Gå til innhold

Noen med peiling på blomster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk hvite liljer som står i jord, av samboeren min på lørdag. I følge "bruksanvisningen" skal de alltid ha fuktig jord, stå lyst, men ikke i direkte sollys og man skal klippe bort visne blomster etter hvert som de kommer. Problemet er bare at siden igår har planten begynt å forfalle. Flere døde blomster (som jeg da har klippet bort) og bladene henger. Jeg har gjort alt til punkt og prikke og aner ikke hva som er galt. Er en utrolig fin plante,så jeg har ikke lyst å miste den.

Vær så snill å hjelp meg noen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel er problemet at liljene står for varmt, de trives best mellom 15 og 18 grader, er min erfaring. Og gjerne i et litt fuktig rom. Men typisk "uteplante" om sommeren og "gangvindu/kjøkkenvinduplante" om vinteren altså (vi har et relativt kaldt "arbeidskjøkken" uten spiseplass).

Prøv å gi dem god dusj, med lite vanntrykk og vann på 18-20 grader. Hold den "opp-ned" under dusjingen, rsist den litt og sett den så utenfor til "avsiling"

Ellers kan liljer ofte trives minst like godt i en del sol som i halvskygge. Men brennende sol tåler de ikke. Og mye sol krever MYE vanning. For planten må ALDRI tørke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...