Gå til innhold

Hvis dere hadde 200 000 på konto....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hadde store planer om å kjøpe bolig innen kort tid (forhåpentligvis i går:p). Og hadde et studielån på nøyaktig 200 000.

Ville dere betalt ned studiegjelden, eller betalt den ned på vanlig måte og beholdt pengene som EK til boligkjøp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

EK til boligkjøp:)

Skrevet

Er det ikke lurt skattemessig å beholde studielånet montro?

Skrevet

Selvfølgelig ville jeg brukt den på boligkjøp, noe annet ville vært dumt.

Skrevet

Dårlig idé å kvitte seg med studielånet, i allefall. Det er det ingen som arver hvis en dør, det er magisk god rente på det, du kna få avdragsfrihet når det passer og rentefritak hvis inntekta er lav.

Bolig! Helt klart.

Skrevet

Det er jo veldig praktisk å ha egenkapital når du kjøper, da slipper du en masse styr med banken når du skal betale forskuddet til kontraktskriving og sånt. Men hvis det kan drøye lenge til du kjøper eget ville jeg nok betalt ned litt ekstra på studielånet i hvert fall ... den beste sparingen er jo å betale ned på lån :-)

(bortsett fra å spare i bsu da)

Skrevet

Egenkapital.

Studielånet bør stort sett være det siste lånet man kvitter seg med.

Skrevet

Ville helt klart brukt det til egenkapital. På den måten får du et mer gunstig lån, samtidig som du vil ha like stor gjeld (sett at du låner tilsvarende de 200 000) slik at du unngår mer formueskatt.

Skrevet

Studielånet er stortsett det "billigste" lånet d har, så ville heller fulgt lånekassens nedbetalingsplan fo dette, dersom du uansett skal ha lån for å kjøpe bolig o.l

Skrevet

Helt klart til boligkjøp,om jeg ikke hadde "nok EK" (40-50 % av kjøpesummen) "på lur" på annet hold til boligen.

200 000+ i EK ved lånesøknaden betyr vesentlig mer enn om man har 200 000 i studielån når søknaden skal avgjøres.

Skrevet

EK, uten tvil, dersom de to oppgitte alternativene er de eneste;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...