Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #1 Skrevet 22. juli 2009 Regeistrerte følgende på tur i Københavns gater, bagvognene var større og barne satt lengere i dem. Netse baby her i huset skal ha dansk banrnevogn ! Noen som vet om bra utstyrbutikker eneten i København eller Fredrikshavn?
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #2 Skrevet 22. juli 2009 En typisk dansk barnevogn bruker man til treårsalderen. Mange danske barnevogner er også kombinert vogn/vogge. Kan sterkt anbefale Barnevognshuset i Dragør (Københavns "smilehull" 12 km fra sentrum). Åpent KUN etter avtale, tlf 004520684701. Utvalg av/priser på barnevogner finner du på http://barnevognshuset.dk/product.asp?product=2817. Butikken har mye mer enn barnevogner!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #3 Skrevet 22. juli 2009 Bare husk EN ting, HI. En barnevogn fra DK blir dyr om man selv skal ta den med fra Danmark, for da må man betale både norsk og dansk mva (noe som betyr +25 % på prisen), sender butikken den kan den selge til eksportpris (4/5 av prislappen) og så betaler du norsk mva (1/5). Da får du tilnærmet annonsert pris omregnet i norske penger. Men frakt kommer i tillegg, selvsagt! Du kan IKKE ta en slik vogn tollfritt med inn i Norge, uten at den koster under 6000 NOK etter tollvesenets tariff. Og 99,5 % av tollerne kjenner utmerket godt til forskjellen på en norsk vogn og en dansk vogn man prøver å ta inn som "tatt med fra norge" eller "kjøpt brukt!!" Prøver du noe slikt ender du svært lett med både inndratt barnevogn, inndradde andre varer, bot og (i verste fall) rettssak/inndraging av pass. For da anses forholdet som smuglerforsøk. Ikke ubetydelig heller, om du har med andre varer i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #4 Skrevet 22. juli 2009 JEG KAN TOLLREGLER! har handlet stort i både Sverige og Tyskland før.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Fint, men da tilhører du mindretallet, akkurat som meg! Også vi har handlet for 30000 - 40000 i Danmark ved et par anledninger, og jeg har arbeidet litt med (1 pakke i måneden eller så) fortolling ved tidligere arbeidssted. Hjalp godt på tollkontoret å kunne litt om regelverket. Ellers, til orientering om du ikke kjenner til det: Å få sendt en barnevogn fra Danmark pr post koster rundt 1100 DK. Lett mindre enn tollen, altså. Og så slipper man jo å fylle opp bilen i tillegg.....
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Har dansk vogn; en "dansk" Simo:) Den har liggelengde 97 cm. Kostet 3900 dkr på salg, ca 4800 nkr, så helt lovlig innenfor tolltariff og alt. Den ble kjøpt på ØnskeBørn i København. De tar ikke kredittkort, måtte ta ut penger. http://onskeborn.prod.updater.dk/findforhandler.html Her er andre forretninger: http://www.babysam.dk/Forretninger.aspx Så har du Segers Babyhouse som ligger i kjøprsenteret Fields i København: http://www.segers.dk/
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Tja.. Da vi kjøpte barnevogn i danmark så la vi den i bagasjerommet og sa den var vår.. Faktisk ikke et problem.. pleier dere å si ifra om ekstra sprit også?
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #8 Skrevet 22. juli 2009 Ja, faktisk, jeg ønsker ikke å være lovbryter! Og har du tenkt på hva konsekvensen ved en tollkontroll er (og tollere flest ser godt forskjell på danske og norske vogner!!!)? Konfiskert vare, bot og kanskje anmeldelse. Og kanskje også inndratt pass/problemer med passfornyelse neste gang... Og det hjelper lite å tenke på, den dagen man BLIR tatt at dette PLEIER å gå bra! Men har man en lettferdig omgang med loven har man det ofte på flere områder....
