomt at hun er litt frempå verbalt, i forhold til andre jeg kjenner på hennes alder. Slektninger og venner er storlig imponert over snakking, og hun synger ørten sanger. På det språkarket vi fikk av helsestasjonen til 2-årskontrollen kunne vi krysse av på så og si alt, pluss hun kan masse flere ord. Siden pappaen er engelsk, snakker hun en del engelsk også, noe som er morsomt siden vi har fått høre at tospråklige barn gjerne er seinere enn andre. Stemte ikke her :-) Snakker i 4 ords setninger. Men enig med hun andre her, det har nok ikke mye å si i det lange løp, utviklingen går i rykk og napp. Men moro er det!!
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 23. juli 2009 #4 Skrevet 23. juli 2009 Vår to-åring (25,5 mndr gammel) er også plutselig blitt en riktig pratmaker. DVS han prater i lange setninger og synger flere barnesanger, faktisk med godt tonefall. Men det er jo noen ord da som ikke utales riktig, han har sin egen variant av ordet. Eksempelvis er ordet traktor blitt til "laktor". Vi passer på å si "traktor", og han kan uttale "traktor", men foretrekker sin egen variant av ordet. Jeg syns han er snål når han sier "slapp av mamma", og når han svarer "åkey" på en anmodning! I barnehagen opplevde de følgende: Gutten fikk være med en pedagog i nærbutikken. De gikk forbi lekehyllen og da sutret han litt og ville ha leke. Da pedagogen sa "nei", repliserte gutten vår: "Erik grina, pappa kjøpa!" Og det forklarer jo hvorfor pappaen kommer drassende med en ny traktor eller bil-leke hver gang Erik er med i butikken...sukk så ettergivende pappa....og bilhaugen vokser i lekekroken;o)
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #5 Skrevet 23. juli 2009 Merkelig det der, at dib barn er så sinnsykt mye tidligere ute enn alle andre barn på landsbasis. Er noe jeg alltid har fundert på, om alle disse barna virkelig er sånn eller hvor mange mødre det er som smører på litt ekstra. Greit at alle vil ha superbegavede barn, men herlighet da. La nå ungene få lov å være normale uten at de har gått ut av universitetet ved 2 års alder. En 2 åring som resonerer? Akkurat.. Gutten min på 5 mnd snakker flytende han også. Haha
Gjest Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Min som ble 2 år i juni snakker veldig godt. Han snakker i lange setninger og mangler egentlig bare å få "r" lyden på plass inni ord (han lager den rett på ord som slutter på r) og få preposisjoner ol på plass, så snakker han flytende og nesten rent. Eksempler på setninger er f.eks "Vil ha conflakes til kvelds, men ikke melk på, bae melk koppen" "Nam, godt med bingebær og blåbær, få smake litt mer" "Mamma, komme hjelpe meg med få på skoen" Han er som en liten papegøye og hermer etter alle nye ord han hører, og er kjapp til å ta dem i bruk på riktig måte selv. Er både artig og noe slitsomt med et barn som snakker så mye så tidlig. Han prater kronisk nesten slik at man kan bli litt ør i hode av det, men han er jo også utrolig morsom å høre på nettopp fordi han sier så mye rart og lar oss få et veldig godt innbilkk i hva en liten 2 åring kan tenke, føle og resonnere seg fram til :-)
Gjest Skrevet 23. juli 2009 #7 Skrevet 23. juli 2009 En 2 åring kan veldig fint resonnere! Min gjør det i hvertfall, MEN, vi vet at han er veldig, veldig tidlig ute med språket. Dette har blitt kommentert av både HS, barnehagen og omtrent alle vi møter på som kan litt om barn. Du har nok rett i at bildet blir litt skjevt her inne når bare de med tidlige barn svarer, men en må jo få lov å svare selv om barnet er tidlig ute også. Vår lille gutt har 2 eldre brødre som lærer ham veldig mye også, så vår 2 åring kan nok mye som ikke er normalt for en 2 åring å kunne, som f.eks kjenne igjen tall og bokstaver, farger, former osv. Dette betyr jo ikke at han kan bruke det til noe fornuftig da, men han kan dem likevel.
tralletonetroll Skrevet 23. juli 2009 #8 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er anonym over som mente at min gutt snart kom til å argumentere.. Var ikke meningen å være anonym! Jeg må få si til deg anonym som latterliggjør innleggene her at dette selvfølgelig er en tråd som de som ikke har barn som snakker så bra nødvendigvis føler lyst til å svare på! Vi MÅ da få lov til å kose oss med pratmakerne våre?? Ingen av oss mener at barna våre er noe spesielt begavede eller noe vil jeg tro. Og lar ungene være så små eller store de faktisk er. Siden i går så har jeg og min sønn (2 år 2.juli) vært på shopping. Jeg skulle inn i en butikk, han sa: " Jeg kan stå utenfor å vente jeg, mamma! Det går bra! Jeg kan hoppe her!" Folk på en kafe like ved siden av inngangen skogglo. Og jeg sto forbauset i døra og visste ikke om jeg skulle fortsette inn og la han få stå å vente, eller gå å hente han.. (til de som vil misforstå så hentet jeg han selvfølgelig..) Når det er sagt, så skal det også sies at han til det meste også sier Hæ? Og finner det for godt å legge seg ned på fortauet fordi han verken vil gå eller sitte i vogna.. Da er han baby...
hamsterpia Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 Gutten min blir 2 år midt i august, og han er en pratmaker uten like, men det er stort sett bare vi som går i hus med han til daglig som forstår han! Mange ord begynner å bli veldig forståelige nå altså, men når han begynner å si setninger på 3-4-5 ord, så må utenforstående melde pass. Tror han ligger sånn noenlunde etter skjema når det gjelder språkutvikling. Om det ikke er alt som er forståelig, så skjønner i hvertfall HAN alt som blir sagt til han. Vi kan si lange setninger med beskjeder, og han får med seg det han skal gjøre/hva som skal skje.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #10 Skrevet 24. juli 2009 Min gutt på 2 år kan 6 ord;) Og tilsammen 20 ord har bruker men de resterende av de 6 er svært utydelige;) Bare for å dra ned gjennomsnittet litt;)
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2009 #11 Skrevet 24. juli 2009 Min gutt kan heller ikke så mange ord, men jeg gleder meg over de som kan masse! Og gleder meg veldig til vi kommer i samme situasjon :-). Det er så mange som er humørløse! Jeg sier som over her: Kos dere med skravlebøttene!
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 28. juli 2009 #12 Skrevet 28. juli 2009 Lillemor er en snakkesalig liten person og kan mange mange ord. Hun snakker nå ganske rent og tydelig, noe stotring og feil uttalelse kan man ikke unngå, i 4-6 ords setninger. Hun har forandret seg veldig de siste ukene, er plutselig blitt så stor og flink
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 28. juli 2009 #13 Skrevet 28. juli 2009 Må jo sies at andre ikke alltid forstår hva hun sier like godt fordi de ikke kan ordene hennes
Kakeåndsen Skrevet 29. juli 2009 #14 Skrevet 29. juli 2009 Minsta mi lå på eller over 90 persentilen da hun var 18 mnd. Har ikke fått resultatene av 2 års testen, men hun er fortsatt veldig flink. Hun er ei lita skravlebøtte og ekko:-) Tror mye skyldes at hun har ei søster som bare er 18 mnd eldre og at de dermed leker mye sammen.
Poteto Skrevet 11. august 2009 #15 Skrevet 11. august 2009 eg kan og dra ned gjennomsnittet litt. eg trudde mi va kjempe flinke til å snakke, at hun låg litt over snittet, men tydligvis ikkje. hu snakker lite i setninger, er stort sett berre 1 å 2 ord. men snakker veldi mye med 1 ord. sier stort sett bare "mamma sin" å "pappa sin" men hva er desse testene? me har ikke tatt noen. har ikkje vore på 2 årskontroll endo.
Mor di! Skrevet 20. august 2009 #16 Skrevet 20. august 2009 Godt å se at det ikke bare er min 2-åring som har dårlig språk. Han har noen ord han sier, men ikke særlig tydelig. Og i tillegg har han laget egne ord for enkelte ting. Men plutselig håper jeg språkutviklingen eksploderer :-)
camillah 2 små Skrevet 21. august 2009 #17 Skrevet 21. august 2009 Selv om ungene lager egne ord, og snakker utydelig er de regnet som ord likevel! Tulla vår prater ganske godt nå, men jeg syns det har stabilisert seg litt den siste tiden, det kommer ikke så mange nye ord lenger. Det som er kjekt, er det at hun forstår oss mer og mer, og at vi forstår henne. Det gjør ting så mye enklere!
*smula* Skrevet 21. august 2009 #18 Skrevet 21. august 2009 Vår gutt ble 2 nå i august. Han kan mange ord, men veldig få av dem er uttalt riktig, så det er mange som ikke forstår hva han sier,men vi kan de fleste ordene nå. Det er mange bokstaver han ikke klarer å uttale, så han klarer f.eks ikke å si far, det blir ba (og da blir farfar - babba). De aller fleste ordene hans er enstavelser og består stort sett av vokaler. Men har gjør seg forstått hjemme og i bhg og er blid og fornøyd. Ser det at de nye ordene han lærer seg, blir mer og mer riktig uttalt, mens de han har kunnet lenge, forblir feil. Satser på at det plutselig løsner.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 21. august 2009 #19 Skrevet 21. august 2009 Hmm..det har sine negative sider også at de er tidlig ute med "godt språkøre". Vår gutt som var to i juni hermer også sinnesutbrudd, og er skikkelig tøff i trynen når han med brysk stemme roper: "Faens drit" eller "Slutt med den der sytinga" ..og mye annet jeg ikke vil gjengi skriftlig..
Anonym bruker Skrevet 2. september 2009 #20 Skrevet 2. september 2009 Vår lille mor ha lite ord, men det kommer mer siste 2 uke, Ho blir 2 om 14 dager. Vi var beskymra, men helsesøster at det trenge ikke vi før ho e 24 - 28 mnd. Men ho forstår 21 språk. Men det godt at det e flere som er sein med språk som vår lillemor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå