Gå til innhold

Gravid og svineinfluensa


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at dette er helt håpløst å henge seg opp i, men de siste dagene har jeg blitt ganske bekymret hver gang jeg hører om svineinfluensa. Jeg pleier alltid bare å tenke at det er media og "bedrevitere" som hauser opp ting, men denne gangen er det litt annerledes. Jeg har jo tross alt et annet liv i magen som jeg må tenke på.

 

Er det bare jeg som er blitt litt gal og påvirket av alt, eller er det flere enn meg som tenker tanken på at dette var et skikkelig dårlig tidspunkt for en pandemi???

De sier jo at blant annet gravide og små barn er i risikogruppen. Ettersom dette barnet er VELDIG etterlengtet grunnet tidligere spontan abort og forsøk, så merker jeg at det påvirker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

 

Skjønner bekymringene dine..! Tenker på samme måte selv, er ikke så farlig med meg, har jo tross alt opparbeidet ett immunforsvar, men tenk om den lille inni her får svineinfluensa..:/

 

Men er jo ikke så mye jeg eller noen andre kan gjøre med det, vaksinen kommer jo ikke før etter jeg har født..så jeg må nok bare passe ekstra godt på, og ta hver eneste tegn på alvor...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mye på det igrunn. Har ikke tidligere latt meg rive med av slike medieoppslag, men nå er jeg litt bekymret. Det skrives jo mye om at det vil komme til å være en stor økning av smittede i overgangen august/september, akkuratt den mest upassende tiden for min del. Har en liten gutt som begynner i ny barnehage nå i august også.

 

Er det et sted slike virus virkelig smitter, så er det i barnehager. Vanskelig å lære små barn å overholde hygienetiltak overfor hverandre når det kommer til nysing, hosting, spriting av hender ol.

 

*sukk* får vel ikke gjort så mye med det fra eller til uansett, vi får bare krysse fingrene på at vi gravide med småtroll i september holder oss friske og styrer unna iallefall alvorlig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier heller ikke bekymre meg for slike ting, men denne gangen tenker jeg faktisk en del på det. Ihvertfall nå som jeg har kommet så langt og det ikke er lenge til termin. Vet ikke om jeg orker å bli skikkelig dårlig i tillegg til å være sliten av graviditeten. Jeg hadde influensa i februar og da var jeg skikkelig kvalm pga svangerskapet i tillegg, og det var ingen heldig kombinasjon. Feber i over 40 og generelt veldig dårlig. Jeg håper virkelig at ingen av oss får dette!!!!

 

Samt at ingen av våre kjære små bebiser får det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt bekymret for svineinfluensaen, så tar mine forhåndsregler. Greit å passe litt på.

 

Men jobber som lærer så fryktelig usikker på om rett og slett tør å starte å jobbe igjen. Vet at man ikke skal bli panisk,men hvis man jan unngå influensaen så er jo det det beste. Hva ville dere gjort?

Lurer litt på en sykmelding frem til permisjonen. Vet man kan tilrettelegge, men er ikke så lett på en skole med 300 barn, og da kan smitten spre seg raskt. Er jo i kontakt med mange barn hver dag..

Veldig usikker på det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sålenge fra august til september i skolesammenheng, jeg hadde prøvd å fått fri på en eller annen måte. Hør med legen om sykemelding og hvis ikke du får det kan du velge å begynne permisjonen inntil 12 uker før termin, en liten pris hvis man kan holde seg frisk :) Som gravide er vi mer utsatt for smitte fordi immunforsvaret er nedsatt og vi kan bli sykere enn andre friske også. For oss vil det jo være for sent med vaksinen også desverre. Heldigvis kan gravide ta Tamiflu. Så vi får holde oss unna alle som nyser, vaske hender ofte og ha desinfiserende i veska :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm du er ikke alene om å tenge på dette om dagen.

Jeg jobber i barnehage og skal gå ut i permisjon 3 september.

 

I barnehagen min er det mange barn som har vært utenlands i sommer.. Er usikker på om jeg burde gå på jobb eller holde meg hjemme. Så jeg tenket jeg skal ringe legekontoret imorgen å snakke med dem hva dem sier. Min egen lege er på ferie helt til slutten av august så jeg håper noen annen kan gi meg svar på dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke hvorfor dere er så bekymra. svineinfluensa er en helt vanlig influensa! den varer i par-tre dager også forsvinner den. ikke noe vi kan gjøre, mange av oss kommer til å få den. har prata m både jordmor å lege, og alt medieoppstyret er bare overdrevet! Fler dør av vanlig influensa enn denne. Og babyen har det fint så lenge vi ikke blir liggende med superhøy feber i flere dager på rad, da bør man snakke med lege.

Det er verre for de små som ikke har rukket å bli 3 mnd inni magen enda. nei, slapp av jenter!

-dessuten har vi ett mye bedre immunforsvar når vi er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det godt å høre at det også er flere som er bekymret for svineinfluensaen. Jeg jobber også som lærer, og har ikke termin før i måndesskiftet sept/okt. Så skal jobbe 4 uker før permisjonen starter. Nå jobber jeg på vgs. og er ikke satt opp med undervisning annet enn vikartimer...så krysser fingre og tær for at kollegaene holder seg friske så det blir lite timer på meg. Jeg tenker at jeg får se det an når skolen starter opp igjen, om det blir mange som er syke så får jeg snakke med legen.