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #9 Skrevet 22. juli 2009 åhhhhh, det var fiiiiine vogner på de nettsidene! Det var en helt nydelig en i kremfarge med alt av utstyr til samme pris som en kombi her i norge jo! Også så vannvittig kult med den voggeunderdelen som man kan sette vognbagen i ble helt ungesjuk jeg nå Min tass er jo året, så han har ikke noe glede av nye vogn akkurat.. Hmmm, kanskje han må få en liten søster eller bror slik at mamma får stillt kjøpshungeren som kom over henne nå som hun så den herlige vogna XD
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #10 Skrevet 22. juli 2009 Om du kan leve med Aalborg, som ikke er SÅ langt fra Fredrikshavn,reisen tar en time hver vei med tog, mindre med bil, hva med denne: http://www.babytrold.dk/shop/graa-med-saede-404p.html Svært praktisk, har selv. Kan brukes minst fra nyfødt til barnet er ca meteren langt. Meget god kvalitet. Og akkurat under tollgrensen prismessig. Ikke å forakte det heller. Lett å pakke sammen i en liten bil er vognen også.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #11 Skrevet 22. juli 2009 Hvorfor fortolle en vogn, når man i stedet kan gjøre følgende; Man tager et stk vogn Man pakker den ut Man setter den sammen Man kjører en tur med den i søle før Man legger den inn i bila. Har kjøpt alle mine vogne i Danmark eller Tyskland. Har blitt stoppet flere ganger i rutinekontroll. Har ALDRI blitt spurt om vogna er ny eller gammel. Har også kjøpt massevis av utstyr til mini også. Samme rutiner. Ut med emballasjen, inn med det kjøpte. Klær og mindre ting legges i kofferter. Ingen toller har noe med om du har deg 100 kjoler på tur. Før mini ble født, dro vi og en kompis av oss på handletur. Kompisen ble stoppa med barnevogn. Kisen svarte surt. Dritt-x'en var ikke hjemme så jeg kjører barnevogn på heisatur. Hvor kipt er ikke det? Tolleren lo så lenge at han glemte å spørre om spriten! Eller så anbefaler jeg shopping av barneutstyr i Hjørring og Alborg.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #12 Skrevet 22. juli 2009 Om man er KJELTRING og LOVBRYTER, 20:37, gjør man slik!! Jeg er ikke kjeltring! Du har selv fortalt at du er, og trives godt med å være det! Folk som deg har jeg bare forakt til overs for. Moral vet ikke dere hva er! Tror det er fin bil, kanskje???
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #13 Skrevet 22. juli 2009 Og hva er du da anonym 20.48?? Nonne i kloster??? Nekter å tro at du aldri har gjort noen galt i ditt liv! Enten det dreier seg om å gå på rødt, snike i køen, eller løy for foreldrene om hvorfor du kom hjem sent? Vel, teknisk sett er ei brukt vogn ei brukt vogn, og har ikke lenger samme verdi som ei vogn som ligger uåpnet i emballasjen sin, så jeg føler meg ikke akkurat som noen vanekriminell. Kan vel knapt nok kalles annet enn å tøye strikken, Kanskje det samme som noen manlige slektninger av deg muligens sier når de er litt tunge på gasspedalen. Og ellers så får du passe på så den trange glorien din ikke gir deg hodepine
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #14 Skrevet 22. juli 2009 Hvis man kjøper vogna og bruker den under Danmarksferien, så er da vogna ikke lenger for ny å regne.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #15 Skrevet 22. juli 2009 http://www.babytrold.dk/shop/sort-cirkel-416p.html Nett vogn!
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #16 Skrevet 23. juli 2009 Galt har jeg gjort, men aldri, hva jeg kan minnes et lovbrudd med vitende og vilje! Ikke noe jeg anser som "moralsk galt" heller. Men også jeg har menneskenatur! Men det du nevner om å snike i en kø eller lyve for mine foreldre, kan jeg faktis, etter grundig gjennomtenking ALDRI minnes å ha gjort med overlegg. Gå på rødt har jeg derimot saktens gjort (her i Norge). For det er HELT lovlig i Norge, og jeg anser det heller ikke moralsk forkastelig, så lenge det ikke skjer i barns nærvær (og årsaken da er at man forvirrer et barn, som IKKE kan vurdere forsvarlighet på egen hånd, til å tro at det er OK også for dem, derfor lar jeg være i barns nærvær). I andre land er det derimot ulovlig, og derfor lar jeg være! For jeg anerkjennes faktisk også lovene i et land jeg besøker og gjør mitt beste for å sette meg inn i dem og etterleve dem. Uten at jeg vil garantere at jeg har etterlevd loven i ALLE land jeg har besøkt i ALLE sammenhenger. Men noe bevisst lovbrudd har jeg nok ikke foretatt meg noe sted. Men også DU, kjære 01:29 vet GODT at ei "brukt" vogn som du selv har kjøpt ny i utlandet (brukt også!) og "brukt" noen dager der er omfattet av fortollingsplikt! Og at brudd på denne fortollingsplikten ikke er "å tøye strikken" men et LOVBRUDD!! Og den som bryter en lov, hvor det er fastsatt straffebestemmelser for lovbruddet, er en FORBRYTER! Altså anser jeg også deg som en FORBRYTER, samme hvilken "omskriving" du velger å bruke for forbrytelsen. Nøyaktig som en som er "litt tung på gasspedalen" med vitende og vilje. Vel, tung på gasspedalen har også jeg vært (3-4 km over), men aldri med vitende og vilje, og med en brå oppbremsing når jeg oppdager det. Straks! Og det er "forbrytersk hensikt" straffeloven og dermed forbryterbegrepet rammer. Selv om også andre forhold endelig kan være moralsk klanderverdige. Ingen med frynsete moral "føler seg" som noen kriminell selv, men ofte som helt aktverdige mennesker, noen høymoralske! Og årsaken er enkel: Totalt manglende respekt for lov og rett i et samfunn. "Hva som gangner meg" er deres "moralledetråd". Andre moralbegreper har de ofte bare forakt til overs for. Da blir man jo selvsagt høyverdig når man oppfyller "hva som gagner meg" på en "lur" måte. Ellers vet jeg godt at jeg ikke er noen helgen (så noen glorie har jeg nok ikke sett noe til, dessverre), og at det er så altfor mye jeg skulle hatt ugjort og vært annerledes i. Men forskjellen mellom oss, 01:29 er at jeg ikke anser alt jeg tenker og føler som "moralsk rett" og kjemper med nebb og klør imot det. I stedet for å unnskylde det! Og lovbrudd legger jeg vinn på å IKKE gjøre, i stedet for å unnskylde lovbruddet med "mer behagelige ord" som "tøye strikken" og "litt tung på pedalen". Men kommentaren min i forrige innlegg TRAFF deg kanskje mer enn du likte å innrømme 01:29? Dessuten: Om jeg hadde begått aldri så mye forbrytersk, gjorde det DIN forbryterske adferd mindre til et lovbrudd av den grunn? Eller var målet EGENTLIG å få fram at "selv om jeg er en forbryter er du deg også". "Tjuv trur kvar mann stel", vet du! Og min forakt for en forbrytersk framferd som din har du nok ikke gjort mindre gjennom ditt innlegg. Snarere tvert imot!
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #17 Skrevet 23. juli 2009 "Ny" kan man diskutere om den er, men DET er uinteressant tollmessig! Tollplikten omfatter nemlig varer man ønsker å innføre til Norge og som er "kjøpt i utlandet", ikke som er "kjøpt i utlandet og på fortollingspunktet i ubrukt tilstand". Hvorfor skal man ellers betale toll og MVA (ikke særavgifter på bil, de betaler man ved registreringen, ikke ved innførselen, men toll og MVA) om man kjøper en ny bil i utlandet og bruker den litt før man tar den til Norge? Bilen er jo da ikke "ny"??
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #18 Skrevet 23. juli 2009 Bilen er jo da ikke "ny"?? --------- Riktig Kjøper man brukt bil, så gjelder dette; Hva er bruksfradrag? Ved innførsel av kjøretøy til Norge skal det alltid betales engangsavgift når kjøretøyet blir registrert i Norge første gang. Hvis kjøretøyet er brukt blir det gitt et fradrag i avgiften. http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=120768&epslanguage=NO&parentid=66273 ------------------------ Og skulle noen bli stoppet i tolla med brukt vogn, og glorien blir for trang og man ikke finner igjen kvitteringa så gjelder; Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet. http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO#plante Og dib-politiet har jo gjentatte ganger uttalt at brukt vogn er halv pris Og ellers så betaler jeg så masse i skatter og avgifter her til lands, at jeg ikke har noe dårlig samvittighet for det jeg har kjøpt til mini i utlandet, uansett hva mer eller mindre synske forståsegpådibbere måtte mene
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #19 Skrevet 23. juli 2009 Gjesp........ Tror bare du er sjalu for at du ikke hadde kommet på å gjøre det samme selv..........
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #20 Skrevet 23. juli 2009 Tro hva du vil 03:04, det står deg HELT fritt! Og det endrer ikke saken. Men om det interesser: Jeg importerer jevnlig fra Danmark, Tyskland og Storbritannia. Og tanken på å importere i strid med regelverket har jeg nok ikke hatt, selv om godt vet om muligheten til å bli forbryter. Jeg har også planer for en ny utenlandstur, hvor jeg sannsynligvis kommer til å kjøpe for 7500-8000 kr (norske). Som kommer til å bli tollklarerert på rød sone. Akkurat som før. Men argumenter, dem var det tynt av i innlegget ditt. Det ser jeg på som en innrømmelse av også du utmerket godt vet at du er en forbryter ved en slik handlemåte! Og at det du gjør er oppfordre andre til å begå en forbrytelse! Noe som OGSÅ er straffbart! Har du en annen oppfatning, venter jeg spent på dine ARGUMENTER!
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #21 Skrevet 23. juli 2009 Ja for en bil gjelder et bruksfradrag om bilen har vært tilstrekkelig brukt i utlandet. Og "tilstrekkelig" vil si at bilen beviselig (gjennom de utenlandske registreringspapirerene) har vært brukt sammenhengende i minst en full kalendermåned. Da får man 2 % bruksfradrag (har den vært brukt mer enn 60 dager, øker satsen, etter en tabell vedtatt av Stortinget, inntil 80 % for en bil som har vært brukt i over 15 fulle kalenderår, med en "naturlig kjørelengde" pr år. Men, og OBS!!!! Fradraget beregnes IKKE i toll og MVA, men i SÆRavgiften "engangsavgift"!! Som betales ved PÅSKILTING av en utenlandsk bil, ikke ved INNFØRSEL av den. Ved innførselen gjelder ikke noe bruksfradrag, her gjelder "betalt pris"! For det er "betalt pris" + frakt til norsk grense som danner grunnlaget for å beregne toll + MVA på en bil. Også en bruktbil. Som på alle andre varer. Også brukte! Men siden det vil bli beregnet bruktfradrag på særavgiften senere, vil tolleren akseptere at man ikke har betalt FULL NYPRIS for den brukte bilen, men en lavere pris dokumentert gjennom faktura/regning. Noe en toller vil på andre varer også, om disse er tydelig brukte OVER TID (minst 30 dager), og det foreligger en sannsynlig/troverdig dokumentasjon på et "naturlig" kjøpsbeløp ut fra tilstanden på varen! Og mangler man dokumentasjon for "betalt pris" er utgangspunktet, som du, helt riktig påpeker, "skjønn". Et skjønn som tar utgangspunkt i "norsk pris for det tolleren mener er tilsvarende vare i Norge". Og "tilsvarende" vare vil si NY VARE, om ikke tollerens oppfatning (din eller "dib-politiets" oppfatning er helt likegyldig!) er at denne varen har vært brukt såpass lenge i utlandet at ny pris ÅPENBART ikke er "rettest pris". DA, ikke før, begynner man å se på "bruktpriser" i Norge! Dessuten, 02:43, denne regelen gjelder IKKE dersom "noen bli® stoppet i tolla", som du skriver, den gjelder dersom man MELDER SEG TIL FORTOLLING PÅ RØD SONE! Blir man stoppet i tollen (på grønn sone) med en slik vare gjelder utgangspunktet "forsøkt gjennomført smugling/forbrytelse" (ved valg av grønn sone med en slik vare). Da er ikke regelen at man betaler toll/mva, men at varen beslaglegges og at man betaler en BOT noen ganger høyere enn hva toll/mva ville blitt. Og at tolleren, om han vurderer beslaget som vesentlig, eller du avviser boten, også vil anmelde forholdet, noe som vil medføre en strafferettsak for en antatt begått forbrytelse! Som en dommer vil ta stilling til, og hvor en dom betyr en plett på rullebladet! Og din holdning er EGENTLIG, ved det du sier i siste avsnitt, 02:43: "Jeg er gjerne FORBRYTER i tollen fordi jeg ellers oppfyller norsk skattelovgivning, og det er NOK ikke-forbrytersk oppførsel fra min side. Jeg ønsker jo ikke å være en ikke-forbryter HELE tiden, bare når jeg ikke har mulighet for å velge en forbrytersk løsning." Så får du selv avgjøre hvorvidt du ikke har dårlig samvittighet for å være en forbryter. Men de færreste forbrytere er plaget med dårlig samvittighet! For samvittighet er jo ofte et fremmedord for dem!
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #22 Skrevet 23. juli 2009 Men de færreste forbrytere er plaget med dårlig samvittighet! For samvittighet er jo ofte et fremmedord for dem! ----------- Javel, og alt om mangel på samvittighet er noe du virkelig har peiling på?? Jaja, havner jeg i hell pga av dette så slipper jeg nå unna de over-glorifiserte i det minste
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #23 Skrevet 23. juli 2009 Jeg vil nå uansett si at jeg vil ha en dansk barnevogn til neste baby, Den var såppas mye større og det likte jeg. jente mi vokste seg for lang uta av bagvognene sin og snart er hun for lang til å ligge i sportsvognen sin .
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #24 Skrevet 23. juli 2009 Det argumentet var jo et riktig saklig argument, 04:29? Du var altsnå ikke i stand til å argumentere MOT noen av mine argumenter i innlegg kl 04:00? Det anser jeg anser jo det som en fullstendiig innrømmelse av din helt bevisste og planlagte forbryterske grunnholdning? Tar jeg feil? Og selvsagt vet jeg ikke "alt om mangel på samvittighet", det var å tillegge meg en mening jeg ikke har uttrykt! Men jeg er i stand til å se hva dømte forbrytere viser i retten i forbindelse med en sak. Nok til å kunne hevde "at de færreste forbrytere er plaget med dårlig samvittighet"!
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2009 #25 Skrevet 23. juli 2009 Danske barnevognsmodeller er ofte mer fornuftig laget enn våre. Og de blir oftest ikke dyrere med en slik modell, selv om man man får dem postsendt, og selv om kurset på danske kroner er så høy som nå. Men bor man i nærheten av en ferjeby, kan man jo ha en helt gratis reise tur/retur Danmark ved å hente vognen selv der. Annet til babyen kan det også være lurt å kjøpe i Danmark, så "babyshoppingdag" i Danmark i forhold til "babyshoppingdag" i Norge kan fort ende opp med sparte penger. Til tross for både reisen t/r og utgiftene i tollen. Bare lurt å forbedrede reisen best mulig ved å ta undersøke butikkenes utvalg via nettet og forhåndsbestille det man vil ha, klart for avhenting. Så slipper man å oppleve "dessverre utsolgt" når man kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå