Gå til innhold

Fikk litt sjokk på kontroll i dag jeg ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er mitt fjerde svangerskap, og i dag opplevde jeg noe jeg aldri har opplevd før på kontroll.

Legen kjente på magen og tok grep helt nede med bekkenet for å kjenne leie, så og kjente hun tok tak rundt babyens hode og begynte med "vugge"-bevegelsen der hode alltid pleier å vugge lett med fram og tilbake og jeg får beskjed om at hode ikke er festet, i hvert svangerskap på hver kontroll. Vel, ikke i dag... Hun begynte å gjøre bevgelsen, men ingenting skjedde. Hun prøvde noen ganger til, og sier "Ja, her er hode godt festet og langt nede i bekkenet!". Jeg klarte bare å presse fram et noe sjokkert og talentløst "Hæ, hva SA du???", og legen gjentok lett humrende beskjeden sin.

Det trodde jeg faktisk ikke var mulig. Magen har ikke sunket og babyen har ikke festet seg med noen av de andre før fødselen har vært igang. Og nå er det ca 2,5 uke til termin, magen har sunket, babyen er godt nede i bekkenet og hode festet! Jøss... Fortsatt lett i sjokk jeg, hehe...

Har litt blandede følelser rundt dette da. På den positive siden er sjangsene enorme for at hun nå bli liggende på plass, og jeg slipper å bekymre meg dersom fødselen mot all formodning og alle odds skulle starte med vannavgang. På den negative siden innbilder jeg meg at dette kan føre til at fødselen vil gå fort når den starter pga dette, veldig fort... ikke-rekke-fram-i-tide-fort... Har i hvertfall fått den beskjeden med nr 2 og 3, at det ville gått mye fortere om babyen lå lenger nede og var festet, og de fødslene tok jo ikke lang tid de heller egentlig. Hmmm... Blir spennende dette i hvertfall :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En som snart vil ut dette da:)

Magen min sank i uke 28, og hodet er godt nede i bekkent, men bevegelig. Og med masse sterke kynnere er jeg redd den lille skal komme for tidlig.

Jeg har også tre barn fra før av, og alle tre har festet seg før fødselen. Og jeg har hatt raske fødsler. Er jo også en fordel at magen har sunket, blir ikke så tungt da? Jeg kjente iallefall en veldig lettelse da magen sank denne gangen.

Lykke til med fødselen, heldig er du som har så kort tid igjen

Skrevet

Takk for det :-) Ja, kanskje hun kommer før? Har egentlig ikke noen tro på det, de andre har kommet på/helt inntil temrin, så hun gjør vel det samme. Håper hun venter til etter neste helg i hvertfall, ellers sliter vi veldig med barnevakt, hehe...

Jeg har egentlig ikke merket noe til at magen har sunket utover at jeg faktisk har synes selv at den så lavere ut for noen dager siden, så fikk jo forklaring på hvorfor i dag ;-)

Blir jo veldig spennende for deg også da, når lille sank ned så tidlig! Pleier du å føde før termin? Lenge igjen nå?

Skrevet

Må du ikke snike i køen nå Alva, hehe.

Så bra da at hodet er festet. Da slipper du å bekymre deg ved evt vannavgang. Og kanskje slipper du å gå helt til termin. Synes det er veldig tungt nå og har 3 dager igjen til termin.

Skrevet

Har ingen planer om å snike, hehe... Begynte å vaske babytøy og slikt på mandag og oppdaget at jeg manglet litt både tøy, hadde et sengetøy i feil størrelse osv, så har gjort siste innkjøp i dag. Har tenkt å vaske dette også og få alt klart, så hun får ikke lov å komme helt enda ;-)

Jeg gikk 2 (egentlig 4) dager over termin med nr 3, så har full forståelse for hvordan du har det nå, er ikke noe kjekt og veldig tungt. Håper du kommer igang snart! *deler generøst ut av sekken med fødestøv* ;-)

Skrevet

Takk for fødestøvet, tror jeg trenger det! :)

Føler jeg har vært på overtid lenge, for jeg ble forespeilet å føde i uke 35 som sist. Har derfor vært et laaaangt svangerskap, hvor jeg har vært fullt sykemeldt siden mai. Har måttet ta det helt med ro og fikk ikke lov å gjøre noe husarbeid. Så vi er jo glad for at jeg har klart å gå så lenge, men nå er jeg himla lei.

Så tror jaggu jeg må invitere gubben på litt sengekos i kveld, hehe.

Lykke til videre i svangerskapet!

Skrevet

Jeg fikk samme beskjed av legen min for godt 2 uker siden. Var da 2 uker igjen til termin. Var også gravid for 4. gang. Med de 3 andre var ikke hodet festet før fødselen startet så jeg ble også veldig overrasket :-). Fødselen startet spontant 6 dager etter, søndag 12. juli. Det ble en rask fødsel - riene startet rundt kl 16:00. Trodde først det var litt vonde kynnere, men kl 20:00 begynte jeg å notere varighet og hyppighet og innså at det måtte være rier. Vi ankom føden kl 22:00 og kl 23:30 var jenta vår født. Det ble en fantastisk fødsel - den beste av de 4 jeg har vært igjennom. Jeg er glad, lykkelig og takknemlig for at jeg fikk oppleve en fødsel på denne måten. Så lykke til til deg. Håper at du får en flott opplevelse om noen dager :-)

Skrevet

Høres jo helt perfekt ut det der, kan godt kopiere den :-) Kan jeg spørre om når de andre 3 kom i forhold til termin?

Skrevet

Så morsomt, Alva. Opplever akkurat det samme selv, med min femte ;)

Det er vel ikke mulig, mente jeg.. men joda, han sitter... Også tenkte jeg; har han ekstremt stort hode og har satt seg fast.. hm.

Da andre har jo bare duppet rundt til fødselen startet.

Jeg har bare 4 min til sykehuset, men ser du har endel lengre tid. Du får være ekstra nøye med tegn, denne gangen. Men så tenker jeg at fødselen bli forskjellig når hodet er festet..

Merkelig, for magen min blir mindre for hver dag (ser ut sånn) synker regelmessig..

Spennende :)

Skrevet

Uff, håper da ikke hode blir stort fordi om, hehe... Så rart at det kan bli slik da. All logikk tilsier jo det motsatte, at det skal bli mer plass for hvert barn og mindre sjangse for at de fester seg. Merker dette var litt ekstra spennende og begynte for første gan gog kjenne litt mer etter for å se om det var noen andre tegn. Hadde en del kraftige kynnere og lett murring i magen i går, men ikke noe mer enn det en må forvente uansett på denne tiden, ikke noe slimpropp eller noe, så satser på hun holder seg der inne i ca 9 dager til, da passer det bedre at hun kommer ;-)

Har barna dine blitt mindre for hver gang også, eller bare magen? Jeg hadde SF-mål som i snitt lå 1-4 ruter over det grønne feltet med de andre tre, mens nå ligger jeg mellom den røde streken og øvre del av det grønne feltet på kontrollene, så magen er jo mindre, men spørs om babyen er mindre likevel. Er jo 0,5 kg som skiller mitt minste og største barn ved fødsel og hadde ganske likt SF mål med begge.

Skrevet

Neida, magen har vært like stor hver gang, men mente de siste dagene i dette sv.skapet. Har alltid ligget over det grønne feltet, unntatt med nr tre og han var ikke minst..

Min første, som kom før termin, var 3380, neste 3790, nr tre 3940 og jenta har rekorden med 4110. Derfor er jeg spent på om det bli rundt 4500 denne gangen.. Hodet til jenta var 38 cm, noe jeg ikke ønsker å gjennta, men legen sier jeg m å slutte å fokusere på dette.. Det er så mye annet som spiller inn, sier hun.

Vi har heller ingen barnevakt før etter 2. august, så her må guttebass pent holde seg inne. Men jeg føler ikke at det skjer noe i de nærmeste dagene..

Har sterke kynnere hver kveld, men det har jeg opplevd før. Litt plagsomt å være i aktivitet synes jeg.

Skrevet

Men dere to med babyhoder som er festet: kjenner dere mye liv når hodet er festet? Bytter babyen stilling/ snur/vrir seg i magen - eller ligger den mer i ro når hodet er festet??

Skrevet

Min snurrer fortsatt rundt seg selv. Kjenner småben og kne på begge sider i løpet av dagen.

Han får jo ikke akkurat gjort så mye annet, men sparker godt uansett :)

Skrevet

ok.. lurer liksom på om min baby har festet seg eller ikke.. skal til jordmor om en uke - men det er liksom så lenge til :)

jeg kjenner også at hun vrir seg.. men synes magen min har sunket mye, og det er stramt nederst (har mye vondt i de ligamentbåndene eller hva det er). Men kjenner ikke noe nedpress eller slik...

Men får bare smøre meg med tålmodighet, og høre hva jordmor sier i neste uke.. :)

Skrevet

Merker ikke noe forskjell egentlig, like mye, eller snarere lite, liv som vanlig. Har en veldig rolig liten frøken i magen min denne gangen :-)

Her har mine gutter blitt større for hver gang. Begynte med 3900g og 52 cm (35 om hode), så ble det 4070g og 52 cm (fortsatt 35 om hode) og siste gutten var 4440g og 54 cm. han var 36 cm om hode som jo ikke er gedigent, men han lekte supermann på veien ut, så ble en del ekstra cm likevel, og det kjentes! Håper ikke vesla prøver å etterligne dette, hehe... Regner med hun blir over 4 kg hun her også, men håper liksom litt at det blir et 3-tall først. Ikke minst av overfladiske grunner. Har fått så sinnsykt mye pent babytøy i str 56, så håper å få brukt det litt mer enn bare 5-6 uker ;-)

Skrevet

Med første jenta mi ble jeg satt i gang 4 uker før termin pga svangerskapsforgiftning - 2980gr og 49cm. Med andre jenta ble jeg satt i gang 2 dager før termin pga svangerskapsforgiftning - 4082gr og 50cm. Med 3. mann ble vannet tatt 2 dager etter termin pga svangerskapsdiabetes - 4282gr og 54cm (og hodeomkrets på 37) ....... men heldigvis slapp jeg å bli satt på drypp - fødselen kom godt i gang da vannet ble tatt. Forrige fødsel var for 14 måneder siden.

Denne gangen startet alt selv 12. juli 8 dager før termin og jeg er overlykkelig for det. Har verken hatt antydning til svangerskapsforgiftning eller diabetes. Jenta var 3774gr, 48cm og hodeomkrets på 35!

Har lest/hørt at det er større sjanse for å føde før termin når man får 2 tette, men vet ikke om det er noe i det.....

I tillegg til at hodet var festet så fikk jeg en gang med modningsakupunktur og så var husbonden og jeg ganske aktive med sengekosen den siste uka :-)

Ønsker deg lykke til Alva!

Skrevet

Ja, det har jeg også hørt, at de kan komme før om det er 2 tette. Her er jo minste 2 år og 1,5 mnd, så de er ikke så tette, men det er 23 mnd mellom de to eldste og nr 2 kom 3 dager før UL termin (8 dager før mens termin osm jeg er sikker på var rett), så kanskje det er noe i det? :-)

Har faktisk hatt noen gode tak i magen i dag, siste jeg hadde var antydning til småvondt, men er nok enda et godt stykke unna fødsel. Maserier kan en jo ha lenge før man føder tross alt.

Takker for lykkeønskninger :-) Kos deg masse med babyen din!

Skrevet

Med nr 1 så fikk jeg til termin dato, nr to 5 uker før, og nr 3 en uker før.

En lege på jobben spurte i dag hvor lenge jeg hadde igjen til termin, da jeg sa termindato så lo han godt. Han sa at han tvilte på at denne lille ikke kom før termin.

Håper du slipper å vente så lenge til fødselen nå. Det blir spennende:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...