Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Skal i bryllup i midten av september. Har en sort kjole som jeg er veldig glad i og kunne tenke meg å bruke - hva mener dere?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Ja det kan du. Oldemor giftet seg i sort kjole, men det er det jo ingen som gjør lenger:-) Derfor blir du ikke forvekslet med bruden:-)
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Hvis du ser smashing ut så hvorfor ikke? Med veldig pent tilbehør synes jeg det er greit..
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Hvorfor i alle dager skulle ikke det gå an? Fungerer ikke slik lenger at folk bare bruker sort begravelser. så go for it!
Mrs. Bouquet Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Jeg synes deter greit, og det viktigste er at man føler seg fin.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Jeg har i utgangspunktet "lært" at en ikke skal gå i hvitt eller sort i bryllup. Men det er vel ikke så mange som forholder seg til gammeldags kleskode nå lenger uansett, så med mindre det er et bryllup med gallaantrekk går det sikkert utmerket med sort kjole. Dessuten - er du gravid, er "alt" lov
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 HI igjen. I følge skikkogbruk.no, er det nå ok å bruke sort kjole i bryllup: "En kvinnes kjole bør de ikke være for kort. Er man utringet i et kirkebryllup, må man bære sjal for å dekke utringningen og skuldrene under seremonien. Dette er en regel som praktiseres strengere i Syd-Europa og i katolske land. Nasjonaldrakt for både menn og kvinner er også en mulighet. Tradisjonelt het det også at ingen kvinner skulle være kledd i rødt eller svart, men denne regelen blir ofte ignorert. Hvorfor man ikke skal kle seg i rødt eller svart, strides de lærde om, men det er trolig knyttet til overtro og djevelskap. Svart er også tradisjonelt sorgens farge". Da går jeg for den sorte jeg Virker uansett som at de fleste synes det er helt ok! Får heller bruke tiden på å fundere på hvilket tilbehør jeg skal velge...
AdrenaLine Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 Sort, hvitt og rødt er farger man skal i følge gamle tradisjoner unngå i bryllup. Sort fordi det minner om begravelse, hvitt fordi det er brudens farge og rødt fordi det tar vekk oppmerksomheten fra bruden. Men jeg vet at det i dagens bryllup ofte blir brukt alle disse fargene, men av høflighets grunn så kan man jo spørre bruden om det er i orden? En venninne av meg var gravid i bryllup og hun valgte å spørre bruden om det var ok at hun gikk i svart. Hun fikk selvsagt ja og jeg tror det gjorde det litt lettere for venninna mi siden hun da visste at hun ikke fornærmet noen.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #10 Skrevet 22. juli 2009 Selv om det står i "skikk og bruk" ville jeg allikevel hørt med brud/brudgom om de har noe i mot det, dersom jeg absolutt ville ha sort. Vil vel si at det som står der eller det vi her inne mener, er ganske uvesentlig dersom brudeparet er uenige. Dette er deres ene store dag, og det handler vel litt om å vise dem respekt også. Dessuten vil du få mange andre anledninger til å bruke den sorte kjolen din.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #11 Skrevet 22. juli 2009 Hvis en brud blir fornærmet over at noen har på seg en svart kjole i bryllupet hennes, så er hun sær.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #12 Skrevet 22. juli 2009 Det var faktisk bruden som foreslo at jeg kunne bruke den sorte kjolen! Jeg er i utgangspunktet ikke en kjolejente, men denne ene kjolen føler jeg meg vel i. Har alltid hatt store problemer med å finne kjoler som passer, da jeg er mindre opp enn nede. Selv om bruden altså selv har foreslått det og det i følge skikk og bruk er ok med sort kjole, klarer jeg ikke helt å slå meg til ro med det... Kanskje jeg får dra en tur i butikkene å kikke litt, hm... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå