TreHjerter Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Vi har en liten pus på ca 4 mnd. Hun er kjempeskjønn, leken og kosete, -og har siden vi fikk henne vært veldig flink til å gå på kassen sin. Som sambo tar seg av nå når jeg er gravid selvfølgelig, mht toxoplasmose"faren". Idag hadde hun plutselig BÅDE tisset og bæsjet i gjestesengen jeg redde opp til svigerfar igår!!!! Har tatt henne en gang før i å tisse i sofaen, da satte jeg henne resolutt ned i kassa. Hva i alle dager kan hun ha fått for seg?? Kassen hennes stod på sin vante plass, så ikke noe med at hun ikke hadde noe sted å gjøre fra seg. Ganske ekkelt om dette nå plutselig blir en vane liksom... Noen som kan og er vant med katter som kan ha noen ide? En engangsgreie, territoriemarkering (helt ny seng i et rom vi gjorde om igår for svigers som kommer på besøk imorgen), eller slikt katter bare gjør iblandt??? Er litt toxo-hysterisk, så tanken på kattebæsj overalt gjorde meg litt hysterisk!!!
proud mama Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 hei hei Jeg har ikke noen umiddelbar løsning til deg desverre. men har du skiftet kattesand type eller noe sånt kanskje? Merkelig at hun plutselig skal begynne å gjøre ifra seg på nye plasser. alternativet er vel å kunne begrense plassene katten kan gå altså at hun er på 1-2 rom på natten hvis hun ikke er ute på natten. Har ikke hørt før om hunnkatter som skal markere territorie.. hvis dette fortsetter så kan det være lurt å ta kattepusen til dyrelegen for å sjekke at alt er i orden. Kanskje hun ikke rekker til sandkassen? bare noen ideer.. Håper du finner ut av det iallefall:)
Drømme Stress ned-mamma Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Hørres ut som typisk sjalu katt oppførsel... Min gjorde sånn når eg tok med meg kjærester hjem....haha!! Han fant seg ein "smart" plass det blei ferska på, som bilstolen te nevøen min som tilfeldigvis sto hos oss då....... Eg har desverre ikkje no god løsning te deg.. Bare bli mere oppmerksom på å holde dører lukka og sånn, så hu ikkje kan lure seg så langt vekk.. E jo ikkje bare bare å være gravid hvis en katt plutselig finner ut at "hey!! Eg fekk mye mere oppmerksomhet for ei stund siden!!" Så..ja....e noen små drittunger kattene og av og te...furte kan dei i allefall!! Lykke te med pusen Får bare prøve dåkker frem...lukke dører..ekstra do-kasse® o.l.
TreHjerter Skrevet 22. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. juli 2009 Haha, stakkar, må le litt av katten din da Drømme stress-less... Blir ille nok med en sjalu 2-åring om ikke katten skal gå helt av skaftet når baby kommer også... Jeg tror faktisk at det var et annet sand-merke i kassen igår kveld ja, kanskje hun rett og slett er litt sær på hva slags sand hun vil gjøre fra seg på.... Takk for svar iallefall, vi får være nøye med å lukke soveromsdører, er ikke veldig lysten på å finne en overraskelse i sengen når jeg skal legge meg akkurat -eller enda værre, i babys seng :S
harlekinia Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Det kan være noe så "enkelt" at katta syns det nye dynetrekket minnet om en høvelig do plass spes hvis det er nytt eller litt "stivt" eller lager lyd.. Har opplevd dette selv to ganger med voksen katt, begge gangene med nytt sateng trekk.. Katta er nå snart 6 år så det trenger ikke bli en "vane" Når det kommer til toxo kan du helt sikkert ta det med ro, har bestandig hadd katter og er toxo fri, kattene er bare smittsome en kort tid etter de selv blir smittet, Er faktisk ikke noen større forekomst av toxo smitte hos katte eiere enn andre, selv ikke hos dyrleger!!. Har selv vært i direkte kontakt med toxo smitte i dette svangerskapet, under lammingen. Sto stort sett hele mai med armen tredd inn til skuldra i toxo smitta sauer. viste ikke da at de var smittet før vi fikk endel spesielle kastinger/lamminger. Tok en ny test for å være på den sikkre siden men fortsatt ikke smittet
lundis Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Huff, ikke så koselig når pusen begynner å gå på do på plasser den ikke skal gå på do på! Vår katt begynte plutselig å tisse i senga vår. Hun brukte å få lov til å være på soverommet vårt om natten. Fant etterhvert ut at grunnen til dette var løpetid, da kan hunkatter plutselig få et markeringsbehov som man ikke har merket noe til tidligere. Det hjalp ikke å vaske (koke!) sengetøyet heller, da merket hun at markeringen hennes ikke var like sterk lenger og markerte på nytt oppå. Det endte med at vi kjøpte nytt sengetøy og kastet katta ut fra soverommet. Katter kan også begynne å gå på do inne som en metode for å prøve å skaffe seg oppmerksomhet. Kanskje hvis de har vært mye alene, hvis du har vært borte eller noe. Da gjelder det å ikke gi katten mer oppmerksomhet når dette skjer (ikke en gang negativ oppmerksomhet), for da kan katten fort fortsette med det. Hun fikk jo det som hun ville med mer oppmerksomhet, ikke sant? Ellers kan kattesanden ha noe å si, så du kan nok godt gå tilbake til det gamle merket. Vår katt bryr seg ikke noe om dette, men vet at andre katter kan gjøre det. Hvis ikke noe hjelper, så ta katten med til dyrlege. Kanskje ligger det noe mer bak?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå