Gå til innhold

Hemorider..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode råd? Tror jeg har fått det, finnes det noen gode tips til å kvitte seg med det uten å måtte dra til legen?

Jeg har forstått at det er vanlig å få det når en er gravid, men vil de evt forsvinne av seg selv etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tro ikke de forsvinner av seg selv, men man kan jo håpe :)

 

Ting du får kjøpt uten resept fra lege er visst følgende:

Alcos Anal. Virker ved å "irritere" slimhinnene til å trekke seg sammen og man regner da med at hemoroidene også skal bli mindre. Hindrer også kløe. Uten kortison. Skal brukes i 4-6 uker for maksimal effekt, og du kan velge mellom salve eller stikkpiller.

 

Hemoroidesalve. Virker som Alcos Anal og selges kun som salve.

 

Xylocain salve. Virker smertestillende.

 

Xyloproct. Inneholder kortison og lidokain. Kortison virker betennelsesdempende mens lidokain er smertestillende. ¨

 

Her er tips til hva du kan gjøre selv:

Mat med fiber suger til seg vann og gjør avføringen mykere, og man trenger derfor ikke å trykke så hard når man er på toalettet

 

Gå på do når du føler for det - ikke hold igjen.

 

Det er ikke nødvendig å streve maksimalt for å få ut siste rest!

 

Fysisk aktivitet stimulerer også tarmaktiviteten og gjør at avføringen kommer lettere ut.

 

Her er link til siden jeg fant det på :)

http://www.lommelegen.no/321101/hemoroider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lest et annet tips fra ei på BIM et sted.. hun fortalte at hun hadde vært mye plaget med hemorider og at det som holdt det i sjakk var å stille seg på alle fire med rumpa opp mens du lener deg på albuene ca 20minutter hver dag, slik at de får tømt seg for litt blod. Når hemoridene så krymper litt, så skulle man "dytte" dem inn igjen hver gang de popper ut. Man kan også bruke kalde omslag for å krympe dem litt, men viktigst av alt er å ikke trykke for hardt når man skal ha avføring. Inntak av fiber og nok vann for å holde avføringen myk er nok derfor lurt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...