 

Noen dager tenker jeg ikke noe særlig på det, og tenker at så lenge man vasker hender, unngår store/tette folkemengder og syke personer, samt å ikke nøler med å ta kontakt med lege om man skulle bli dårlig (ikke vente og se et par dager som i hvertfall jeg er veldig flink til ellers) så er det ikke så mye mer man kan gjøre. Mens andre ganger får jeg helt noia.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er enig med maria20.

 

Mitt inntrykk er at media skaper hysteri og denne influensaen er nok i utgangspunktet ikke noe verre enn andre influensaer.

 

Hvis vi likevel skal bekymre oss for noe foreslår jeg heller å bekymre oss for risikoen for at alle jordmørene ligger hjemme med influensa når vi skal føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil. som gravid har vi dårligere immunforsvar, noe som gjør at det er lettere å bli syk mens vi er gravide. dette viruset viser seg dessuten å angripe dypere nedi lungene enn andre influensatyper, noe som kan føre til at gravide som blir smittet kan få komplikasjoner. ikke for å skremme deg, men det er jo også lurt at vi har riktige kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide har IKKE dårligere immunforsvar! Det er ikke lettere for oss å bli smittet, men hvis vi først blir smittet kan det visstnok ramme hardere!! Men det som er bra, er jo at vi stiller først i køen både når det gjelder medisiner og vaksine!!! :o) Kan heller tenke på det enn alt det negative!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel på en måte riktig at gravide ikke har dårligere immunforsvar, men at hvis man blir syk, vil kroppen jobbe ekstra for å beskytte barnet, og dermed (i følge min jordmor) er man på en måte mer utsatt som gravid. På nettet finner man oppdaterte sider om svineinfluensaen, både i forhold til spredning, symptomer, vaksinering og medisinering. Tror det kan være lurt å lese der istedet for å få minst mulig synsing, og mest mulig korrekt informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest masse artikler om dette fra Norge, Storbritannia og USA, (ikke avis og tabloid, med artikler publisert av helsemyndigheter i de landene) og der står det at gravide ikke blir smittet lettere enn andre. Men: vi har mye høyere risiko for å utvikle komplikasjoner om vi er i 2 eller 3 trimester, og jo lengre på vei jo værre. Vi er i risikogruppen for å dø av dette, ikke bare svinenfluensa, men vanlig influensa også. Så vi i septemberklubben bør være forsiktig med store folkemengder, og huske å vaske oss skikkelig på hendene, og ikke ta oss i ansiktet. Heldigvis er svineinfluensa foreløbig mildere enn vanlig influensa da, så det er jo en positiv ting for oss :-) De gravide som døde av dette i USA fikk friske barn ved keisersnitt, som er utskrevet fra sykehuset nå, så det er ikke så farlig for fosteret. Det er mor det kan være farlig for. Heldigvis kan vi gravide ta tamiflu, og her i Norge sier folkehelsen at vi skal få tamiflu ved mistanke om svineinfluensa. Det er fordi tamiflu funker best innen 2 døgn, så en skal ikke vente og se det an. Jeg tror vi er i gode hender i det norske helsevesen, så lenge vi selv passer på å kontakte lege ved symptomer. Men jeg ville ikke tatt noen sjanser og tenkt at dette er bare hysteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har også vært bekymret for dette med svineinfulensaen. Jeg er lærer og må være sammen med mange barn hver dag.. Var hos legen i går, og hun skjønte at jeg var litt bekymra for å bli syk nå. Er i uke 32+2 , og det hadde ikke vært noe bra å bli syk nå. Jeg har noen andre småplager også, og legen mente dermed at jeg skulle holde meg hjemme fra jobb. Jeg blir dermed sykmeldt. Har ikke dårlig samvittighet for det altså. Har jobbet 100 % fram til sommerferien. Nå skal jeg ta hensyn il meg selv og babyen : )

 

Chh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg vet hva jeg snakker om når jeg uttaler meg om denne sykdommen og gravide. enkelte er jo helt hysteriske, det er ikke mye vi kan gjøre noe med denne sykdommen. den er her, enten vi vil eller ikke. jeg lar meg ikke stresse pga dette, når jeg heller kan la være å tenke på det å ta dag for dag. Vi har bedre immunforsvar enn andre ved influensa! -Og kroppen jobber hardere for at vi skal kunne få ett friskt barn i forhold til de som ikkke er gravid.

Min SAMBOER har nettopp hatt influensaen, varte i ca 4 dager før han ble frisk, og jeg (som deler seng med min kjære) ble ikke smittet.

hadde jeg blitt det hadde jeg stått først i rekka til lege og alt som hører med.

Nei, slapp av! absolutt ikke noe å tenke på at man kan bli syk. -skjer det så skjer det, og det går nok bra skal man se.

Og noen nevner død som en vanlig bivirkning. skjærp dere med å skremme andre uvitende. Det skal utrolig masse til for at det kan skje.!

 

 

Ps. Jeg vet dette godt, pga vår situasjon og ALLE ÆRFARNE jeg har snakket med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...