Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 I dag er alt galt uansett hva jeg gjør!! Syting og kjefting hele tiden. Det blir ramaskrik bare jeg sier nei til noe, og hvis jeg sier ja så er det også galt. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Vi reiser på ferie om to dager og jeg gruer meg sånn, tenk hvis det blir på samme viset. Hun er blitt vanskelig i det siste.. Noen som har et godt råd?
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 Helt normalt. Han er intet unntak. La han få mye søvn, ikke vær redd for å ta ledelsen og det går over når han nærmer seg fire. At det er påanigjen når han er seks snakker vi ikke om ;/
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 er nok bare en vanlig trassalder-unge:) føler at min våknet på 2-årsdagen sin og var en annen unge. sur og trassen, ikke noe er godt nok. m da ble jeg bare enda mer konsekvent. spurte om han villa ha noe, f.eks ost eller leverpostei på skiva. ha villa ha sjokoladepålegg. sa nei, du kan få ost eller leverpostei, viste han påleggene. han ble sint.. da sa jeg, greit, da blir det ikke noe. tok ikke mange minuttene før han kom og ville ha "potei" på skiva da:) da ar jeg superblid, for å vise han at det var KJEMPEBRA, og vi koste oss med maten... gi ikke opp:)
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 Nå spurte jeg om hun ville ha yoghurt, noe som vakte stor begeistring, helt til vi satt ved bordet og skulle spise. Da var det ille at jeg tok boksen for å åpne den, og nå ligger hun på gulvet og ruller av sinne fordi hun ikke fikk bruke lekene som skje.. Hun er veldig bestemt til vanlig men også veldig blid. I dag er hun ikke sitt vanlige jeg. Kan de ha vondt i tennene når de er så gamle..?
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Ta kommandoen! Knallhardt! Sett deg rolig ned med jenta, sikkert ikke lurest akkurat i dag når humøret , gjerne i morgen. Så forklarer (rolig, uten sinne) at du at du godtar ikke mer at hun (list opp helt konkret), da blir konsekvensen ...., , fordi (list opp begrunnelsen for konsekvensen, FORSTÅELIG for en toåring)......når hun gjør .... blir konsekvensen ...... fordi ...... osv. Og at dette gjelder fra straks dere er kommet fram til feriestedet på fredag. Årsaken til tidspunktet er at det er ofte lettere "snu oppførsel når man er på et nytt sted, hvor "nye regler" (i barnets tankegang) gjelder! (Og saktens, om du vil være VIRKELIG hard: Om hun ikke har tenkt å følge dette, er tiden for å si fra NÅ, da blir hun (f eks) hos bestemor i ferien , ikke med dere. Da bør du/dere også konfrontere henne med valget like før dere reiser, og være forberedt på gjennomføre alternativet om, sterkt mot formodning, ikke har tenkt å følge de reglene som gjelder fra dere er framme!) Så overser du ALT (som ikke går på "fare" løs, for henne og/eller andre andre) frem til dere er fremme, og SÅ minner du på om hvilke regler som gjelder fra NÅ av. Og så (viktig!!!) håndhever du med EN gang, og UTEN unntak. Selv om (f eks) det betyr ei jente som "koser" seg MYE innendørs i ferien og spiser LITE is..... (bare husk at alle konsekvenser skal være en LOGISK følge av den feil oppførselen, ellers blir den ikke forstått av en 2-åring i det hele tatt, da utvikler dere hat-følelse i stedet for forståelse for konsekvenser hos jenta). Det kan bli en slitsom ferie, vær forberedt på det, særlig i starten. Men hun vil (sannsynligvis) lære seg fort at det finnes viljer her i verden som er sterkere enn hennes, og at man oppnår mest (hvordan man oppnår mest oppdager barn uhyggelig fort!!) ved å gjøre som mor (og far) sier. Om man bare opptrer knallhardt! Men uten SINNE, som fort signaliserer "er ikke glad i deg", den verste følelsen man kan utsette et barn for, behersket og gjennomtenkt, men uten å la seg "smelte" av en sjarmoffansiv, se på dette som et forsøk fra barnet å unngå konsekvensen på, barn er gode skuespillere allerede som toåringer, og finner som sagt fort ut hva som "lønner seg"!. Konsekvenser skal gjennomføres. 100 %, ikke det minste "avslag"! Med kjærlig hånd og hjerte samtidig! Men 100 % gjennomføring er faktisk det mest kjærlige du kan gjøre mot barnet! På lang sikt! Og husk å rose ALL positiv adferd dere kan samtidig. For det er viktig at hun for forståelse av at dere er glad i henne, men ikke det hun gjør! Akkurat likt fortsetter dere hjemme også, etter ferien. Gjerne begrunnet i at "nå har hun vist at hun kan være stor jente, slik fortsetter vi hjemme også, nå gjelder de samme reglene SELV OM ikke er på feriestedet". Bare husk: Å ikke gjennomføre en konsekvens lærer OGSÅ barnet to ting: a) Mor/far lyver! og b)Det er ikke sikkert at det blir slik mor/far har sagt, la meg ta en test og finne det ut. Og akkurat (u)vanen "ta en tes" og finne det ut" er det barnet skal avlæres! Det gjør man på en eneste måte. Ved at barnet lærer, ved egen erfaring, at regler er nøyaktig like i går, i dag og i morgen. Konsekvensene ved ikke å følge dem likeså! NØYAKTIG like! Akkurat som mor og far har sagt! Da trenger barnet ikke "teste og finne ut" særlig lenge! Men straks barnet finner hull i dette "trygghetsgjerdet" er det på'n igjen. Verre enn noen gang! Lykke til, og ha en så fin ferie som mulig!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Fortelle en toåring at om to dager gjelder slike-og-sånne regler? Er du dum?
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Nei, jeg har gjennomført det i egen familie. Med hell. For toåringer er faktisk ikke dumme! Men de trenger påminnelse fra det øyeblikk reglene gjelder!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå