Gå til innhold

Trenger mallorca tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til Alcudia og lurte på om den var noen her inne som var ekstra godt kjent på Mallorca. Trenger tips om fine strender...gjerne en bortgjemt sjarmerende en, koselige restauranter ol.:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen god og sjarmerende badestrand kan jeg ikke gi deg, men et godt restaurantnavn kan jeg gjerne gi deg:

Ca'n Costa i Gamlebyen (Calle St Vincents, har faktisk et telefonnummer hit også, (0034) 971 545 394).

Ikke billigste sted, regn med 25 - 30 EUR/pers for hovedrett,dessert og en rimelig vin. Men få steder får du mer ekte Mallorca-mat fra før "turisttiden" enn der:

Et godt tips er følgende meny:

Frito Mallorquin

Gato (m/is og mandler til)

Åpen tirsdag - lørdag 1900-2300.

Skrevet

Es trenc, er en strand..Ikke bortgjemt, men en "drømmestrand"...Og ikke kjent for så mange turister.

Deia har også noen strender/bukter litt gjemt,- også finnes det noen utmerkede steder hvor man kun har tilgang med båt :o) Og da er man avhengig av å få være med kjentfolk.

I Palma er det flere restauranter,- og i området "la llonja" er det mange små og store sjarmerende steder å innta et lite måltid på..Og litt utpå kvelden/natta er det et yrende natteliv der..

På Paseo Maritimo var det en gang ihvertfall en restaurant hvor det var telefoner på alle bordene, og man kunne "ringe opp" gjester på andre bord:o) Mest moro når man drar ut med jente/guttegjengen og er singel kanskje??? :o) Mallroquinsk kjøkken er ihvertfall kjempegodt, og sominert av mye sjømat.... Hva du må prøve av "fastfood" er "Neu bocatta" og/eller Pans & Company....Får de beste baguetter der,- m evt chips ved siden av..BigBite kom hit til Norge ette jeg hadde bodd på Mallorca,- og jeg har aldri likt BigBite...Blir en vassen sammenligning av de spanske kjedene (Nå er vel ikke Pan & Company spansk, men for meg er det det ....)....Ahh, savner........

Litt luksus kan dere oppleve i Porto portals..der "rikingene" har yatchene sine,- og har et diskotek hvor de kongelige visstnok frekventerer når de bor på Mallorca....Stranden der er også veldig fin :o)

Skrevet

Tusen takk til begge to. Jeg har notert flittig:-)

Skrevet

Noen som har shoppingtips på alcudia også?

Skrevet

Nå er jeg ingen "storshopper" på ferie, og jeg er mye mer opptatt av "fås bare her" enn av "billigere enn andre steder" når jeg shopper på reise.

Det jeg vil trekke fram er:

-skotøy (som er BILLIG, mye skotøy du finner er av utrolig dårlig kvalitet, men selv gode sko er billige i forhold til samme kvalitet i Norge). Utvalget er stort også. En god skobutikk i Alcuida er Sabates de Mallorca.

-finere matvarer, om du har interesse for dette, spesielt en flaske eller to med lokalprodusert olivenolje bør du kjøpe med hjem.

-keramikk, det finnes mange gode keramikkforetninger her og utvalget er utrolig, keramikkproduksjon er jo en tradisjonell industri på Mallorca. En god adresse er: Ceramicas y Decoraciones S.A. i Manacor, langs vei MA15. Ulempen med et besøk er bare at du får et akutt behov for å handle 15 - 20 kg keramikk med hjem :)

Og da er vi over på neste punkt: Du/dere bør absolutt leie bil noen dager, dere vil da få oppleve MYE man ikke opplever i Alcuida, og da kan man også søke opp mye bedre og mer spennende strender enn i og rundt Alcuida. Har dere ikke leid bil gjennom reiseselskapet, vil jeg anbefale denne linken: http://en.reservasdecoches.com/car-rental/rent-a-car/Alicante_Train_Station.html

Oftest kan man her få leid en bil i gruppe 211 (en søt liten "pizzabil" beregnet for 2, ikke verdens største lukusbil, men helt OK, og romslig, lett å komme fram med også) for rundt 1100 kr for 3 dager (fra kl 1200 dag 1 til kl 1200 dag 4), inkl 1000(!) km. 3 eller 4 dager er akkurat passe tid for billeie, og man bør vente en dag eller to fra man ankommer til man har leiebilen, første og andre dagen bruker man best i Alcuida. Vil man ha bilen levert og hentet på hotellet, blir leien ca 1500 kr (og da må du gjøre TYDELIG OBS på dette i merknadsfeltet,husk også å oppgi adresse til hotellet!), ellers henter og leverer man på togstasjonen. Er du ung, må du betale et tillegg, men ikke så stort.

Har dere bil vil jeg også anbefale en tur til herregården Els Calderers (link: http://www.elscalderers.com/home/default.aspx, siden er på engelsk). Du finner veiforklaring og kart på linken.

En annen ting dere bør få med dere, om dere har litt matinteresse er et besøk på restauranten Meson Los Patos, noen km utenfor Alcuida. Dette er en av Mallorcas aller beste restauranter, og den er DYR (hovedretter fre EUR 30/35!). Men hver torsdag kl 19:00-21:00 har man her "signaturretten" ål (jo, det flott mat, ikke si at du ikke "liker ål"!). Da koster dagens ålerett m/dessert, kaffe og husets vin (i begrenset, men ikke snau mengde) ca EUR 25. Absolutt verdt å få med seg, om man har (litt) interesse for mat! Adressen til restauranten er Cami de Ca'n Blau 42, på veien fra Port of Alcuida til Can Picafort. Ta av veien til Sa Pobla og du finner restauranten etter ett minutt, like ved en liten innsjø. Og, viktig: Bord MÅ bestilles på forhånd (gjerne LENGE på forhånd, kan være vanskelig å få bord herpå en dag eller tos varsel. Bestillingstelefon: 971 890 265, legg til 0034 i starten om du ringer fra Norge.

En annen restaurant verdt å oppsøke er Tristán Bistro i Port of Portals. Bedre restaurant finner du knapt! En 4-retters dagens meny her koster rundt 60 EUR mandag-torsdag. Ikke helt billig fornøyelse altså, men verdt det, om man har interesse for mat! Har ikke telefonnummeret til denne for hånd, men spør på hotellet om et besøk er aktuelt, på et slikt sted bestiller man ALLTID bord på forhånd :)

Søndagslunsjen kan man ellers godt ta på restauranten L'Arca d'en Peter i Alcuida. Dagens lunsj (hovedrett, dessert, kaffe) koster da i underkant av 10 EUR her. Bord bør bestilles på forhånd.

Fosh Food i Palma (Calle Blanquerna nr 6) er også et godt valg for lunch den dagen man har besøk i "hovedstaden". En lunch her (mellom kl 1300 og kl 1500) koster vanligvis EUR 15! For en treretter! Restauranten har også en liten gourmet shop. En flaske olivenolje herfra er ikke noe dårlig valg! Bordbestilling er normalt ikke nødvendig.

Et godt tips ellers, om dere leier bil: Skaff dere et GODT kart over Mallorca første dagen. Hør nærmere på hotellet for råd her. Det er lett å kjøre på Mallorca. Om man bare har et godt kart!

God tur!

Skrevet

Tusen tusen takk for mange gode tips. Jeg har ikke vært på mallorca siden jeg var barn og gleder meg til å dra tilbake.Vi er veldig interressert i mat...både og kjøpe lokale ingredienser og spise godt ute så dette var topp. Leiebil pleier vi også alltid og ha for å komme litt unna og oppdage litt mer enn "turist magnetene". Ål har jeg aldri spist så jeg kan vel ikke si jeg ikke liker det...selv om det er det første som slår meg:-) Vi får se....:-) Nok en gang takk for at du tok deg tid til så mange gode forslag. Fortsatt god sommer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...