Gå til innhold

Fordeling av overskudd i firma og perm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har peilig på hvordan dette regnes ut etc.

Vi giftet oss i fjor og jeg har hele tiden jobbet i min manns firma (regnskap og adm) Sidne jeg ikke kan være ansatt i hans personlige firma, har vi fordelt overskuddet mellom oss. Har også jobbet i et regnskapsfirma 25 timer i uken.

Nå har NAV sendt min manns firma brev hvor de etter spørr inntekts- og skatteopplysninger. Men det fungerer jo liksom ikke sånn som hos "vanlige" ansatte. Hva skal man svare på dette?

Er det noen som vet hvordan dette skal regnes ut?

I min andre jobb, sender de selvfølgelig inn disse opplysningene..

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hvordan forholdet, HELT formelt, er:

Er du "ansatt" (slik at det er inrapport AGA (arbeidgiveravgift) på beløpet, er AGA-grunnlaget for perioden som blir etterspurt (siste år, 2008, siste måned, halvparten av oppgjøret for mai/juni 2009) det som skal innrapporteres. Er du "partner" (da skulle firmaet vært omgjort til ANS, ikke ENK, i Firmaregister/Foretaksregister i Brønnøysund men det er en annen sak....), skal du rapportere inn din bokførte "lønnsuttaksdel" i årsoppgjørset for i fjor (dette fremgår av ligningspapiret RF-1221, post 125 i forbindelse med årsoppgjøret). Det skal også framgå av AGA-skjemaene man har sendt inn på beløpet, men der er beløpet "pakket inn" sammen med ektefellens beløp. Så lettest å finne det i RF-1221.

Har du ingen av delene, er det ingen "inntekts- og skatteopplysninger" å innrapportere, da har du "helt privat" mottatt en andel av overskuddet, uten at dette gir noen "arbeidsinntekt" som teller hos NAV, bare som "skattefordelingsgrunnlag" hos Skatteetaten. For da er alle rettighetene hos NAV formelt tilhørende eier av firmet (mannen). Som jo ikke skal innrapporteres (nå).....

Og: Man kan, som ektefelle, GODT være ansatt i et personlig firma. Akkurat som et personlig eid firma kan ha andre ansatte! At man "også" er ektefelle er uten betydning. Men det betyr jo "lønnsregnskap" (ikke særlig arbeid, selv om mange tror det, arbeider du på regnskapskontor vet du nok om det) og utgifter til AGA, som er en betingelse for rettigheter hos NAV når disse er knyttet til "arbeidsinntekt".

Skrevet

Takker for svar.

Har vært ansatt før, men da tok saksbehandleren på nav HELT av. Vi var ikke gifte på den tiden. Hun mente jeg ikke hadde lovtil å være ansatt i min manns personlige firma.

Vi valgte å fordele overskuddet privat, som du sier, for å unngå dette denne gangen.

Snakket med nav da vi bestemte oss for dette og saksbehandleren der sa man hadde krav på støtte på den man hadde beviselig hadde betalt skatt av. Derfor ble det gjort på denne måten..

Dette har også min manns revisor ment var en "lovlig" måte å fordele på.. (er selv bare regnskapsmedarbeider og ingen spesialist på dette, tydeligvis..)

Skrevet

En slik "privat deling", om man oppgir beløpene i RF-1175, er helt lovlig, men den gir ingen NAV-rettigheter hvor kravet er "arbeidsinntekt", disse forutsetter nemlig at enten at det er innrapporert "lønn" (strengt korrekt: AGA-pliktig ytelse) eller at det er beregnet "arbeidsgodtgjørelse" som er innrapportert via RF-1221 i årsoppgjøret (og som også utløser krav om AGA-rapportering). Uten dette er det eier av foretaket som "eier" alle NAV-rettigheter knyttet til overskuddsbeløpet.

Selvsagt kan man være ansatt i en ektefelles firma, aldri hørt maken til vas! Arbeider selv med regnskap (noe jeg har gjort i 15 år, heltid og deltid) og vi har et slikt tilfelle, firmaet har drevet i mange år (og jeg forestått årsoppgjøret, her og i andre firma i 3-4). Og ganske særlig når man IKKE er gift! Man kan som "bedriftseier" ansette nøyaktig hvem man vil til det man vil, så lenge ansettelsesforholdet er reelt (altså at arbeid reelt utføres, lønn utbetales og rapporteres korrekt), og det foreligger en gyldig ansettelseskontrakt med en person som lovlig kan ansettes. Og selvsagt, at ansettelsesforholdet er innrapportert til AA-registeret, på verdens enkleste skjema (https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/NAV/Aa-melding/). Tar ca 1 minutt å fylle ut!

At flertallet av ektefeller IKKE velger "ansettelse" når en av partene driver egen virksomhet, heller en "fordeling hos skatteetaten" er en annen sak, det gir innsparte AGA-kostnader (å innrapportere som lønn gir AGA-kostnad på 14,1 % av lønnsgrunnlaget, tar eier det ut som "overskudd" får han et "skattetillegg" på 3 %). Mer lønnsomt i øyeblikket altså. Men med tapte rettigheter hos NAV som resultat når NAV-retten er knyttet til "arbeidsinntekt".

Hos noen er det også "allergi" for "ekstra papirarbeid" som er årsaken, arbeidet er IKKE stort om man har fast lønn, men det ER der, og kan jo være slitende om man er "administrativt totalt roteholde". Men arbeider du som regnskapsmedarbeider (og trives med det....) har du absolutt ingen grunn til å frykte papirarbeidet.

Men altså: Ønsker man å "registrere ansettelse", ingen problemer, enten man er ektefelle eller ikke! Og heller ikke å håndtere papirarbeidet rundt en ansettelse (arbeidskontrakt, behøver ikke å være noen vidløftig sak, men den skal finnes, skattetrekk/bankkonto for skattetrekk, lønnsregnskap hver 2. måned (krever et lønnsprogram tilgjengelig på PC, tar 1- 2 timer å klargjøre programmet til bruk i firmaet, brukerveiledningen må leses nøye, ellers ingen problemer, koster ca 500 kr i engangsavgift + 500 kr pr år, eks mva for en "miniutgave som kan kjøre lønn hver måned for inntil 3 personer, se f eks her (her finner du en demo du kan teste også): http://www.agro.no/topplonn.htm), og innsending av oppgjøresskjema/betaling av skattetrekk og AGA hver 2. måned. Samt utskrift av 1 stk LT-oppgave og følgeskriv til denne hvert nyttår. Kan man regnskap (nok til å føre eget regnskap), ingen problemer å sette seg inn i (3 timer, maks) og 30 min arbeid hver måned (1 time i desember).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...